Varsinais-Suomen ELY-keskus

Under hösten kommer det att ske ändringar i trafiken till väntområdet för långtradare vid Rävsundsbron på Pargas sida

Dela

I och med byggandet av den nya Rävsundsbron ändras vägsträckningen på Skärgårdsvägen (landsväg 180) på Pargassidan, och trafiken börjar löpa längs sträckningens slutliga plats i höst. Därför måste en ny förbindelse byggas till väntområdet för tunga fordon på Pargas sida. Även trafikljusen kommer att flyttas till nya platser. Under arbetet med att flytta trafikljusen kommer trafikdirigerare till platsen för att dirigera trafiken i båda broändorna (Pargas och S:t Karins).

I och med byggandet av den nya Rävsundsbron ändras vägsträckningen på Skärgårdsvägen vid väntområdet för tunga fordon på Pargassidan. Därför måste en ny förbindelse från den nya vägsträckningen byggas till väntområdet för tunga fordon. Den nya infartsanslutningen till väntområdet blir smalare än den som finns just nu, vilket innebär att tunga fordon måste sakta ner ännu mer innan de svänger. Dessutom finns det höjdskillnader mellan den nya vägsträckningen och väntområdet, vilket innebär att trafiken går längs en relativt brant nedförsbacke från den nya vägförbindelsen till väntområdet.

Av kostnadsskäl kom man fram till denna lösning, när man bedömde att en nedförsbacke inte utgör någon särskild trafiksäkerhetsrisk. På vintern sköts långtradarparkeringens förbindelse med effektiverat vinterunderhåll. På långtradarparkeringen finns det mer sällan flera tunga fordon samtidigt, förbindelsen är enkelriktad och det finns ingen annan trafik.

På grund av den nya vägsträckningen på Skärgårdsvägen måste även trafikljusen för trafikarrangemangen på Rävsundsbron flyttas på Pargassidan. Trafikljusen är ur bruk under flyttnings- och installationsarbetet. Eftersom trafikljusens funktion är kopplad till varandra (trafikljusen i S:t Karins och Pargas), är även trafikljusen på S:t Karinssidan ur bruk under flyttningen av ljusen på Pargassidan. När trafikljusen är ur bruk kommer trafikdirigerare till platsen för att dirigera trafiken. Arbetet med att flytta trafikljusen tar enligt en preliminär uppskattning några dagar.

Den nya vägsträckningen och därmed även den nya förbindelsen till väntområdet för långtradare på Pargassidan tas i bruk under hösten. Vi informerar närmare om detta när tidtabellerna har preciserats.

Efterlevnaden av trafikbegränsningarna på Rävsundsbron har åter förslappats

Sommaren förlöpte utan större problem i fråga om iakttagandet av trafikbegränsningarna på Rävsundsbron. Trafikarrangemangen gjorde inte heller trafiken överbelastad, även om det finns fler trafikanter sommartid. Efter sommaren har man åter observerat att överträdelsen av begränsningarna för den tunga trafiken har ökat. Det har observerats att tunga fordon inte alltid kör till långtradarfilen och att en del har kört mot rött ljus. Detta har lett till att tunga fordon möts på bron. Utöver bristande efterlevnad av trafikljusen är en annan svag punkt att det eventuellt kan uppstå fel, varvid tunga fordon kan röra sig fritt i båda riktningarna samtidigt.

Trafikljusen fungerar i huvudsak bra, men enskilda felsituationer har inträffat av olika orsaker. Till exempel den här veckan har trafikljusen på Rävsundsbron blinkat gult på grund av att ljusen gått sönder. Kabeln mellan trafikljusen gick av natten mellan söndag och måndag i samband med slåtter och det tog fram till tisdag eftermiddag innan ljusen var reparerade. Trafikljusen blinkade även gult på sommaren ett par gånger på grund av elavbrott orsakade av åska. I dessa fall var det enklare att reparera ljusen och de kunde åtgärdas under samma dag.

Om trafikljusen går sönder skickas alltid en automatisk anmälan till den som underhåller trafikljusen och reparation av dem har hög prioritet. Alla fel kan inte förebyggas, men NTM-centralens mål är att minimera förhållandena som leder till fel. 

För närvarande är situationen alltså sådan att det under den senaste tiden ofta har förekommit möten med tunga fordon, och varje möte orsakar en stor belastning på bron. För att brons skick inte ska försämras ytterligare är det mycket viktigt att tunga fordon följer de fastställda trafikbegränsningarna. Om brons skick försämras ytterligare måste ytterligare begränsningar införas på bron.

Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020600 

Nyckelord

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

Päällystystyöt Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa viikolla 376.9.2024 13:49:01 EEST | Tiedote

Päällystystöitä on käynnissä ensi viikon aikana runsaasti valta- ja kantateillä sekä myös muilla teillä. Varsinais-Suomessa päällystystöitä tehdään Naantalissa ja Laitilassa. Satakunnassa päällystystöitä on luvassa Porissa, Harjavallassa, Ulvilassa ja Raumalla. Päällystystöiden lisäksi tehdään myös muita päällystystöitä valmistelevia töitä Vehmaalla, Ulvilassa, Porissa ja Paraisilla.

Varsinais-Suomen ja Satakunnan vuoden 2024 putkisiltatyöt alkavat5.9.2024 08:53:01 EEST | Tiedote

Vuosina 2024 ja 2025 uusitaan yhteensä 14 putkisiltaa eri puolella Varsinais-Suomea ja Satakuntaa. Syyskuun aikana kohteena on viisi putkisiltaa, lokakuussa toiset viisi. Loput neljä kohdetta toteutetaan kevään ja alkukesän 2025 aikana. Osassa kohteista siltojen uusimistyön ajaksi liikenteelle rakennetaan kiertotie siltapaikalle. Osassa kohteista liikenne joudutaan katkaisemaan siltapaikalla työn ajaksi ja ohjaamaan kiertoreiteille.

Liikennejärjestelyjä valtatien 1 Isokylän tunnelissa Salossa syyskuun ajan30.8.2024 14:53:36 EEST | Tiedote

Salossa uusitaan valtatien 1 Isokylän tunnelin tievalaistus syyskuun 2024 aikana. Tievalaistuksen uusimisen yhteydessä tehdään myös tunneleiden kausihuoltotyöt sekä tunnelin rakenteiden kuuden vuoden välein tehtävä määräaikaistarkastus. Työn kesto on noin kaksi viikkoa tunneliputkea kohden ja työt valmistuvat syyskuun loppuun mennessä. Töiden aikana liikenne on ohjattu kulkemaan kaksisuuntaisesti yhteen tunneliputkeen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye