Kysely: nuoret aikuiset haluavat nyt tehdä rahaa asuntoflippauksella – ammattilainen antaa 5 vinkkiä remonttiin ja varoittaa kalliista virheistä

Asunnon ostaminen, remontoiminen ja myyminen voitolla kiinnostaa tällä hetkellä selvästi eniten nuoria aikuisia, selviää Stark Suomen teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -kyselytutkimuksessa. Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi neuvoo etenkin kokemattomille asuntoflippausta harkitseville, mitä tulee ottaa huomioon ja varoittaa sortumasta oikoteihin.

Asuntoflippauskiinnostuksessa korostuvat kyselytutkimuksen mukaan häkellyttävän korostetusti nuoret aikuiset, sillä peräti 44 prosenttia vastaajista kertoo olevansa tällä hetkellä flippauksesta kiinnostuneita. Vertailun vuoksi kaikista vastaajista kiinnostuneiden osuus on vain 19 prosenttia. Kyselyyn vastasi tuhat 18–75-vuotiasta suomalaista.

”Asuntoflippaamisesta on nyt jo muutaman vuoden puhuttu mediassa ja nostettu esiin sen voittopotentiaali. Uskoisin tämän näkyvän nyt myös tuloksissa ja siinä, että se houkuttaa etenkin nuoria aikuisia. Moni voisi vähätellä tätä niin, että nuoret eivät tajua, mitä se vaatii, mutta tutkimuksen mukaan kyseisen ikäryhmän valmius tehdä remontteja on myös kasvussa”, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi toteaa.

Myös sillä omistaako jo nyt asunnon vai ei, on kyselyn mukaan vaikutusta flippausintoon. Siinä missä tällä hetkellä asunnon omistavista vain noin 19 prosenttia on kiinnostunut asuntoflippaamisesta, sama luku asuntoa omistamattomien joukossa on noin 34 prosenttia. Mikäli asunnon kuitenkin omistaa, eniten flippaus kiinnostaa niitä, joiden asunnon arvo on 350 000–399 000 euroa (34 %).

Flippaaja, harkitse tarkkaan, mitkä remonttityöt teet itse

Kokematonta flippaajaa saattaa pikavoitto houkuttaa, jolloin ehkä pyritään säästämään esimerkiksi materiaalivalinnoissa ja ammattilaisten avussa. Joistakin remonttitöistä voi säästön toivossa tullakin kallis lasku.

”Kunnostamisessa kannattaa panostaa laadukkaisiin materiaaleihin ja työn jälkeen, sillä sinne päin -jälki ei palvele myyntiä ja arvon nousua. Jos on paljon halua tehdä itse, mutta vähän osaamista, on riski, että virheiden korjaaminen tulee kalliiksi. Isoissa purkutöissä voi tehdä melkoista vahinkoakin, jos ajattelee säästävänsä tekemällä ne itse. Esimerkkeinä tulee mieleen kylpyhuoneen laatoituksen purku tai väliseinän kaataminen, jos ei ole varmaa tietoa, mitkä seinät ovat kantavia ja missä kulkee putki- ja johtolinjoja.”

5 vinkkiä flippaajille

Suunnittele tarkkaan

Onnistunut asuntoremontti ja sitä kautta arvon nousu lähtee hyvästä suunnittelusta. On tärkeä miettiä kaikki remontin osa-alueet tarkkaan.

Budjetoi ja varaudu

Laske budjetti suunnitelman pohjalta ja huomioi niin sanottu yllätysvara. Yllätyksiä usein tulee ja budjetti paukkuu yli tai rahat loppuivat kesken, mikäli varautumista ei ole tehty.

Mieti mitä pystyt tekemään itse ja mitä et

Esimerkiksi pintaremontin kuivissa tiloissa pystyy toteuttamaan melko matalin kuluin, varsinkin jos tekee itse, mutta keittiöt ja kylpyhuoneet vaativat aina isomman investoinnin. Sähkötöissä ja märkätiloihin liittyvissä töissä tarvitaan puolestaan aina ammattilaista.

Hyödynnä ammattilaista

Ammattilainen tietää kertoa, mitä materiaaleja ja värejä tänä päivänä suositaan, jolloin lopputulos on todennäköisesti muidenkin kuin remontoijan itsensä mieleen, mikä heijastuu kiinnostukseen, kun myynnin aika koittaa.

Mieti materiaalit tarkkaan

Huomioi materiaalien valinnassa ulkonäön lisäksi käyttötarve ja -kohde, materiaalien kestävyys, mahdollinen huoltotarve sekä niiden puhdistettavuus. Myös tässä ammattilaisen apu voi olla hyvin arvokas.

Tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Paneelissa alkuvuodesta 2024. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–76-vuotiaat suomalaiset ja vastaajamäärä: Yhteensä 1 000 vastaajaa. Otanta oli kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Yhteydenotot ja lisätietoja:

Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800

Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi

STARK - reilusti rakentajan asialla

Nuoret aikuiset yllättivät remonttikyselyssä – uskomus nykynuorison kädettömyydestä on katteeton26.8.2024 10:25:00 EEST | Tiedote

Starkin teettämässä tutkimuksessa selvitettiin eri-ikäisten ja -taustaisten suomalaisten halukkuutta ryhtyä remontointi- ja nikkarointipuuhiin. Yllättäen kyselyn nuorin vastaajaryhmä oli kaikkein innokkain tekemään itse remonttia ja eniten haluttomuutta ilmeni yli 40-vuotiaissa. Nikkarointi-intoon vaikutti selvästi myös se, minkälaisessa asunnossa asutaan. Tutkimuksessa haastateltiin tuhat 18–76-vuotiasta suomalaista ympäri maan.

Suomalaiset ovat puhuneet: Nämä työkalut pitäisi löytyä jokaisesta taloudesta – asiantuntija vinkkaa tuparilahjasta oman polkunsa kohta aloittavalle nuorelle9.7.2024 08:50:00 EEST | Tiedote

Vasara ja ruuvimeisseli kuuluvat jokaisen kodin perusvarustukseen, arvioivat suomalaiset Stark Suomi Oy:n teettämässä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksessa. Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi kehottaa jokaista pitämään huolen siitä, että pikkunikkarointiin tarvittavat välttämättömyysesineet löytyvät käden ulottuvilta.