Tutkimus: suomalaisten energiaremonttien syyssä näkyy muutos – taustalla ilmiö asuntokaupassa

Jaa

Energiaremontin motiivit ovat siirtyneet välittömistä hyödyistä tulevaan. Rahan säästö energiaremontin syynä on laskenut, ja samaan aikaan asunnon tai kiinteistön arvon säilyminen on kasvattanut suosiotaan. Asia selviää Stark Suomen teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 - tutkimuksesta.

Energiaremontit ovat olleet jo muutaman vuoden ajan kuuma aihe. Sähkön hinnan nousu etenkin syksyllä 2022 ja yleinen kulujen kasvaminen saivat ihmiset etsimään välittömiä säästöjä. Starkin teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat nyt siirtymässä energiaremonteissaan lyhyen pelin pelaamisesta pidempään horisonttiin, ja tekevät päätöksiä yhä suunnitelmallisemmin.

Suomalaiset remontoivat ja rakentavat –tutkimuksen tulosten mukaan lyhyen aikavälin hyöty eli rahan säästö on yhä suurin motivaattori energiaremontin aloittamiseen. On kuitenkin huomattavaa, että näin vastanneiden määrä on laskenut viime vuoden 58 prosentista 53:een. Sen sijaan asunnon tai kiinteistön arvon säilymisen on motiiviksi ilmoittanut 37 prosenttia, mikä on kuusi prosenttia enemmän kuin viime vuoden tutkimuksessa.

”Sähkön hintaheiluntaan on luultavasti nyt totuttu ja sen rajuus on lieventynyt, joten tarvetta välittömälle energiakulujen laskemiselle ei ehkä enää ole. Kuitenkin tältä ajanjaksolta on vahvasti juurtunut ajatus, että energiatehokas asunto menee parhaiten kaupaksi, ja asunto-ilmoituksissa energiamuoto nostetaan yhä vahvasti esiin. Selvästi ihmiset siis haluavat energiaremontilla useammin varmistaa, että omasta asunnosta saa sen maksimihinnan myydessä”, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi analysoi tulosta.

Asunnon tai kiinteistön arvon säilyminen motivoi eniten 30–49-vuotiaita (noin 40 %). Vähiten kannatusta asunnon tai kiinteistön arvon säilyminen sai 70–76-vuotiaiden keskuudessa, mutta tästäkin ikäryhmästä melkein kolmasosa valitsi tämän vaihtoehdon syyksi uudistukselle.

Kolmas suosittu syy ryhtyä energiaremonttiin on asumismukavuus. Tämän vaihtoehdon valitsi 38 prosenttia vastaajista.

Melkein kolmasosa valmis mittavaan remonttiin energiatehokkuuden parantamiseksi

Energiaremonttien päätavoite on tutkimuksen tulosten mukaan useimmiten energiatehokkuuden parantaminen, ja varsinkin lämmitysmuodon vaihtaminen voi kasvaa ison kokoluokan remontiksi. Vastaajista 31 prosenttia on valmis aloittamaan mittavankin remontin, jos sen avulla energiatehokkuus paranisi, mutta miltei vastaava määrä (30 %) vastaajista ei ollut valmis isoon uudistukseen energiatehokkuuden vuoksi.

Energiatehokkuuden parantaminen on myös yksi asioista, joissa vastaajat kaipaavat eniten ammattilaisen asiantuntemasta. Kaikista vastaajista 39 prosenttia oli sitä mieltä, että kaipaa asiassa asiantuntijan apua.

Stark Suomen teettämä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Paneelissa alkuvuodesta 2024. Siinä selvitettiin tuhannelta 18–76-vuotiaalta suomalaiselta remonttitarpeista, mielipiteitä remonttitöistä ja rakentamissuunnitelmistaan. Otanta on kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lisätietoja

Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800

Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

STARK - reilusti rakentajan asialla
Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä 
starklaisia on noin 1 000 ympäri Suomen, ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.

Verkkokauppa: www.stark-suomi.fi/ 

Yhtiösivut: yritys.stark-suomi.fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Stark Suomi Oy

Stark tukee lapsia ja nuoria RoKi-yhteistyöllä23.10.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Stark Suomi lähtee tukemaan lasten ja nuorten liikuntaharrastusta Rovaniemen Kiekon kanssa sovitulla yhteistyösopimuksella. "RoKi tekee laadukasta työtä lasten ja nuorten kilpa- ja harrastustoiminnan hyväksi. Harrastustoiminnalla on merkittävä vaikutus lasten ja nuorten fyysiseen, henkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Tästä on puhuttu paljon viime aikoina, kun tutkimusten mukaan lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt. Yhteistyössä meille tärkeää ovat konkreettiset teot ja paikallisen yhteisön tukeminen", Stark Rovaniemen yksikönpäällikkö Tero Aho sanoo. Yhteistyö mahdollistaa uusien pelipaitojen hankinnan. "Yhteistyön turvin saamme vihdoin uudistettua joukkueiden pelipaidat vaiheittain ja pystymme tarjoamaan paidat jatkossa joukkueille seuran kautta, jolloin joukkueiden kustannukset pienenevät. Yhteistyö on seurallemme merkittävä asia, ja odotamme innolla tulevaa kautta", Rovaniemen Kiekon puheenjohtaja Hannu Gröhn kommentoi. "Asiantuntijoiden mukaan lapsuuden ja nuoruuden liik

Kysely: nuoret aikuiset haluavat nyt tehdä rahaa asuntoflippauksella – ammattilainen antaa 5 vinkkiä remonttiin ja varoittaa kalliista virheistä10.9.2024 08:40:00 EEST | Tiedote

Asunnon ostaminen, remontoiminen ja myyminen voitolla kiinnostaa tällä hetkellä selvästi eniten nuoria aikuisia, selviää Stark Suomen teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -kyselytutkimuksessa. Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi neuvoo etenkin kokemattomille asuntoflippausta harkitseville, mitä tulee ottaa huomioon ja varoittaa sortumasta oikoteihin.

Nuoret aikuiset yllättivät remonttikyselyssä – uskomus nykynuorison kädettömyydestä on katteeton26.8.2024 10:25:00 EEST | Tiedote

Starkin teettämässä tutkimuksessa selvitettiin eri-ikäisten ja -taustaisten suomalaisten halukkuutta ryhtyä remontointi- ja nikkarointipuuhiin. Yllättäen kyselyn nuorin vastaajaryhmä oli kaikkein innokkain tekemään itse remonttia ja eniten haluttomuutta ilmeni yli 40-vuotiaissa. Nikkarointi-intoon vaikutti selvästi myös se, minkälaisessa asunnossa asutaan. Tutkimuksessa haastateltiin tuhat 18–76-vuotiasta suomalaista ympäri maan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye