Ministeri Mykkäsen vihellettävä pilliin raakkukohussa – suojelun työkalut ovat jo olemassa

Ympäristöministeri Kai Mykkänen (kok.) tapaa tänään 10. syyskuuta teollisuuden puunostajia Suomussalmen raakkutuhoon liittyen.  ”Tämän päivän keskusteluissa Ministeri Mykkäsen ja teollisuuden on syytä pitäytyä lain noudattamisessa sekä firmojen oman toiminnan kehittämisessä. Ministerin kutsuessa vain puun ostajat mukaan, ei tapaamisessa voida sopia mitään koskien yksityisten maanomistajien metsien käyttöä”, korostaa MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

Yleiskuva.

Stora Enson työmaalla tapahtunut raakkutuho oli vastoin lakeja, ja se tulee myös sellaisena käsitellä. Julkisessa keskustelussa ja muun muassa eduskunnassa on tapauksen seurauksena esitetty lukuisia vesistöjen suojakaistoja koskevia vaatimuksia. ”Erityisen suojeltavana lajina raakkujen elinpaikat ovat kuitenkin suojeltavissa jo nykylainsäädännöllä ELY-keskuksen rajauspäätöksellä – uutta lainsäädäntöä ei tarvita”, muistuttaa MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.

Ministeri Mykkänen on vaatinut puunostajia sitoutumaan 50 metrin suojavyöhykkeisiin raakkupurojen ympärillä. Ympäristöministerin vaatimus kohdistuisi erityisesti yksityisiin metsänomistajiin, jotka tuottavat noin 80 prosenttia teollisuuden puun tarpeesta.

”On erikoista, jos puun ostajat ja ministerit päättävät keskenään siitä, mitä yksityisten maanomistajien metsissä tehdään. Ilman sitoutumista korvauksiin yksityismaat sosialisoitaisiin yhteiseksi hyväksi. Muistutan teollisuutta myös siitä, että puumarkkinoita koskevista asioista ne eivät lainkaan mukaan voi keskenään sopia”, toteaa MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

Metsätalouden vaikutuksista raakkuun tarvittaisiin aiempaa selkeämpää tietoa toimintaohjeiden perustaksi. Raakun suojelu on yhteensovitettava osaksi metsätaloutta käytännössä toimivin ratkaisuin.

”ELY-keskuksen 45 metrin suojakaistasuositukselle on ollut vaikea löytää selkeää tietolähdettä. Olosuhteet maastossa vaihtelevat, joten kaavamaisuus ei ole raakun eikä metsätalouden etu. Suojakaistan täyden käsittelemättömyyden sijaan pitäisi tarkastella esimerkiksi jatkuvan kasvatuksen mahdollisuuksia”, MTK:n metsäjohtaja Mäki-Hakola huomauttaa.

MTK ja metsänhoitoyhdistykset kertoivat viime viikolla vievänsä suojakaistat osaksi puukauppojen kilpailuttamista. Lisäksi PEFC-sertifioinnissa vaatimus suojakaistojen leveydestä tuplattiin juuri äskettäin kymmeneen metriin.

”Kehitämme ja tarkastelemme MTK:ssa ketjumme toimintaa säännöllisesti. Tuomme työkalut siihen, miten teollisuus ja puunostajat voivat puukaupassa helposti korvata osansa suojakaistojen turvaamisen kustannuksista metsänomistajalle”, Mäki-Hakola korostaa.

Lue myös: Luontoarvot osaksi metsänhoitoyhdistysten puukauppojen kilpailutusta

Jyrki Wallin, MTK:n toiminnanjohtaja, 050 522 5207

Marko Mäki-Hakola, MTK:n metsäjohtaja, 040 502 6810

Kysely: Metsänomistajat kiinnostuneempia puukaupoista enemmän kuin koskaan aiemmin26.9.2024 09:59:06 EEST | Tiedote

Metsänomistajien kiinnostus puukauppaan on kasvussa, selviää syksyn Metsätutka-kyselystä. Vaikka puukauppaa on tehty viime aikoina ahkerasti, on metsänomistajilla vielä myyntiaikeita. Lähes 40 prosenttia metsänomistajista aikoo myydä puuta ensi vuonna. Puun hyvän kysynnän ja hinnan nousun merkitys puukauppaan kannustavana tekijänä on noussut vastauksissa aivan uudella tasolla.

MTK: Hallituksella on näytön paikka – suojakaistoille on löydyttävä korvaukset19.9.2024 14:49:42 EEST | Tiedote

Ministeri Mykkänen vieraili MTK:n metsäjohtokunnassa keskustelemassa raakkutuhon seurauksista ja seuraavista toimenpiteistä. ”Olen tyytyväinen siihen, että ministerillä oli aikaa vierailulle. Lähiaikoina tarvitsemme hallitukselta selvempiä linjauksia. Metsäjohtokunta ei hyväksy kaavamaista 50 metrin totaalisuojelua metsänomistajien rahoilla. Hakkuurajoitusten on perustuttava todelliseen tarpeeseen ja kulut on jaettava oikeudenmukaisesti", vaatii MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Maatalouden kannattavuusongelmat vaativat hallitukselta ripeitä jatkotoimia4.9.2024 15:47:44 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallituksen tiistaina julkistama esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2025 ei tuo juuri muutoksia kevään kehysriihessä päätettyyn. Hallitus jättää viljelijätuet leikkausten ulkopuolelle. MTK pitää tärkeänä myös ruoka-alan kasvuohjelmalle varattua 10 miljoonan euron rahoitusta. Suomalaisten ruokaturvan kannalta kriittisintä ongelmaa, maatalouden heikkoa kannattavuutta, nämä eivät kuitenkaan poista. Ohjelmansa mukaisesti hallitukselta odotetaan nyt ripeitä ja määrätietoisia toimia myös ruokamarkkinoiden tervehdyttämiseksi.

MTK:n viestit hallituksen budjettiriihelle 3.-4.9.2024: Säästöjen keskellä on löydettävä myös tie uuteen kasvuun2.9.2024 08:25:54 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallitus kokoontuu tiistaina päättämään valtion talousarvioesityksestä vuodelle 2025. Budjettiriihen kovin paine liittyy julkisen talouden tasapainottamiseen - velkaantuminen on saatava päättymään ja Suomi uudelle kasvu-uralle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto tukee hallitusta näissä tavoitteissa. Samalla MTK muistuttaa, että merkittävä osa uudesta kasvusta liittyy puhtaaseen siirtymään, jossa luonnonvara-alojen laajalla biotaloudella on keskeinen rooli. Luonnonvara-alan tuotanto ja työpaikat tukevat myös koko Suomen elinvoimaa sekä ylläpitävät epävakaana aikana yhteiskuntamme iskunkestävyyttä ja huoltovarmuutta.