Suomen johtavat infrarakentajat yhdistivät voimansa – Kreaten ja GRK:n ryhmittymä voitti Vantaan ratikan itäosan kilpailutuksen
Vantaan kaupunkitilalautakunta on päättänyt 4.9. kokouksessaan, että GRK Suomen ja Kreaten muodostama ryhmittymä valitaan rakentamaan Vantaan ratikan itäosa välillä Tikkurila-Länsimäki. Teknisesti haastavia kohteita toteuttaneet, hyvämaineiset yhtiöt tarttuvat yhteen Suomen merkittävimmistä infrakohteista vankalla ammattitaidolla.
Vantaan ratikan rakentaminen jakaantuu kahteen allianssiin, jotka kilpailutettiin samanaikaisesti. Vantaan kaupunkitilalautakunnan päätöksen mukaan GRK:n ja Kreaten muodostama ryhmittymä toteuttaa itäosan rakentamisen välillä Tikkurila–Länsimäki. Allianssiin kuuluvat myös eri kilpailutuksella valitut suunnittelijaosapuolet AFRY Finland, Sweco Finland ja WSP Finland. Toinen allianssi vastaa ratikkahankkeen länsiosasta välillä Lentoasema–Tikkurila.
– Itäosan allianssissa on valtava määrä osaamista ja kokemusta, jota hyödynnämme hankkeen parhaaksi. Allianssimallisissa hankkeissa on mahdollista optimoida nopeastikin ratkaisuja, jotka parantavat projektin laatua, vastuullisuutta ja kustannustehokkuutta sekä pitävät yllä hyvää yhteishenkeä. Tekeminen perustuu yhteistyöhön ja avoimuuteen, summaa kilpailutuksessa mukana ollut Kreaten operatiivinen johtaja Sami Laakso.
Kilpailijoiden ensimmäinen yhteishanke
Historian ensimmäinen yhteistyöhanke GRK:n ja Kreaten välillä on käynnistynyt hyvin, kun yhteistyö kahden yhtiön osaajien välillä sujui kilpailutusvaiheessa erinomaisesti.
Itäosan allianssin projektipäällikkönä toimii Jonna Tuomiranta GRK:lta ja apulaisprojektipäällikkönä Sami Kari Kreatelta. Muu organisaatio kootaan yhtiöiden henkilöstöstä kehitysvaiheen aikana.
– Tarjousvaiheen alusta asti GRK:n ja Kreaten yhteistyö lähti sujumaan erinomaisesti. GREAT Vantaa -ryhmittymämme sisällä onnistuttiin tehokkaasti häivyttämään yritysten väliset rajat ja työskentelimme integroituneena tiiminä tarjouksen jättöön saakka. Meillä on hyvät lähtökohdat jatkaa samaa mallikkaasti alkanutta yhteistyötä pian alkavassa projektissa, kertoo Tuomiranta.
Ryhmittymä käynnistää hankkeen huippuvireessä
GRK ja Kreate ovat vahvistaneet rata- ja raideosaamistaan pitkäjänteisesti sekä jatkaneet henkilöstön rekrytointeja rakennusalan laskusuhdanteesta huolimatta. Kummallakin yhtiöllä on tavoitteena hakea kannattavaa kasvua rata- ja raiderakentamisen markkinasta sekä kehittää infrarakentamisesta kestävämpää.
– Keskitymme itäosan rakentamisessa tehokkuuden ja laadun lisäksi vastuulliseen tekemiseen. Vantaan kaupungilla on tavoitteet rakentamisen vähäpäästöisyydelle ja kestävyydelle, joihin rakentajina sitoudumme. Meillä on tarjota edistyneitä ratkaisuja rakentamiseen, kuten GRK:n tuottamaa biohiiltä ja Kreaten EEJ-hyväksyttyä KreMu-mursketta. Tavoitteena on resurssitehokkuus ja ympäristövaikutusten vähentäminen myös rakentamisessa, Laakso kertoo.
Monipuolista osaamista löytyy ympäristö- ja suunnittelupuolen lisäksi infra- ja raiderakentamisen allianssiurakoiden parista. Esimerkiksi GRK on ollut viimeksi mukana Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa, ja molempien yhtiöiden henkilöstöltä löytyy vankkaa kokemusta myös Raide-Jokerista.
– Meillä oli hyvä tekemisen meininki kilpailutuksen aikana ja porukka teki täysillä töitä yhteisen tavoitteemme eteen. Molemmista yhtiöistä löytyy vahvaa osaamista ja työnjako suunnitellaan niin, että henkilöstön ammattitaito tukee hankkeen kustannustehokasta toteuttamista ja tekemisen huippuvirettä, Tuomiranta lupaa.
Toteutus tasaosuuksilla
GRK:lla ja Kreatella on 50/50 osuus Vantaan ratikan noin 8,5 kilometrin mittaisen itäosan rakentamisesta. Hankkeeseen kuuluu raitiotiejärjestelmän lisäksi pysäkit, ajokaistat, pyörätiet, jalkakäytävät sekä maanalainen infra, kuten vesihuoltolinjat sekä pohjanvahvistukset. Lisäksi itäosalla toteutetaan uusia siltoja muun muassa Kehä III:n ja Porvoonväylän yli. Uudet raitiotiepysäkit ovat Kuusikko, Lahdenväylä, Kaskela, Hakunila, Hepokuja, Vaarala, Kuussilta, Fazerila, Rajakylä ja Länsimäki.
– Vantaan ratikka on Suomen mittakaavassa erittäin merkittävä infrahanke, joka tuo positiivista näkyvyyttä rakennusalalle luomalla muun muassa työpaikkoja. Hankkeen moninaiset vaikutukset näkyvät myös pitkällä aikavälillä, kun uusi liikenneyhteys tukee kaupungistumista ja kestävää kehitystä sekä houkuttelee investointeja reitin varrelle, summaa Tuomiranta.
Rakentamisen odotetaan alkavan 2025
Itä- ja länsiosien kehitysvaiheen sopimukset allekirjoitetaan, kun valtion rahoitus hankkeeseen on varmistunut ja Helsingin hallinto-oikeus on ratkaissut kaksi hanketta koskevaa valitusta. Tavoitteena on aloittaa kehitysvaihe syksyllä 2024, rakentaminen kehitysvaiheen jälkeen vuonna 2025 ja kaupallinen liikenne vuonna 2029.
Itäosan hankekokonaisuuden tavoitekustannus määritellään vasta vuonna 2025 laadittavaan toteutusvaiheen allianssisopimukseen. Vantaan kaupunki on tiedottanut, että Vantaan ratikan rakentamisen allianssihankinnan arvo on yhteensä noin 660 miljoonaa euroa.
– Hienoa, että ratikkahanke etenee nyt myös Vantaalla. Odotamme innolla yhteistyön ja merkittävän hankkeen käynnistymistä myös rakentamisen saralla, toteavat Laakso ja Tuomiranta yhteen ääneen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sami LaaksoOperatiivinen johtajaKreate Oy
Puh:+358 50 380 3105sami.laakso@kreate.fiJonna TuomirantaVantaan ratikan itäosan projektipäällikköGRK
Puh:+358 50 539 3932jonna.tuomiranta@grk.fiKirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Materiaalipyynnöt
Kuvat
Tietoja ryhmittymän yhtiöistä
Kreate tarjoaa rakentamisen ratkaisut siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Kreate toimii Suomessa ja Ruotsissa. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 320 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää noin 500 ammattilaista. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihto vuonna 2023 oli 546 miljoonaa euroa. GRK työllistää noin 1 000 ammattilaista.
GRK ja Kreate ovat arvostettuja infra-alan yhtiöitä, jotka nousivat rakennusalan kärkisijoille tuoreessa T-median Luottamus&Maine-tutkimuksessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Näin rakennettiin näyttävä ylikäytäväsilta ikonisen Pispalan Haulitornin viereen – Santalahden silta yhdistää kaksi kaupunginosaa13.11.2024 12:06:56 EET | Tiedote
Uusi Santalahden ylikäytäväsilta Tampereella tarjoaa kauan kaivatun yhteyden Santalahden asuinkorttelin ja Pispalan valtatien välille. Kreate rakensi 70 metriä pitkän teräsrakenteisen sillan Tampere–Seinäjoki-radan yli suoraan asuinkorttelin hissi- ja porrastorniin. Mittavien teräsrakenteiden nostot tavanomaista ahtaamassa ja jyrkemmässä maastossa onnistuivat suunnitellusti.
Kreaten rakentamalle Telkäntaipaleen sillalle Vuoden silta 2024 -palkinto7.11.2024 15:45:00 EET | Tiedote
Kreaten Lempäälään rakentama Telkäntaipaleen silta nappasi Vuoden silta 2024 -tunnustuksen RILin Siltapäivien yhteydessä. Junaradan ylittävän polveilevan ristikkosillan isoin lohko nostettiin paikoilleen tiukassa aikataulussa yhdellä Suomen järeimmistä nostureista.
Kreatelle yli 9 miljoonan urakka: Kokemäenjoen Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusiminen käynnistyy1.11.2024 09:46:00 EET | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut yli 9 miljoonan euron sopimuksen Väyläviraston kanssa Kokemäenjoen ylittävien Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusimisesta. Valtatiellä 11 Porin ja Ulvilan alueella sijaitsevat sillat ovat tulleet elinkaarensa päähän, eivätkä ne täytä nykyvaatimuksia. Kreate aloittaa uusien siltojen rakentamisen marraskuun alussa.
Kadotettu taiteenmuoto herätettiin henkiin Hessundinsalmen sillan rakentamisessa – kaunis kehäsilta haastoi tekijät24.10.2024 14:01:51 EEST | Tiedote
Kehitysvaiheessa täysin toisenlaiseksi suunniteltu, jyrkän kallion uomaan rakennettu ja Suomessa harvinaislaatuisen betoninivelten varassa lepäävä Hessundinsalmen silta on avattu liikenteelle. Jännemitaltaan lähes 120-metrinen silta tarjosi teknisillä ratkaisuillaan uutta oppia jopa maamme johtavalle siltarakentajalle.
Vantaan ratikan itäosan kehitysvaiheen sopimus allekirjoitettu – Kreate ja GRK rakentavat yhdessä23.10.2024 14:26:53 EEST | Tiedote
Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä on allekirjoittanut Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Vantaan ratikan itäosan kehitysvaiheesta. Rakentamisen arvioidaan alkavan keväällä 2025. Vantaan ratikan allianssihankinnan kokonaisarvo on noin 660 miljoonaa euroa, josta itäosan hankinnan arvo on 217 miljoonaa euroa. Kreaten rakentamisvaiheen osuus on noin 105 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme