Yrittäjägallup: Vajaa kolmannes yrittäjistä kokee, että heitä arvostetaan

Vain vajaa kolmannes yrittäjistä kokee, että yrittäjiä arvostetaan Suomessa, kertoo tuore Yrittäjägallup. – Meillä kaikilla on tässä vielä paljon tehtävää. Tätä on tärkeä korostaa tänään Yrittäjän päivänä, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Johanna Erjonsalo

Tänään 5. syyskuuta vietetään Yrittäjän päivää. Tuoreen Yrittäjägallupin mukaan vain 31 prosenttia pk-yrittäjistä on sitä mieltä, että yrittäjiä arvostetaan Suomessa.

– Valitettavan harva yrittäjä kokee, että yrittäjiä arvostetaan Suomessa, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

– On tärkeä muistaa, että Suomi nousee ja vaurastuu, kun meillä on yrittäjiä, jotka uskaltavat ottaa riskiä, investoida ja työllistää. On myös erittäin arvokasta, kun työllistää yrittäjänä itsensä tai palkkatyön ohessa hankkii yrittäjyyden kautta lisätuloja, Pentikäinen jatkaa.

Yrittäjägallupiin vastasi 14.–26. elokuuta 1 112 mikro- ja pk-yritysten edustajaa. Vastaajista 45 prosenttia oli yksinyrittäjiä.

Terve kasvu syntyy yksityisellä sektorilla

Yrittäjägallupin vastaajat kokevat, että kasvuyrittäjiä arvostetaan Suomessa eniten (46 prosenttia vastaajista) ja yksinyrittäjiä vähiten (25 prosenttia).

Yrittäjien Pentikäisen mukaan Suomen kansantalouden terve kasvu syntyy yksityisen sektorin kasvun myötä.

– Siksi meidän pitää kannustaa yrittäjiä ja omistajia kasvattamaan yrityksiä sekä myös luoda heille siihen aiempaa paremmin valmiuksia ja mahdollisuuksia, myös rahoituksen kautta.

Yli kymmenen henkeä työllistävät ja yli 60-vuotiaat yrittäjät kokevat muita yrittäjiä enemmän, että yrittäjiä arvostetaan. Yli kymmenen työllistävistä 38 prosenttia on sitä mieltä, että yrittäjiä arvostetaan. Yli 60-vuotiaista yrittäjistä tätä mieltä on 39 prosenttia.

Miesyrittäjät kokevat selvästi naisyrittäjiä enemmän, että yrittäjiä arvostetaan. Miesyrittäjistä tätä mieltä on 35 prosenttia ja naisyrittäjistä 25 prosenttia.

Hyvä perusta mutta liian raskas sääntely

Yrittäjien Pentikäisen mukaan Suomessa on hyvä perusta yrittäjyydelle.

– Suomi on vapaa ja vakaa oikeusvaltio, joka on osa Euroopan unionia, minkä kautta meillä on pääsy maailman markkinoille.

– Samaan aikaan pitää sanoa, että meillä on liian raskas säätely ja varsinkin työnantajayrittäjän harteille on lastattu vuosien varrella kohtuuton taakka. Siksi moni yrittäjä päätyy siihen, ettei työllistä kuin itsensä. Tähän tarvitaan muutos. Työllistämistä pitää helpottaa ja yrittäjän harteille lastattua hallintotaakkaa keventää.

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.

Näin kysyttiin

Yrittäjien Verianilla teettämään tutkimukseen vastasi 1 122 pk-yritysten edustajaa 14.−26.8.2024.  Tutkimustulosten luottamusväli on 2,9 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Yrittäjät: Paikallisen sopimisen esitys on historiallinen uudistus5.9.2024 13:45:00 EEST | Tiedote

Hallitus antoi tänään esityksensä paikallisen sopimisen uudeksi lainsäädännöksi. – Kyseessä on historiallinen uudistus, jota on yritetty usean hallituskauden aikana. Erinomaista, että tämä hallitus vie sen vihdoin eteenpäin. Sääntelyyn tarvitaan kuitenkin eduskunnassa vielä muutoksia, jotta sopiminen mahdollistuu myös yhdessä koko henkilöstön kanssa, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo.