Migrationsverkets konkurrensutsättning av IT-tjänster för utlänningsärenden är klar
Migrationsverket har slutfört konkurrensutsättningen för att anskaffa sakkunnigtjänster för förvaltning och utveckling av ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden (UMA) samt datalagret och tjänsterna med anknytning till utlänningsärenden.
– Syftet med konkurrensutsättningen har varit att utveckla migrationsförvaltningens systemhelhet för digital ärendehantering och tjänster, som är ett viktigt verktyg i vårt beslutsfattande. Till den konkurrensutsatta helheten hör ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden och e-tjänsten Enter Finland som en del av det, säger dataadministrationsdirektör Tarmo Jukarainen.
Ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden används även av andra myndigheter, såsom polisen, Gränsbevakningsväsendet och de finska beskickningarna. Systemet främjar en smidig och kontrollerad inresa i landet samt bidrar till Finlands inre säkerhet.
Delarna i upphandlingen och tjänsteproducenterna med vinnande anbud
Upphandlingen består av följande delar:
- Del 1: förvaltning och utveckling
- Del 2: support
Del 1 består av förvaltning och utveckling och omfattar bland annat utvecklingen, moderniseringen och förvaltningen av Enter Finland och UMA. Till delen hör bland annat systemförvaltning, arkitekturplanering och definiering och programmering av nya funktioner.
I del 2 ingår sakkunnigtjänster för att erbjuda Migrationsverket support. Sådana är till exempel planering av överföring av tjänster, planering av verksamhetsmodeller och datasäkerhetslösningar samt uppgifter som anknyter till modernisering av arkitektur, utredningar, utvärderingar och kvalitetssäkring.
Följande leverantörer hade vinnande anbud:
- Del 1
- Accenture Oy, 100 % av förvaltningen och 50 % av utvecklingen
- twoday Oy, 50 % av utvecklingen
- Del 2
- Digia Finland Oy, 100 % av supporten
– De utvalda leverantörerna erbjuder lösningsorienterade och innovativa sakkunnigtjänster som hjälper oss att utveckla våra system så att de blir ännu mer användarvänliga och kostnadseffektiva. Vårt mål är att skapa en systemhelhet som är modern, säker och lätt att förvalta och som smidigt kan utvecklas efter de behov som såväl kunder, arbetsgivare som andra aktörer har. Samtidigt övergår vi till en modell med flera leverantörer vid utvecklingen av digitala tjänster, förnyar verksamhetsmodeller och utnyttjar moderna metoder för agil utveckling, säger Jukarainen.
Systemutveckling främjar en effektiv verksamhet
De anbudssökande som uppfyllde lämplighetskraven jämfördes enligt de kriterier som hade angetts i upphandlingsannonsen.
Det lämnades in sex anbud inom tidsfristen för inlämnande av anbud. Grunden för valet av anbud var förhållandet mellan pris och kvalitet, där priset vägde 40 procent och kvaliteten 60 procent. Som en del av jämförelsen av kvalitet ordnades det gruppintervjuer med sakkunniga.
Det uppskattade totala värdet av upphandlingen är 55–110 miljoner euro under den tid som ramavtalet gäller. Längden på ramavtalet är tre år för båda delarna och det kan förlängas med en optionsperiod på ett år. Värdet av upphandlingen är fördelat mellan delarna enligt följande:
- Del 1: 50–100 miljoner euro
- Del 2: 5–10 miljoner euro
Migrationsverket är inte bundet till det uppskattade minimivärdet av upphandlingen.
Migrationsverket utför inköp inom delarna efter sina behov och sin finansieringssituation. Verket använder sig också av EU:s finansieringskanaler i upphandlingen. Målet är att utveckla kostnadseffektiviteten vidare i framtiden.
Det kommer att bli många förändringar i invandringslagstiftningen både på det nationella planet och på EU-planet, som medför ändringar i handläggningen i ärendehanteringssystemet. Migrationsverket har också som mål att möjliggöra en ännu effektivare ärendehantering under de kommande åren, där systemutveckling är ett bra redskap.
Besvärstiden i fråga om upphandlingen pågår som bäst.
Ytterligare information till medier
- Pressmeddelande: 14.3.2024: Migrationsverket konkurrensutsätter IT-tjänster för hantering av utlänningsärenden | Migrationsverket (migri.fi)
Nyckelord
Kontakter
Tarmo Jukarainen, dataadministrationsdirektör, fornamn.efternamn@migri.fi, tfn 0295 434 173
Länkar
Migrationsverket
Migrationsverket är en beslutsfattande organisation i immigrations-, asyl-, flykting- och medborgarskapsärenden och upprätthåller systemet för mottagande.
Följ Maahanmuuttovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Maahanmuuttovirasto
Work-based migration to Finland higher than before COVID-19, number of international students growing7.11.2024 11:32:38 EET | Press release
The growth of labour migration to Finland has slowed down, but the application figures still remain on a higher level than in the years preceding the COVID-19 pandemic. The number of international students in Finland is increasing.
Det flyttar fortfarande fler arbetstagare till Finland än före coronapandemin, antalet internationella studerande ökar7.11.2024 11:32:05 EET | Pressmeddelande
Ökningen av arbetsrelaterad invandring har avtagit, men historiskt sett ligger antalet ansökningar fortfarande på en högre nivå än under åren före coronapandemin. Antalet internationella studerande håller för sin del på att öka.
Suomeen muuttaa yhä enemmän työntekijöitä kuin ennen koronaa, kansainvälisten opiskelijoiden määrä kasvussa7.11.2024 11:31:01 EET | Tiedote
Työperusteisen maahanmuuton kasvu on taittunut, mutta historiallisesti hakemusmäärät ovat yhä korkeammalla tasolla kuin koronaa edeltävinä vuosina. Kansainvälisten opiskelijoiden määrät ovat puolestaan kasvussa.
The Finnish Immigration Service is investigating the realisation of the terms of employment of wild-berry pickers from Thailand29.10.2024 11:06:31 EET | Press release
The Finnish Immigration Service carried out a new kind of follow-up on the working conditions and pay of wild-berry pickers from Thailand. Follow-up monitoring was carried out at the airport in close cooperation with border authorities.
Migrationsverket utreder hur arbetsvillkoren har uppfyllts för thailändska plockare av vilda bär29.10.2024 11:06:07 EET | Pressmeddelande
Migrationsverket har utfört en ny typ av efterhandskontroll som gäller thailändska bärplockares arbetsförhållanden och lön. Efterhandskontroll utfördes på flygplatsen i nära samarbete med gränsmyndigheterna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum