Ramboll-konserni hankki datakeskusten konsultointiyrityksen

Ramboll-konserni on ostanut datakeskusten konsultointiin erikoistuneen i3 Solutions Groupin. Tämä sekä edellinen EYP Mission Critical Facilities -yrityskauppa vuonna 2022 vahvistavat Rambollin asemaa datakeskusten täyden palvelun konsulttina Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa. Tavoitteena on auttaa datakeskusalaa pienentämään ilmastojalanjälkeään.

Isossa-Britanniassa ja Singaporessa päätoimipaikkojaan pitävällä i3 Solutions Groupilla on vahvaa strategista ja suunnitteluosaamista datakeskuksista ja niiden käyttöönotosta, ja se auttaa asiakkaitaan Euroopassa ja Aasiassa digitaalisten ympäristöjen suojaamisessa. Yrityskaupan myötä Rambollilla on nyt satoja datakeskusten suunnittelun asiantuntijoita maailmanlaajuisesti.

– Toivotamme i3 Solutions Groupin asiantuntijat tervetulleiksi Rambolliin, sanoo Peter Heymann Andersen, konsernin operatiivinen johtaja. – Olemme tarjonneet datakeskuksille asiantuntijapalveluita ympäristöön, veteen, energiaan ja kiinteistöihin liittyen jo yli kahden vuosikymmenen ajan, ja auttaneet asiakkaitamme suunnittelemaan, rakentamaan ja ylläpitämään vesi- ja energiatehokkaita ratkaisuja globaalisti. Ajattelemme, että täysin uusiutuvalla energialla ja zero waste -periaatteella toimivat datakeskukset ovat mahdollisia. i3 Solutionsilla on syvällistä teknistä osaamista datakeskuksista, mikä vahvistaa konsultointipalvelujamme integroiduissa, innovatiivisissa datakeskusratkaisuissa, Heymann Andersen sanoo.

Ed Ansett, i3 Solutions Groupin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja, näkee osaamisen yhdistämisessä hyviä mahdollisuuksia.

– Kaupan myötä laajennamme Rambollin teknisten konsultointipalveluiden portfolion nykyiselle asiakaskunnallemme. Samalla tuomme oman teknisen erikoisosaamisemme Rambollin nykyisille ja tuleville asiakkaille 35 maassa. Ramboll on sitoutunut edistämään kestävää kehitystä datakeskusalalla, mikä on linjassa oman näkemyksemme kanssa datakeskusten ympäristövaikutusten minimoinnin tärkeydestä, hän sanoo.

– Suomi tarjoaa hyvät ja vakaat puitteet datakeskuksille. Ramboll pystyy tarjoamaan monialaisesti asiantuntijaosaamista ja rakennuttamisen palveluita Suomessa jo operoiville ja tänne investointia suunnitteleville alan yrityksille. Paikallisten asiantuntijoidemme lisäksi asiakkaidemme käytössä on kauttamme koko konsernin kansainvälinen asiantuntijaverkosto, sanoo Annina Peisa, Ramboll Finlandin Kiinteistöt ja rakentaminen -toimialan johtaja.

Datakeskusala kasvaa nopeasti. Internetliikenne on 25-kertaistunut maailmanlaajuisesti vuodesta 2010, ja globaalin datankäytön odotetaan jatkavan kasvuaan. Datakeskukset ja datansiirtoverkot aiheuttavat kumpikin 1–1,5 prosenttia globaalista sähkönkulutuksesta ja 2 prosenttia kasvihuonekaasupäästöistä. Kestävän kehityksen edistäminen alalla on tärkeämpää kuin koskaan.

Lisätiedot:
Annina Peisa, puh. +358 400 683708, annina.peisa@ramboll.fi