Hemsö Kouvolan kiinteistökaupasta: "Haluamme rakentaa yhteistyötä, joka toimii kaikille osapuolille"

Kouvolan kaupunginhallitus on tänään linjannut, että Hemsön ja Kouvolan kaupungin kiinteistökaupan edellytykset ovat muuttuneet eikä järjestelyä voida toteuttaa nykyisen markkinatilanteen mukaisilla ehdoilla.

”Tilanne on harmillinen, mutta ymmärrämme päättäjien linjauksen. Markkinatilanne on erilainen kuin kaksi vuotta sitten, mikä väistämättä vaikuttaa kaupan edellytyksiin. Kunnioitamme tätä päätöstä”, kommentoi Hemsön maajohtaja Jarkko Leinonen.

Julkisten palvelujen kiinteistöihin erikoistuneena sijoittajana Hemsölle on tärkeää, että julkisen ja yksityisen yhteistyö toimii saumattomasti.

”Meille on kriittisen tärkeää, että kiinteistöjärjestelyt ovat tarkoituksenmukaisia kaikkien osapuolten näkökulmasta eivätkä aiheuta ristiriitoja. Haluamme olla rakentamassa sellaista yhteistyötä ja sellaisia ratkaisuja, jotka ovat yleisesti hyväksyttyjä. Jos yhteistyölle ei ole edellytyksiä tai poliittinen tuki puuttuu, on kaikille viisaampaa etsiä muita vaihtoehtoja”, Leinonen sanoo.

Yhteiskuntakiinteistöt vaativat tyypillisesti erikoisosaamista sekä kiinteistöjen kehittämisessä että pitkäaikaisessa hallinnoinnissa. Tilojen vuokraaminen auttaa julkisia toimijoita suuntaamaan resurssejaan ja hajauttamaan riskejä.

”Kiinteistöomaisuuteen liittyy aina riskejä, ja tilojen vuokraaminen on yksi keino jakaa niitä. Siksi vuokratilat ovat yhä useammin osa julkisten toimijoiden toimitilastrategioita”, Leinonen sanoo.

”Sitoudumme aina yhteistyöhön kymmeniksi vuosiksi ja sijoitamme pitkäjänteisesti. Perspektiivimme on sama kuin julkisilla toimijoilla.”

Kouvolan päättäjiä ja viranhaltijoita Leinonen kiittää keskusteluista ja palautteista.

”Keskusteluyhteys on edelleen avoinna”, hän päättää.

Jarkko Leinonen, maajohtaja
jarkko.leinonen@hemso.se

Hemsö on johtava yksityinen yhteiskuntakiinteistöjen omistaja Ruotsissa, Suomessa ja Saksassa. Hemsö on erikoistunut hoiva-, oppilaitos-, terveydenhuolto- ja oikeuslaitoskiinteistöjen omistamiseen, ylläpitoon ja kehittämiseen kestävällä tavalla. Hemsölle ovat tunnusomaisia pitkät vuokrasopimukset ja vakaat asiakkaat. Hemsön enemmistöomistaja on Ruotsin valtion eläkerahasto AP3. Kiinteistökannan kokonaisarvo on noin 7,4 miljardia euroa. Standard & Poor’s on myöntänyt Hemsölle luottoluokituksen A- maaliskuussa 2015 ja Fitch Ratings luottoluokituksen AA- maaliskuussa 2024. Lue lisää: hemso.fi