Itsensä laiminlyönti uhkaa ikääntyneiden hyvinvointia

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian vuoden 2024 etiikkapalkinnon voittajaksi on valittu Inka Jäntin opinnäytetyö.

Inka Jäntti tutki opinnäytetyössään ikääntyneiden hyvinvointia uhkaavia tilanteita. Kuva: Jyrki Komulainen

Tampereen yliopistolle huhtikuussa 2023 valmistuneessa pro gradu -tutkielmassa, "Aina kahden vaiheilla" – Ammattilaisten interventiot ikääntyneen itsensä laiminlyönnin tilanteissa, tutkittiin ikääntyneiden hyvinvointia uhkaavia haasteita.

Päätöksen etiikkapalkinnon voittajasta teki Talentian ammattieettinen lautakunta.

Lautakunta palkitsee vuosittain 1 000 euron stipendillä yliopistosta tai ammattikorkeakoulusta valmistuneen sosiaalialan opinnäytetyön, jossa on ansiokkaasti esillä ammattieettistä pohdintaa ja kysymyksenasetteluja.

Voittajatyössä käsitelty syvällisesti ikääntyneiden hoidon eettisiä kysymyksiä

Talentian ammattieettinen lautakunta totesi, että Inka Jäntin gerontologista sosiaalityötä koskevassa opinnäytetyössä on pohdittu ammattietiikan näkökulmasta ansiokkaasti sosiaalityöhön liittyviä eettisiä ja oikeudellisia näkökulmia.

– Tutkielma on taitavasti kirjoitettu ja tulee lähelle monen lukijan henkilökohtaisia kokemuksia siitä, kun oma ikääntynyt vanhempi kieltäytyy avusta. Tarkastelussa on tuotu esille, kuinka tunteisiin meneviä tällaiset tilanteet usein ovat, sanoo Talentian erityisasiantuntija Alpo Heikkinen

Jokaisen itsemääräämisoikeutta tulee kunnioittaa

Jäntin mukaan gerontologisella sosiaalityöllä on merkittävä rooli, kun kysymyksessä ovat ikääntyneen perusoikeuksiin sekä erityisesti itsemääräämisoikeuteen liittyvät kysymykset.

– Haluaisin tuoda tutkielmassani esiin sitä, kuinka gerontologinen sosiaalityö on eettisesti hyvin vaativaa, mutta samalla myös kokonaisvaltaista, kiinnostavaa ja innostavaa sosiaalityötä. Eettinen asiantuntijuus on ikääntyneiden itsensä laiminlyönnin tilanteissa ja yleisesti kaikessa gerontologisessa sosiaalityössä vahvasti läsnä, Jäntti sanoo.

Jäntti katsoo, että ikääntyneiden itsensä laiminlyöntiin liittyvissä tilanteissa tarvitaan ennen kaikkea vahvaa osaamista, asiantuntijuutta sekä tunnetaitoja yksittäisiltä ammattilaisilta, mutta samalla on edellytettävä eettiset työskentelytavat mahdollistavat olosuhteet organisaatioilta.

– Eettinen toiminta ei ole mahdollista ilman olosuhteita, jotka tukevat eettistä toimintaa ja noudattavat eettisesti kestävän toiminnan arvoja, Jäntti tähdentää.

Jäntti peräänkuuluttaa yksilöllistä puuttumista tilanteisiin ja muistuttaa ammattilaisten velvollisuudesta suojella ikääntyneitä.

– Ammattilaiset joutuvat ajoittain perustelemaan omaa toimintaansa myös velvollisuudellaan suojella sekä taata ikääntyneelle riittävä hoiva ja huolenpito. Tilanteita on käsiteltävä yksilöllisesti, jolloin myös ratkaisut ovat hyvin yksilökohtaisia. Lähtökohtana on oltava jokaisen itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen, Jäntti sanoo.

Ikääntyneiden itsensä laiminlyönnillä voidaan tarkoittaa esimerkiksi yksilön kyvyttömyyttä huolehtia omasta hygieniasta, ravitsemuksesta tai turvallisuudesta. Itsensä laiminlyönnin seuraukset voivat olla vakavia. Sen seurauksena voi olla esimerkiksi yksilön sosiaalinen eristäytyminen ja kokonaisvaltaisen terveydentilan vakava heikentyminen.

Alpo HeikkinenErityisasiantuntija

Sosiaalihuollon ammatinharjoittaminen ja vaikuttamistoiminta ammatillisissa asioissa, erityisesti lastensuojelussa, sekä ammattietiikka, työhyvinvointi ja työsuojelu

Puh:09 3158 6023alpo.heikkinen@talentia.fi

Kuvat