SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Orpon hallituksen väitteet paikallisesta sopimisesta harhaanjohtavat – todellinen tavoite on työntekijän turvan heikentäminen

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

- Petteri Orpon hallitus on nimennyt paikallisen sopimisen työmarkkinoiden suurimmaksi rakenneuudistukseksi. Tämä väite ei pidä paikkaansa. Paikallista sopimista tehdään jo nykyisellään useilla aloilla työehtosopimusten (TES) puitteissa, erityisesti yksityisellä sektorilla, kuten teollisuudessa, hoivapalveluissa ja rakennusalalla, kertoo SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm.

Hallitus ajaa todellisuudessa muutosta, joka veisi työntekijöiltä tärkeän suojan paikallisia sopimuksia tehtäessä, eli TES:n tarjoaman vähimmäisturvan.

- Tämä tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että unkarilaisen rakennusmiehen tai hoiva-alan työntekijän työsopimus voitaisiin solmia suoraan Unkarissa, ilman Suomen valvontaa, Malm sanoo ja jatkaa:

- Tästä seuraa se, että perussuomalaiset ovat kokoomuksen häntäheikkinä mahdollistamassa halvan ulkomaisen työvoiman tuonnin Suomeen ja samalla heikentävät näiden työntekijöiden sopimusturvaa.

Tämä on erityisen ristiriitaista, sillä samalla kun Orpon hallituksen johdolla Purra sallii ennennäkemättömän määrän alipalkattuja ulkomaisia työntekijöitä Suomeen, perussuomalaiset vastustavat maahanmuuttoa. He ovat kuitenkin itse avaamassa tätä Pandoran lipasta.

- Kun toinen käsi ei tiedä mitä toinen tekee (paitsi että molemmilla on sakset kädessä) niin tässä on syntymässä ennennäkemätön työmarkkinakatastrofi, päättää Malm.