Keskuskauppakamari: Liikenteen päästökaupasta merkittävä hinta elinkeinoelämälle ja kotitalouksille – tulot kohdistettava päästövähennysinvestointeihin

Jaa

Liikenteen päästökauppatulojen on ennakoitu kasvavan lähes miljardiin euroon vuosikymmenen loppuun mennessä. Päästökauppatulot tulee kohdentaa liikenteen käyttövoimasiirtymän nopeuttamiseen, jotta kuljetus- ja liikkumiskustannusten kasvua voidaan välttää, toteaa Keskuskauppakamarin johtava liikenneasiantuntija Hanna Kalenoja. 

Keskuskauppakamarin johtava liikenneasiantuntija Hanna Kalenoja.
Keskuskauppakamarin johtava liikenneasiantuntija Hanna Kalenoja. Kuva: Liisa Takala

EU:n päästökauppa laajenee tällä vuosikymmenellä kattamaan lähes koko liikennesektorin. Meriliikenne siirtyy vaiheittain päästökaupan piiriin vuosina 2024–2026 ja myös lentoliikenteen päästökauppa laajenee lähivuosina. Uusi tieliikennesektorille kohdistuva polttoainejakelun päästökauppa alkaa vuonna 2027.  

”Päästökauppa nostaa liikenteen kustannuksia, sillä päästökauppa edellyttää päästöoikeuksien ostamista fossiilisista polttoaineista syntyvälle hiilidioksidille. Liikenteen päästökauppatulojen on ennakoitu kasvavan lähes miljardiin euroon vuosikymmenen loppuun mennessä. Ilman liikenteen verotukseen ja maksuihin tehtäviä muutoksia päästökauppa lisää merkittävästi liikenne- ja kuljetuskustannuksia”, sanoo Kalenoja

Suurin osa liikenteen päästökaupan huutokauppatuloista tuloutetaan jäsenmaille. Huutokauppatulot ovat valtion näkökulmasta yleiskatteellisia budjettiin sisällytettäviä tuloja, mutta päästökauppadirektiivi rajaa huutokauppatulojen käyttökohteita. Huutokauppatuloja voi kohdentaa muun muassa liikenteen käyttövoimamurroksen nopeuttamiseen – esimerkiksi ajoneuvojen hankintatukiin ja liikennesektorin lataus- ja jakeluinfrastruktuurin tukitoimiin.

Keskuskauppakamarin esittää, että liikennesektorille kohdistuvan päästökaupan tulojen käytöstä laaditaan yli hallituskausien ulottuva investointiohjelma, joka kohdistetaan ajoneuvokannan uudistamiseen ja liikenteen käyttövoimamurroksen edistämiseen.

“Liikenteen sähköistyminen ja vaihtoehtoisten polttoaineiden yleistyminen tie- ja merikuljetuksissa ja lentoliikenteessä edellyttää suuria investointeja niin ajoneuvokantaan kuin lataus- ja jakeluinfraankin”, toteaa Kalenoja.

Kalenoja huomauttaa, että liikennesektorin hitaasti etenevää käyttövoimamurrosta voitaisiin nopeuttaa huomattavasti pitkäjänteisillä lataus- ja jakeluinfrastruktuuriin ja ajoneuvohankintoihin kohdistuvia verokannusteilla ja investointituilla. Suorien hankinta- ja latausinfratukien lisäksi investointiohjelmaan voitaisiin sisällyttää esimerkiksi kuljetusyrityksille, varustamoille ja satamille suunnattava investointiverohyvitys, jota yritykset voisivat kohdistaa kalustohankintoihin sekä varikkolataus- ja maasähköinvestointeihin.

“Liikennesektorin päästökauppatulot on tärkeää kohdistaa liikenteen päästövähennyksiä tukeviin investointeihin, jotta päästökaupan aiheuttamaa liikenne- ja kuljetuskustannusten kasvua voitaisiin vähentää”, sanoo Kalenoja.

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Investointiverohyvitys on merkittävä panostus puhtaan siirtymän investointien kotiuttamiseksi19.12.2024 15:13:06 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää erinomaisena, että investointiverohyvitystä koskeva hallituksen esitys etenee viimein eduskuntaan. Investointiverohyvitys on merkittävä panostus puhtaan siirtymän investointien kotiuttamiseksi Suomeen. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että Business Finlandin hakemusmenettely käynnistyy mahdollisimman nopeasti, koska tuki on myönnettävä vuoden 2025 loppuun mennessä.

Keskuskauppakamari: Digitaalisten palvelujen irtisanominen helpommaksi lailla18.12.2024 06:56:00 EET | Tiedote

Digitaalisten palveluiden, kuten esimerkiksi Netflixin, Disney + ja Spotifyn tilausten irtisanominen pitäisi tehdä kuluttajille nykyistä helpommaksi ja irtisanominen pitäisi olla mahdollista yksinkertaisesti kaikissa käyttöliittymissä, myös kännykkäsovelluksissa eli appeissa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Juho Romakkaniemen mukaan EU:n pitäisi säätää asetus, jossa irtisanomista helpotetaan. ”Tämä olisi EU:lta kuluttajalähtöinen asetus ja saisi varmasti eurooppalaisilta kansalaisilta kannatusta,” Romakkaniemi sanoo.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye