Keskuskauppakamari: Sopeutustoimet tarpeellisia – panostukset kasvuun välttämättömiä

Hallituksen budjettiriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mielestä välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen.  Vaikka julkisen talouden liikkumavara on pientä, on erittäin tärkeää, että hallitus panostaa myös kasvuun. Keskuskauppakamari tervehtii ilolla valmisteilla olevaa investointien verokannustinta sekä panostuksia väyläinfraan.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

”Sopeutustoimet ovat tärkeä askel valtion talouden tasapainottamiseksi ja on hyvä, että niistä pidettiin kiinni. Yhdeksän miljardin euron sopeutustoimista päättäminen yhden vuoden aikana on eurooppalaisessa mittakaavassakin poikkeuksellinen suoritus. Nyt budjettiriihessä jatketaan noiden toimien toimeenpanoa”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Romakkaniemen mukaan on kuitenkin hyvä muistaa, että Suomi tarvitsee myös uutta talouskasvua ja investointeja.

“Valmisteilla oleva investointien verokannuste on hyvä tapa vauhdittaa talouden epävarmuuden vuoksi odottamassa olleita investointeja liikkeelle”, sanoo Romakkaniemi.

Keskuskauppakamari korostaa, että puhtaiden teollisten investointien verokannustin on toteutettava nopeasti, jotta yritykset ehtivät hyödyntää tukea riittävällä tavalla. Lisäksi hallituksella on mahdollisuus käynnistää loppukaudellaan selvitykset laajasta työn tekemistä, investointeja ja omistamista tukevasta veroreformista.

Samalla tavalla myös vielä valmistelussa olevat työlainsäädännön muutokset, kuten paikallisen sopimisen mahdollistaminen yhä useammalle yritykselle, ovat keskeinen osa uuden kasvun luomista.

Väylämaksun nosto heikentää yritysten kilpailukykyä

Keskuskauppakamari on huolissaan hallituksen päätöksestä nostaa meriliikenteen väylämaksuja, vaikka hallitusohjelmassa sitouduttiin niiden pysyvään puolittamiseen. Nosto ajoittuu heikkoon suhdanteeseen, jossa vientiteollisuus ja matkustajaliikenne kamppailevat haasteiden kanssa. Elinkeinoelämä on esittänyt, että vientiteollisuuden kilpailukykyä heikentävistä väylämaksuista tulisi pitkällä aikavälillä luopua kokonaan.

"Väylämaksujen tulisi olla ennakoitavia ja pitkäjänteisiä. Väylämaksutason nosto heikentää kotimaisten satamien kilpailukykyä, erityisesti niissä tavaravirroissa, joissa kilpaillaan suoraan muiden maiden satamien kanssa. Paluu aiempaan, korkeampaan väylämaksun tasoon lisää vientiteollisuuden logistisia kustannuksia ja heikentää kilpailukykyä", toteaa Romakkaniemi.

Osaajapula ei saa muodostua kasvun esteeksi

Keskuskauppakamari kiittää hallitusta tärkeistä panostuksista kansainvälisten osaajien sujuvaan maahan tuloon ja kansainväliseen rekrytointiin. Samalla on kuitenkin pettymys, ettei hallitus päättänyt muutoksista niin kutsuttuun kolmen kuukauden sääntöön. Keskuskauppakamari on esittänyt, että työntekijän omaan ilmoitukseen perustuva työnhakuajan suoja-aika pidennettäisiin 6–12 kuukauteen ja maahantuloon liittyvää byrokratiaa kevennettäisiin.

”Osaavan työvoiman saatavuus on nyt kriittinen kysymys, jonka ei tule antaa muodostua tulevan kasvun pullonkaulaksi”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamari: Suomen on etsittävä avoimesti uusia mahdollisuuksia kansainvälisiltä markkinoilta26.8.2024 10:17:44 EEST | Tiedote

Suomi elää viennistä ja maailmankaupasta ja myös EU:n kyky vastata kansainvälisiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin edellyttää siltä aktiivista kauppapoliittista vaikuttamista. Kauppapolitiikka on avainasemassa EU:n kilpailukyvyn, talouskehityksen, geopoliittisen vaikutusvallan ja kansainvälisen yhteistyön kannalta. Geopolitiikan aikakaudella EU:n on jatkettava kauppasuhteidensa tiivistämistä, mutta Suomen on myös itse etsittävä avoimesti uusia mahdollisuuksia kansainvälisiltä markkinoilta.

Keskuskauppakamari: Valmistelu tilauskoulutuksen laajentamisesta ja avoimesta ammatillisesta koulutuksesta käynnistettävä pikaisesti23.8.2024 13:06:00 EEST | Tiedote

Valmistelu avoimesta ammatillisesta koulutuksesta ja tilauskoulutuksen avaamisesta suomalaisille yrityksille henkilöstön kouluttamiseen pitää aloitta pikaisesti, vaatii Keskuskauppakamari lausunnossaan ammatillisen koulutuksen leikkauksista. Keskuskauppakamari on huolissaan esitettyjen säästöjen vaikutuksista yrityksille saada tarvitsemaansa osaamista ja työvoimaa.