Kasvihuonekaasupäästöt laskeneet 11 prosenttia Pohjois-Pohjanmaalla

Pohjois-Pohjanmaan kasvihuonepäästöt ovat vähentyneet 11 prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2022. Vuonna 2018 alueen taakanjakosektorin päästöt olivat 8 051 kilotonnia, kun vuonna 2021 päästöjen määrä oli laskenut 7 540 kilotonniin.

Aurinkopaneelit keräävät uusiutuvaa energiaa, jonka käyttö auttaa vähentämään kasvihuonekaasupäästöjen määrää.
Uusiutuvien energiamuotojen käyttöönotto laskee kasvihuonekaasupäästöjen määrää.

– Suurimmat tekijät päästöjen vähenemisen ovat olleet kulutussähkön, sähkölämmityksen, kaukolämmön ja öljylämmityksen päästöjen väheneminen. Lisäksi tuulivoimakompensaatio, josta saadaan päästövähennyksiä, on kasvanut, toteaa erityisasiantuntija Ritva Isomäki Pohjois-Pohjanmaan liitosta.

Kun mukaan lasketaan päästökaupan piiriin kuuluva teollisuus, asukaskohtaiset päästöt ovat Pohjois-Pohjanmaalla Suomen suurimmat, vaikka nekin ovat laskeneet. Vuonna 2018 päästöjä oli 19,6 tonnia asukasta kohden, ja vuonna 2021 ne olivat laskeneet 18,1 tonniin asukasta kohden. Puolet tästä aiheutuu SSAB:n Raahen terästehtaan hiilidioksidipäästöistä. Tehtaan osuus Suomen päästöistä on seitsemän prosenttia.

Tiedot käyvät ilmi Pohjois-Pohjanmaan ilmastotiekartasta, joka päivitettiin alkuvuoden 2024 aikana. Ilmastotiekartassa taakanjakosektorin kasvihuonekaasupäästöjä tarkastellaan Suomen ympäristökeskuksen tuottaman alueellisen laskentamallin mukaisesti.

Kolme suurinta päästölähdettä: maatalous, tieliikenne ja lämmitys

Ilmastotiekartassa käsitellään pääsääntöisesti taakanjakosektorin päästöjä ja niitä tekijöitä, joihin kunnissa voidaan vaikuttaa. Taakanjakosektoriin kuuluvat päästöt liikenteessä, osa maatalouden päästöistä sekä rakennusten erillislämmityksen, työkoneiden, jätehuollon ja fluorattujen kasvihuonekaasujen päästöistä.

– Kasvihuonekaasun päästöjen määrässä onkin eroja eri sektoreilla. Pohjois-Pohjanmaalla suurimmat päästöt syntyivät maataloudesta, tieliikenteestä ja kaukolämmöstä. Maataloussektori vastaa suurimmasta osasta alueen kasvihuonekaasupäästöjä, Ritva Isomäki kertoo.

Toiseksi suurin päästöjen aiheuttaja on tieliikenne, jonka osuus maakunnan kokonaispäästöistä oli noin 23 prosenttia. Kolmanneksi merkittävin kasvihuonekaasupäästöjen aiheuttaja on kaukolämpö ja lämmitys.

– Alueella on kuitenkin tehty paljon töitä päästöjen vähentämiseksi. Taakanjakosektorin osalta tavoitteena on vähentää päästöjä 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta, Isomäki muistuttaa.

Pohjois-Pohjanmaan tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius osana Suomen valtakunnallista tavoitetta, joka tähtää hiilineutraalisuuteen vuoteen 2035 mennessä. Päästöjen määrää pyritään edelleen vähentämään siirtymällä vähäpäästöisiin ajoneuvoihin ja kehittämällä sekä julkista liikennettä että uusiutuvien polttoaineiden käyttöä. Tavoitteen saavuttamiseksi keskeinen tekijä on energiatehokkuuden parantaminen ja siirtyminen uusiutuviin energialähteisiin.

– Pohjois-Pohjanmaa on jo nyt Suomen johtava tuulivoiman tuottaja. Suomen uusiutuvat ry:n tietojen mukaan noin 37 prosenttia Suomen tuulivoimatuotannosta tuotetaan Pohjois-Pohjanmaalla. Tuulivoimatuotannon odotetaan myös kasvavan edelleen merkittävästi, Isomäki toteaa.

Pohjois-Pohjanmaan ilmastokahvit

Ilmastoaiheisiin pureudutaan syvemmin Pohjois-Pohjanmaan ilmastokahveilla. Kyseessä on kaikille avoin virtuaalinen tapahtumasarja, jossa perehdytään ajankohtaisiin ilmastoaiheisiin asiantuntija-alustusksissa ja yhteisessä keskustelussa.

Seuraavat ilmastokahvit pidetään keskiviikkona 11. syyskuuta 2024 kello 14–15, jolloin aiheena on maakunnallinen ja alueellinen ilmastotyö. Pohjois-Pohjanmaan ilmastotiekartan lisäksi esitellään ilmastotyötä Oulun kaupungissa ja Haapaveden-Siikalatvan seutukunnassa. Tilaisuuden järjestävät Oulun ammattikorkeakoulun Canemure –hanke ja Pohjois-Pohjanmaan liitto.

Median edustajat voivat ilmoittautua mukaan Ilmastokahvit-tilaisuuteen tiedotteen lopusta löytyvän linkin kautta viimeistään 10.9.2024. Linkistä löytyy myös tilaisuuden tarkempi ohjelma.

Pohjois-Pohjanmaan liiton maakuntahallituksen kokoustiedote 19.8.202419.8.2024 12:57:59 EEST | Tiedote

Maakuntahallitus kokoontui syyskauden ensimmäiseen kokoukseen maanantaina 19. elokuuta Liminganlahden luontokeskuksessa. Kokouksen aluksi Limingan kunnanjohtaja Pekka Rajala kertoi Limingan kunnan ajankohtaisista asioista, Liminganlahden luontokeskuksesta ja Ruutikankaan ampumaurheilukeskusksesta. Edunvalvonta-asioissa maakuntajohtaja Jussi Rämet kertoi Pohjoisen Suomen ohjelman valmistelutilanteesta, hallituksen syksyn budjettiriihestä sekä kansanedustajatapaamisista.

Lohikalojen istutuksia, ylisiirtoja ja kameraseurantaa – Iijoen kesä on täynnä toimintaa28.5.2024 10:30:00 EEST | Tiedote

Lohi Iijokeen -hankkeessa alkukesä on kiireistä aikaa. Iijokeen ja sen sivujokiin istutetaan satojatuhansia lohikalojen pienpoikasia, siirretään mahdollisimman paljon nousukaloja voimalaitosten yläpuolelle ja smoltteja eli alasvaeltavia lohen ja meritaimenen poikasia laitosten alapuolelle. Lisäksi seurataan kalojen käyttäytymistä Haapakosken alasvaellusväylällä.