CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy

Eeva Sokka luotsaamaan CSC:n Kajaanin datakeskusekosysteemiä

Eeva Sokka on nimitetty CSC:n Kajaanin datakeskusekosysteemin uudeksi vetäjäksi. Hänen vastuullaan on CSC:n Kajaanin datakeskuksen sidosryhmäyhteistyön pitkäjänteinen kehittäminen monella eri osa-alueella.

CSC:n datakeskuksen ekosysteemin päällikkönä Eeva Sokka toimii CSC:n edustajana kehityshankkeissa, joiden avulla pyritään vahvistamaan datakeskusliiketoiminnan kasvun edellytyksiä Kainuussa. Hän on datakeskuksen kasvot ja ensisijainen kontakti alueen monien eri toimijoiden suuntaan. Hän vastaa yhdessä CSC:n johdon kanssa datakeskusten korkean tason vierailujen isännöinnistä. Supertietokone LUMIn saaminen Kajaanin on ollut kansainvälinen menestystarina ja datakeskuksessa käy vuosittain yli 1000 vierasta Suomesta ja maailmalta.

Eeva Sokka siirtyy uuteen tehtäväänsä supertietokone LUMIn ohjelmapäällikön paikalta. Tässä roolissa on viimeisen viiden vuoden aikana vastannut muun muassa LUMI-ohjelman hallinnosta, taloudesta, sopimuksista ja viestinnästä. Hänen vastuulleen ovat kuuluneet yhteydet ja hallinnolliset asiat koneen omistavaan EuroHPC Joint Undertakingin sekä konsortiossa mukana olevien 11 maan suuntaan. Eevalla on monipuolinen kokemus datakeskuksiin ja supertietokoneisiin liittyvästä yhteistyöstä kansallisella ja kansainvälisellä tasolla sekä laajat verkostot toimialan erilaisten sidosryhmien suuntaan.

Eeva Sokalla on myös pitkä kokemus alueiden ja koulutuksen kehitystehtävistä sekä näihin liittyvistä hankkeista.

”Koulutusyhteistyö on yksi keskeinen osa-alue uudessa työssäni. Kajaanin kasvava datakeskusekosysteemi tarvitsee konesaliteknologian osaajia nyt ja tulevaisuudessa. Yhteistyö yritysten ja oppilaitosten - erityisesti Kajaanin ammattikorkeakoulun - välillä on tärkeää, jotta tutkinnot vastaavat mahdollisimman hyvin työelämän tarpeita ja yritykset pystyvät työllistämään nuoria osaajia”, Eeva Sokka sanoo.

CSC:n datakeskus kasvaa ja kehittyy

CSC:n Kajaanin toimipiste työllistää jo lähes 50 henkilöä. Suurin osa heistä tekee töitä datakeskustoimintojen parissa, mutta mukana on myös muita rooleja. Useissa CSC:n rekrytoinneissa työntekijällä on mahdollisuus valita Kajaanin ja Espoon toimipisteiden välillä.

Datakeskusliiketoiminta kasvaa ja uusia investointeja tehdään. Supetietokone LUMIn lisäksi Kajaanissa sijaitsevat muun muassa Suomen kansalliset supertietokoneet Puhti ja Mahti. Ne korvataan lähivuosina uusilla, tehokkaammilla koneilla. Näiden hankinnan valmistelu on jo käynnistynyt.

Kajaanin datakeskusekosysteemi on menestystarina jo nyt, mutta kasvumahdollisuudet ovat isot.

”Suurten data-aineistojen hallinta ja suurteholaskenta näyttelevät isoa roolia esimerkiksi tekoälyyn liittyvässä kehitystyössä. Datakeskuksien merkitys tulee vain kasvamaan. Kajaanin datakeskustoimintojen kokonaisuus kasvaa ja voimistuu, ja tätä työtä on innostavaa jatkaa  CSC:n kumppaneiden kanssa yhteistyöllä”, Eeva Sokka painottaa.

Eeva Sokka

Koulutus: FM

Työkokemus:

CSC – Tieteen tietotekniikan keskus:

Datakeskusekosysteemin päällikkö
Supertietokone LUMIn ohjelmapäällikkö
Kehityspäällikkö, korkeakoulutuksen yhteistyöverkostot ja digitalisaatio

Perho Liiketalousopisto ja Helmi liiketalousopisto:
Opintopalvelupäällikkö, opinto- ja tietopalveluiden kehityspäällikkö

Etelä-Savon maakuntaliitto, Mikkeli
Kehittämispäällikkö ja maakuntasuunnittelija, koulutus-, tutkimus- tai tietoyhteiskunta-asiat

Helsinki EU Office (Bryssel):
Viestintäasiantuntija

Helsingin yliopisto:

Opintojen kehittämisen ja hallinnon uudistamisen suunnittelija

Lisätietoja:

Eeva Sokka, Datakeskusekosysteemin päällikkö
Puhelin: 044 7700524
eeva.sokka@csc.fi

CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy

on valtion ja korkeakoulujen omistama, voittoa tavoittelematon erityistehtäväyhtiö. Osana kansallista tutkimusjärjestelmää CSC kehittää, integroi ja tarjoaa korkeatasoisia ICT-palveluja tutkimukselle, opetukselle, kulttuurille, julkishallinnolle ja yrityksille. Lisätietoa: www.csc.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy

Supertietokone LUMIlla ja CSC:llä iso rooli Destination Earth -hankkeen ilmastosimulaatioiden tuotannossa10.6.2024 10:05:00 EEST | Tiedote

Destination Earth -järjestelmän ensimmäinen versio vihitään käyttöön 10.6 tilaisuudessa, joka järjestetään CSC – Tieteen tietotekniikan keskuksen isännöimässä LUMI-datakeskuksessa Kajaanissa. Supertietokone LUMIlla ja CSC:llä on ollut hankepartnerina merkittävä rooli Euroopan komission poikkeuksellisessa aloitteessa, jonka tavoitteena on luoda kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä maapallon digitaalinen kaksonen.

Supercomputer LUMI and CSC play a major role in the production of climate simulations for the Destination Earth project10.6.2024 10:05:00 EEST | Press release

The first version of the Destination Earth system will be launched on 10 June at an event which will take place at the LUMI data center in Kajaani, Finland. It is hosted by CSC – IT Center for Science as project partner. LUMI and CSC have played a significant role in the European Commission's remarkable initiative to create a digital twin of the Earth by the end of this decade.