Allergia-, Iho- ja Astmaliitto ry

Hallituksen ehdotukset syventävät pitkäaikaissairaiden taloudellista ahdinkoa

Hallitus on esittämässä korotuksia sosiaali- ja terveydenhuollon maksuihin jo aiemmin tehtyjen korotusten lisäksi. Sairastamisen kustannusten jatkuva nousu rasittaa pientuloisten lisäksi jo keskituloisia, varoittaa Allergia-, iho- ja astmaliitto.

Rahaa ja lääkkeitä pöydällä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut ja omavastuut ovat monelle kohtuuttomia. Satu Karmavalo, Studio Koo photography Allergia-, iho- ja astmaliitto

Tämän vuoden alussa lääkekaton tasoa nostettiin runsas 30 euroa ja terveydenhuollon asiakasmaksuja 10 prosenttia. Nyt hallitus esittää, että perusterveydenhuollon asiakasmaksuja korotettaisiin 22,5 prosenttia ja erikoissairaanhoidon 45 prosenttia. Lisäksi se aikoo nostaa lääkekaton vuosittaista alkuomavastuuta 50 eurosta 70 euroon. Muutokset tulisivat voimaan vuoden 2025 alussa. Allergia-, iho- ja astmaliitto pitää korotuksia kohtuuttomina ja lyhytnäköisinä.

– Korotukset tulevat pidemmän päälle kalliiksi, sillä moni joutuu siirtämään menoaan terveydenhuoltoon tai jättämään lääkkeitä ostamatta, toteaa liiton erityisasiantuntija Risto Heikkinen.

Allergia-, iho- ja astmaliiton ja kolmen muun järjestön vuonna 2023 tekemän kyselyn mukaan jopa viidennes ylempään keskiluokkaan kuuluvista, yli 45 000 euroa vuodessa tienaavista koki jo tuolloin pitkäaikaissairaudesta aiheutuvat kustannukset vähintään melko suureksi rasitteeksi.

Kyselyyn vastanneista allergiaa, astmaa ja ihotautia sairastavista oli 27 prosenttia siirtänyt lääkkeiden hankkimista. Sosiaali- ja terveydenhuoltoon menoa oli siirtänyt 19 prosenttia, atooppista ihottumaa ja harvinaista ihotautia sairastavista jopa 23 prosenttia.

Allergia-, iho- ja astmaliiton mielestä jo tehdyt ja tulevat päätökset yhdessä esimerkiksi asumistukileikkausten kanssa tulee heikentämään monen suomalaisen elämänlaatua ja hyvinvointia.

Linkit

Allergia-, iho- ja astmaliitto parantaa allergiaa, ihosairauksia ja astmaa sairastavien sekä palovamman kokeneiden elämänlaatua.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Allergia-, Iho- ja Astmaliitto ry