Expomark Oy tar över organiseringen av Expo Österbottens evenemang

Expomark Oy tar vid årsskiftet över organiseringen av Expo Österbottens evenemang. Mässvarumärkena och deras rättigheter förblir i Expo Österbottens ägo. Samarbetet stärker ekonomin i Vasa ekonomiska region och gör det möjligt att utveckla mässorna i regionen.

Expo Österbotten arrangeras EnergyWeek med sina många temadagar tillsammans med ett nätverk av samarbetspartners. Max Jansson

”Vi är mycket glada över avtalet. Kontinuerlig utveckling är viktig och nu har vi en kompetent mäss-organisation som stöder vår tillväxt. Tack vare samarbetet kommer intressanta evenemang att arrangeras och lanseras även i fortsättningen inom vår ekonomiska region, men med ännu starkare resurser”, säger Tomas Häyry, styrelseordförande för Expo Österbotten.

Expo Österbotten har arrangerat evenemang inom Vasa ekonomiska region sedan 1987.  EnergyWeek med sina många temadagar arrangeras tillsammans med ett nätverk av samarbetspartners, bland annat VASEK, Merinova, Vasa stad, Energy Spin, Visit Vaasa, Vasa universitet, Vasaregionens handelskammare och EnergyVaasa. I Expo Österbottens portfölj ingår även industrievenemanget Botnia Industrial Day, Lakeus Kokkaa för hotell-, restaurang- och kökspersonal samt utbildnings- och rekryteringsevenemanget Edu+Job. Programmet omfattar också arrangemangen för den gemensamma montern Made by Österbotten på underleverantörsmässan Alihankinta i Tammerfors.

Expomark Oy är känd som en erfaren arrangör av industrievenemang och evenemang inom hälsobranschen och verkar smidigt på olika håll inom hela Finland. Bland Expomarks evenemang kan nämnas Pohjoinen Teollisuus, Energimässan och Apuväline evenemanget. Österbotten är även ett bekant verksamhetsområde för Expomark sedan tidigare, eftersom företaget arrangerar skogs- och maskinevenemanget Proforest på Kalajoki flygfält. Expomark Oy är ett dotterbolag till Finlands Mässa Abp.

”Mässor stärker livskraften i tillväxtcentra. Vasa ekonomiska region har en stor tillväxtpotential, eftersom industriinvesteringarna och den gröna omställningen koncentreras till västkusten.  Vi bidrar till regionens utveckling med vår egen insats och vår gedigna mässexpertis. Målet är att öka regionens inkomst- och sysselsättningseffekt genom att utveckla och internationalisera mässor”, säger Mikko Horppu, affärsverksamhetsdirektör från Finlands Mässa Abp.

Expomark Oy ansvarar för de praktiska arrangemangen av evenemangen från och med den 1 januari 2025. I och med arrangemanget övergår personalen från Expo Österbotten till Expomark. Det nya samarbetet leds av en ledningsgrupp som består av representanter för Vasa stad, ägarna till Expo Österbotten och Finlands Mässa Abp.

Tilläggsinformation:

Pohjanmaan Expo Oy – Expo Österbotten Ab: Tomas Häyry, styrelseordförande, tel. +358 40 540 5412, tomas.hayry@vaasa.fi, www.pohjanmaanexpo.fi

Expomark Oy / Finlands Mässa Abp

Mikko Horppu, affärsverksamhetsdirektör, tel. +358 500 609 453, mikko.horppu@messukeskus.com, www.expomark.fi, www.messukeskus.com

Bilder

Max Jansson

Andra språk

Följ Expomark

Senaste pressmeddelandena från Expomark

Mediakutsu: kuntoutuksen ja vanhustyön tapahtumat 2.-3.10. Helsingin Messukeskuksessa19.9.2024 10:47:34 EEST | Tiedote

Hyvä median edustaja, kuntoutuksen ja vanhustyön messutapahtumat Fysioterapia ja Kuntoutus 2024 ja Hyvä Ikä 2024 tarjoavat näkökulmia kuntoutuksen ammattilaisille ja vanhusten parissa työskenteleville 2.–3.10.2024. Samaan aikaan Messukeskuksessa järjestetään myös Sairaanhoitajapäivät. Kokonaisuus esittelee alan uusimmat laitteet, välineet ja palvelut. Löydät kiinnostavaa ohjelmaa, inspiroivia puheenvuoroja ja asiantuntijatapaamisia tulevaisuuden ratkaisujen äärellä. Tervetuloa!

Energia-alan tulevaisuus tapahtuu juuri nyt – Energiamessut keskittyy tulevaisuuden ratkaisuihin 22.–24.10.26.8.2024 08:27:37 EEST | Tiedote

Suomen laajin energia-alan tapahtuma Energiamessut järjestetään 22.–24.10. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Messujen teema Valoa. Voimaa. Vastuuta. kuvaa erinomaisesti nykyistä energia-alaa, jossa tulevaisuus tapahtuu parasta aikaa, sillä uudet teknologiat, energiamuodot ja ratkaisut otetaan käyttöön juuri nyt. Alalla kuplii tällä hetkellä runsaasti erilaisia niin käytännön tekemiseen kuin tulevaisuuden visioihin liittyviä kysymyksiä. Muun muassa näitä ratkotaan Energiamessuilla yhdessä alan ammattilaisten kesken.