Jyväskylän yliopistossa järjestetään kaksi kansainvälistä konferenssia koulutusjohtamisen teemoista
Jyväskylässä ratkotaan yhden viikon aikana koulutusjohtamisen haasteita kahden kansainvälisen konferenssin voimin. ILRF EC -konferenssi tekee syväkatsauksen varhaiskasvatuksen johtamisen erityiskysymyksiin, kun taas sitä seuraava ENIRDELM-konferenssi keskittyy laajemmin koulutusjohtamisen ja koulutusorganisaatioiden yhteisöjen kehittämiseen. Konferenssit kokoavat yhteen asiantuntijoita yhteensä yli 20 eri maasta.
Jyväskylän yliopistossa järjestetään viikolla 37 kaksi merkittävää kansainvälistä konferenssia, jotka keskittyvät koulutusjohtamisen ja varhaiskasvatuksen johtamisen ajankohtaisiin teemoihin:
- International Leadership Research Forum - Early Childhood (ILRF EC) -konferenssi järjestetään 9.-11.9.2024 Ruusupuistossa.
- European Network for Improving Research and Development in Educational Leadership and Management (ENIRDELM) -konferenssi järjestetään 12.-15.9.2024 Agoralla, Mattilanniemessä.
Siinä missä ILRF EC -konferenssi suuntautuu erityisesti varhaiskasvatuksessa ilmeneviin johtamisen haasteisiin ja mahdollisuuksiin, ENIRDELM-konferenssi keskittyy laajemmin koulutusjohtamiseen kaikilla koulutustasoilla. Yhdessä nämä konferenssit luovat kokonaisvaltaisen näkemyksen siitä, miten johtaminen voi vaikuttaa koulutuksen ja kasvatuksen tulevaisuuteen.
”Konferenssien läpäisevänä teemana on niiden yhteinen tavoite edistää kasvatus- ja koulutusalan johtamisen kehitystä ja tukea alan ammattilaisten välistä yhteistyötä”, kuvailee Hannele Roponen, joka hoitaa konferenssien järjestelyjä Jyväskylän yliopistossa.
Yhdessä nämä konferenssit tarjoavat osallistujille mahdollisuuden syventyä johtamisen eri näkökulmiin ja haasteisiin sekä jakaa asiantuntemusta ja innovatiivisia ratkaisuja asiantuntijoiden kanssa. Konferenssit tuovat Jyväskylään asiantuntijoita yhteensä yli 20 eri maasta, kuten Kanadasta, Japanista, Norjasta ja Ugandasta.
Ratkaisuja varhaiskasvatuksen johtajien kohtaamiin haasteisiin
Kansainvälinen ILRF EC -konferenssi toimii alustana yhteistyölle, tutkimukselle ja keskusteluille varhaiskasvatuksen johtamisen erityiskysymyksistä. Konferenssi tarjoaa tutkijoille ympäri maailmaa mahdollisuuden esitellä tuoreimpia teoreettisia ja empiirisiä lähestymistapoja varhaiskasvatuksen johtamiseen liittyvään tutkimukseen.
”Tämänvuotisessa konferenssissa, kannustamme kaikkia osallistumaan aktiivisesti, vaihtamaan ajatuksia ja tekemään yhteistyötä muiden osallistujien kanssa. Konferenssi ei ole vain tiedon jakamisen alusta, vaan myös tila, jossa voimme luoda yhteyksiä, jotka vievät varhaiskasvatuksen tulevaisuutta eteenpäin!” kertoo ILRF EC -konferenssin vastuullinen johtaja Elina Fonsén.
Tänä vuonna yhdeksättä kertaa järjestettävän ILRF EC -konferenssin teemana on ”Leading High Quality Early Education in Complex Contexts”. Puheenvuoroissa käsitellään muun muassa varhaiskasvatuksen johtajien kohtaamia haasteita, kuten pätevän henkilöstön puutetta alalla ja nopeasti muuttuvien poliittisten ja taloudellisten tilanteiden vaikutuksia. Mukana on myös esitelmiä, jotka tarjoavat innovatiivisia ratkaisuja johtamisen haasteisiin ja uudelleenajattelevat teoriaa ja metodologiaa.
Yhteisöllisempää koulutusjohtamista muuttuvassa maailmassa
ILRF EC -konferenssin päättymisen jälkeen ENIRDELM-konferenssi jatkaa johtamisen rooliin liittyvää keskustelua. Tämä Euroopan koulutusjohtamisen tutkimuksen ja kehittämisen verkostoon kuuluvan konferenssin tavoitteena on edistää koulutusjohtamisen kehittämistä kaikilla koulutustasoilla sekä Euroopassa että maailmanlaajuisesti.
Konferenssin teemana on tänä vuonna "Transforming Educational Organizations into Learning Communities". Puheenvuoroja tullaan kuulemaan muun muassa ENIRDELM-verkoston tavoitteista, koulutusjohtajien pätevyyteen liittyvistä teemoista sekä erilaisista näkökulmista, miten koulutusorganisaatioita voidaan lähteä kehittämään yhteisöllisemmiksi. Konferenssi tuo yhteen koulutusjohtamisen parissa työskentelevät asiantuntijat keskustelemaan siitä, miten koulutusorganisaatiota ja niiden yhteisöjä kehitetään nopeasti ja jatkuvasti muutoksessa olevassa maailmassa.
”Tänä vuonna olemme halunneet nostaa esiin koulutusjohtamisen tutkimuksen lisäksi kaikkea sitä kehittämistyötä, jota kunnissa ja kaupungeissa tehdään. Olemme esimerkiksi yhdistäneet perinteiseen posterigalleriaan eräänlaiset ’akateemiset messut’, joihin olemme kannustaneet osallistujia esittelemään erilaisia kehittämisprojekteja”, kuvailee Roponen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hannele Roponen, hannele.m.roponen@jyu.fi
Tupu RiikonenViestinnän asiantuntija
Puh:+358504766736tuulia.a.riikonen@jyu.fiLinkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Peter Sarlin tekee mittavan lahjoituksen Suomen tekoälytutkimuksen vahvistamiseksi – 13 uutta professuuria suomalaisiin yliopistoihin ja ELLIS-instituuttiin15.1.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Mittava lahjoitus tukee tekoälytutkimusta kolmessatoista yliopistossa: Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Lapin yliopisto, Maanpuolustuskorkeakoulu, Oulun yliopisto, Svenska Handelshögskolan, Taideyliopisto, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi. Lahjoitus tukee kansainvälisen ELLIS-instituutin toimintaa.
Väitös: Purkamista suosivat puhetavat hallitsevat kaupunkisuunnittelun keskustelua15.1.2025 09:08:54 EET | Tiedote
Arkkitehti Paula Julin tarkastelee väitöskirjassaan kiinteistökehittämisen ja kulttuuriympäristön suojelun vastakkaisia ajattelutapoja nykyajan kaupunkisuunnittelussa. Tutkimuksen mukaan vuorovaikutteiseen suunnitteluun kohdistuu epärealistisia odotuksia keskustelun järkevyydestä ja demokraattisuudesta.
Väitös: Simulaatiopohjaiset opetusmenetelmät edistävät fysioterapeuttiopiskelijoiden ammatillista osaamista14.1.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Minna Haapakosken väitöstutkimus käsitteli simulaatio-oppimisen hyödyntämistä fysioterapeuttien koulutuksessa. Tulosten mukaan simulaatioharjoittelu edisti ammatillisen osaamisen sanoittamisen monitahoisuutta ja auttoi opiskelijoita reflektoimaan paremmin oman osaamisensa vahvuuksia ja heikkouksia.
Yliopistot muokkaavat relationaalisia johtajia muuttuvaan maailmaan13.1.2025 12:20:00 EET | Tiedote
MA Bhavani Ramamoorthi tarkastelee väitöstutkimuksessaan johtajuusidentiteetin kehittymistä sekä kollektiivisia johtajuuden muotoja. Tutkimuksessa korostetaan, kuinka kipeästi osallistavia, kollektiivisia ja relationaalisia johtajuuden muotoja tarvitaan – etenkin nopeasti muuttuvassa maailmassa navigoimiseksi.
Kävelykyky ja ympäristö tukevat iäkkäiden liikkumista13.1.2025 08:00:00 EET | Tiedote
TtM Essi-Mari Tuomola tutki väitöskirjassaan yksilöllisten tekijöiden, ympäristön piirteiden ja aktiivisuuden paikkojen yhteyttä iäkkäiden ulkona liikkumiseen. Liikkumista voidaan tukea kiinnittämällä huomiota esimerkiksi katujen kuntoon, lähiliikuntapaikkoihin ja palveluiden saavutettavuuteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme