Kokoomuksen Sarkomaa: Eutanasialainsäädäntö tarvitaan - vahva tuki kansalaisaloitteelle

Kokoomuksen kansanedustaja, terveydenhuollon maisteri Sari Sarkomaa toivottaa eutanasiaa koskevan kansalaisaloitteen tervetulleeksi eduskunnan käsittelyyn ja antaa sille tukensa.

Sari Sarkomaa. Kuvaaja: Kristian Tervo.

”Mielestäni eutanasia on eettisesti perusteltu mahdollisuus niiden ihmisten kannalta, jotka sairastavat parantumatonta sairautta, joille ei sietämättömiin kärsimyksiin hyvästäkään hoidosta tule lievitystä ja jotka itse toivovat kuolevansa.”

”Pitkään ajattelin, että eutanasiasta säätäminen on liian iso eettinen kysymys, etten voi eikä lainsäätäjä voi sitä ylittää. Ajattelin, ennen kaikkea, että palliatiivista hoitoa kehittämällä asiaan saadaan ratkaisut.”

”Tänään ajattelen, että en voi sulkea silmiä siltä tosiasialta, että laadukkaasta hoidosta huolimatta on sietämätöntä kärsimystä, tilanteita, joissa ei ole eettistä perustetta kieltää eutanasian mahdollisuutta.”

Olen täysin samaa mieltä palliatiivisen lääketieteen professoreiden kannanoton kanssa, että olisi kestämätön tilanne, että meillä olisi laki eutanasiasta muttei riittäviä säädöksiä palliatiivisesta hoidosta ja saattohoidossa.

Sarkomaa pitää arvokkaana, että pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu lupaus selkeyttää säädöksiin oikeus saattohoitoon, joka turvaa hyvän elämän loppuvaiheen hoidon riippumatta ihmisen asuinpaikasta tai hoitopaikasta. Sarkomaa kirittää hallitusohjelman mukaisen lakiesityksen eduskuntaan mahdollisimman pian yhdenvertaisen ja laadukkaan saattohoidon sekä palliatiivisen hoidon saatavuuden turvaamiseksi.

”Saattohoidolla ja palliatiivisella hoidolla ei voida ratkaista kysymystä eutanasiasta, eivätkä nämä asiat ole keskenään vaihtoehtoisia. Tietenkin palliatiivinen hoito ja saattohoito ovat aina ensisijaisia. Ihmisten huoli elämän loppuvaiheen hoidon ja hoivan laadusta on kuultava. Jokaisella on oikeus hyvän elämän lisäksi myös hyvään kuolemaan”, Sarkomaa päättää.

Kokoomuksen Pihla Keto-Huovinen: Lähisuhdeväkivallan sovittelulle ja jengirikollisuudelle loppu – tukea rikosten uhreille4.9.2024 11:22:30 EEST | Tiedote

Hallitus on budjettiriihessään ehdottanut lähisuhdeväkivallan sovittelun kieltoon 1,9 miljoonaa euroa sekä Rikosuhripäivystyksen toimintaan ja muille rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille 425 000 euroa. Naisten Linja ry:lle osoitetaan 50 000 euroa. Tiukkoja toimia tehdään myös nuoriso- ja jengirikollisuuden kitkemiseksi. Kokoomuksen Pihla Keto-Huovisen mukaan päätöksillä parannetaan rikosten uhrien asemaa ja annetaan selkeä viesti siitä, että Suomessa ei hyväksytä rikollisuutta.

Kokoomuksen Aalto-Setälä: ensi vuoden budjetissa on tärkeitä investointeja puhtaaseen tulevaisuuteen4.9.2024 08:23:10 EEST | Tiedote

”Suomen talous on toipumassa. Kasvun virkoamisesta kertovat esimerkiksi palkkojen kohoaminen kuluttajahintoja nopeammin sekä korkotason lasku, joka lisää ostovoimaa. On tärkeää, että hallitus vauhdittaa nyt kasvua investointien verohyvityksellä sekä teknisten hiilinielujen tukemisella”, toteaa kokoomuksen kansanedustaja, ympäristövaliokunnan valiokuntavastaava Pauli Aalto-Setälä.