Business Finlandin kautta jaettava tutkimus- ja kehitysrahoitus kasvaa merkittävästi

Orpon hallituksen budjettiriihessä päätettiin Suomen kasvun ja kilpailukyvyn kannalta keskeisistä investoinneista tutkimus- ja kehitystoimintaan. Business Finlandin kautta yrityksille ja tutkimusorganisaatioille kohdistuvan T&K-rahoituksen myöntövaltuutta nostetaan 94 miljoonalla eurolla.

Business Finland @Business Finland

Kasvava myöntövaltuus sisältää myös 9 miljoonaa euroa uutta rahoitusta luovien alojen tutkimus- ja kehitystoiminnan tukemiseen. Myöntövaltuudet tulevat entisestään kasvamaan tulevina vuosina tutkimus- ja kehitysrahoituksen monivuotisen suunnitelman mukaisesti.

–  Meiltä löytyy analyysi- ja toimeenpanokykyä näiden merkittävien lisäysten vaikuttavaan kohdentamiseen. Olen kuitenkin ristiriitaisin tunnelmin, sillä tulevina vuosina Business Finlandin toimintamenoihin kohdistuu merkittäviä säästöjä samalla kun vastuut kasvavat. Tilanne on haastava, mutta ratkaisemme sen, toteaa juuri työnsä aloittanut pääjohtaja Lassi Noponen.

Lisääntyvillä myöntövaltuuksilla tullaan kasvattamaan tutkimus- ja kehitystoimintaa tekevien yritysten määrää, erityisesti pk-yritysten, sekä vahvistamaan yritysten kykyä tehdä kunnianhimoista T&K-toimintaa. Lisäksi T&K-rahoitusta tullaan kohdentamaan entistä enemmän yritysten ja tutkimusorganisaatioiden väliseen yhteistyöhön.

–  Suomen talouden kasvattaminen ja yritysten kilpailukyvyn vahvistaminen on koko elinkeinoelämän ja tutkimuskentän yhteinen projekti, jota olemme Business Finlandina mukana toteuttamassa ja tukemassa.  Tarvitsemme paljon kaikkia osapuolia hyödyttävää yhteistyötä yritysten ja sidosryhmien kanssa, jotta Suomi saadaan kasvu-uralle ja tutkimus- ja kehitystoiminnan osuus kasvatettua neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta, painottaa Noponen.

Tarkemmat toimenpiteet myöntövaltuuden kohdistamiseen selkiytyvät talven aikana. Tulemme viestimään näistä sidosryhmille ja asiakkaille sitä mukaan, kun suunnitelmat täsmentyvät.

Lisätietoja:
Lassi Noponen
pääjohtaja
lassi.noponen (at) businessfinland.fi

Business Finlandin pääjohtaja Lassi Noponen

Suomen täytyy pitää kiinni kansainvälisistä osaajistaan26.8.2024 08:37:51 EEST | Tiedote

Työperäisen maahanmuuton ja siihen liittyvän työnhakuaikasäännön ympärillä käytävä vilkas keskustelu on herättänyt huolta kansainvälisten osaajien asemasta Suomessa. Work in Finlandin johtaja Laura Lindeman painottaa, että Suomen on vahvistettava sitoutumistaan ulkomaisiin työntekijöihin ja huolehdittava siitä, että he kokevat olonsa tervetulleiksi ja turvatuiksi myös taloudellisesti epävarmoina aikoina.

Suomen saavutettavuus ilman lentämistä: 63 tuntia Madridista, 38 tuntia Pariisista18.6.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Matka Madridista Suomeen kestää parhaimmillaan 63 tuntia, Pariisista 38 tuntia, Berliinistä 29 tuntia ja Kööpenhaminasta 18 tuntia, kun käytetään julkisia liikenneyhteyksiä ilman lentämistä. Maantie- ja merimatkat vievät keskimäärin seitsemän kertaa enemmän aikaa kuin vastaavat lentomatkat. Juna- ja bussimatkustus ovat hitaampia vaihtoehtoja, mutta aiheuttavat vähemmän kasvihuonepäästöjä. Monipuoliset yhteydet ovat tärkeitä myös huoltovarmuuden kannalta.