Helsingin seudun kaupunkipyöräpalvelun valmistelu etenee päätöksentekoon
Uuden, seudullisen kaupunkipyöräpalvelun valmistelu etenee päätöksentekoon. Seuraavaksi kunnat tekevät päätökset osallistumisesta yhteiseen hankintaan, minkä jälkeen käynnistetään kilpailutus. Tavoitteena on, että Helsingin seudun kunnat voivat keväällä 2026 ottaa käyttöön uuden kaupunkipyöräjärjestelmän, joka on useassa seudun kunnassa toimiva yhtenäinen, helppokäyttöinen ja käyttäjälle edullinen kaupunkipyöräpalvelu.
Tällä hetkellä Helsingin seudulla on käytössä Helsingin ja Espoon yhteinen kaupunkipyöräjärjestelmä ja Vantaan oma kaupunkipyöräjärjestelmä. Pyöriä ei tällä hetkellä voi käyttää ristiin näiden kahden eri järjestelmän välillä. Helsingin, Espoon ja Vantaan nykyisten kaupunkipyöräpalvelujen sopimuskaudet päättyvät kauden 2025 jälkeen.
Helsingin seudun kunnista 11 on ollut mukana hankinnan valmistelussa
Seudullisen kaupunkipyöräpalvelun hankinnan valmistelua ja tarvittavien selvitysten laatimista on tehty yhteistyössä seudun kuntien ja HSL:n kesken. Valmistelutyössä Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Sipoo, Kirkkonummi, Siuntio, Tuusula, Kerava, Hyvinkää, Nurmijärvi sekä HSL ovat rakentaneet Helsingin seudulle yhteistyösopimusta seudullisen kaupunkipyöräpalvelun muodostamiseksi. Sopimuksen lisäksi on valmisteltu kuntakohtaiset nyt hyväksyttävät hankesuunnitelmat, joissa on kuvattu muun muassa hankinnan keskeisimmät periaatteet pyörien ja asemien teknisistä ratkaisuista, palvelualueen suunniteltu laajuus, kehitysmahdollisuudet ja rahoitus. Nyt tehtävien päätösten sisältönä on kuntien ja HSL:n keskinen yhteistyösopimus, hankesuunnitelmat ja puitesopimuksen kilpailutukseen osallistuminen.
Uuden kaupunkipyöräjärjestelmän hankinnassa erityisen tärkeitä ominaisuuksia ovat seudullisuus, järjestelmän toimivuus, helppokäyttöisyys ja taloudellinen tehokkuus. Palvelun tulee olla myös edullisesti saatavilla käyttäjille. Käyttäjän näkökulmasta on tärkeää, että yhdellä rekisteröitymisellä pääsee käyttämään samalla teknologialla ja toimintalogiikalla toimivaa kaupunkipyöräjärjestelmää koko seudulla. Tämä parantaa kaupunkipyöräjärjestelmän käyttökokemusta ja mahdollistaa palvelun sujuvan käytön joukkoliikennematkan alku- ja loppupäässä.
Uudistusta tehdään yhdessä käyttäjien kanssa
Hankesuunnitelmien pohjaksi on selvitetty asiakaskokemusta hyödyntämällä pääkaupunkiseudun nykyisten kaupunkipyöräpalvelujen vuosittain tehtyjen asiakaskyselyiden tuloksia ja vuosien varrella kertyneitä palautteita, jotta järjestelmästä voidaan rakentaa asiakkaita mahdollisimman hyvin palveleva. Lisäksi pohjatietojen tueksi on tehty haastattelututkimus.
Helsingin ja Espoon kaupunkipyörät ovat olleet erittäin suosittuja. Sen sijaan Vantaalla pyörien käyttö on jäänyt vähäisemmäksi. Käyttäjät ovat toivoneet, että Helsingin ja Espoon kaupunkipyörät toimisivat myös Vantaalla. Tämä toive toteutuu uudessa järjestelmässä.
HSL tulee lisäksi keräämään nykyisten asiakkaiden toiveita järjestelmän ominaisuuksista syksyllä nykyisten kaupunkipyörien asiakaskyselyssä. Vuorovaikutusta tullaan tekemään hankesuunnitelmien hyväksymisen jälkeen muun muassa asemasijaintien suunnitteluun liittyen.
Tavoitteena on käynnistää kilpailutus syksyllä 2024
Palvelun hankintavaiheen osapuolet tarkentuvat syksyllä 2024, kun kunnat ovat päättäneet osallistumisesta yhteiseen hankintaan. Kilpailutus käynnistetään tämän jälkeen myöhemmin syksyllä 2024.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy vastaa hankinnan valmistelusta ja kilpailuttamisesta yhteistyössä muiden osapuolten kanssa. Tavoitteena on muodostaa joustava puitesopimus, joka mahdollistaa palvelun kehittämisen ja erilaisten optioiden käyttöönottamisen sopimuskauden aikana. Hankinnasta on tässä vaiheessa poissuljettu kelluva eli täysin asematon järjestelmä. Järjestelmän tekniset ominaisuudet tarkentuvat hankinnan edetessä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Samuli MäkinenKestävän liikkumisen asiantuntija
Puh:040 662 4046samuli.makinen@hsl.fiHelsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kaupunkipyörien käyttöajan pidentäminen koettiin merkittävänä parannuksena palveluun5.11.2024 10:17:50 EET | Tiedote
Kysyimme lokakuussa kaupunkipyörien käyttäjiltä mielipiteitä kuluneesta kaudesta 2024. Helsingin ja Espoon asiakaskyselyyn vastasi 5 260 kaupunkipyörien käyttäjäksi rekisteröitynyttä asiakasta. Vantaan kyselyyn vastasi puolestaan 738 asiakasta.
HSL:n hallituksen päätöksiä 29.10.202429.10.2024 12:49:22 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 29. lokakuuta 2024 ja teki päätökset seuraavista asioista.
Nina Suomalainen aloittaa Matias Pajulan tilalla HSL:n hallituksen puheenjohtajana29.10.2024 11:26:03 EET | Tiedote
Ylimääräinen yhtymäkokous valitsi tiistaina 29.10. Nina Suomalaisen HSL:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi Matias Pajulan tilalle.
HSL panostaa tulevina vuosina houkuttelevaan joukkoliikenteeseen29.10.2024 10:56:28 EET | Tiedote
HSL:n talouden näkymät ovat vaikeita myös tulevina vuosina, vaikka matkustajamäärämme ovat jatkaneet kasvuaan vuoden 2024 aikana. Pyrimme tekemään joukkoliikenteestä houkuttelevampaa kustannustehokkaasti. Joukkoliikenteen tulevia vuosia käsitellään vuosien 2025–2027 toiminta- ja taloussuunnitelmassa, jonka hyväksymistä HSL:n hallitus ehdotti yhtymäkokoukselle.
HSL perustaa uuden E-vyöhykkeen Tuusulan ja Sipoon pohjoisosiin sekä Järvenpäähän29.10.2024 10:55:41 EET | Tiedote
HSL ottaa käyttöön vuoden 2025 aikana uuden E-vyöhykkeen, johon kuuluvat Tuusulan ja Sipoon pohjoisosat sekä Järvenpää. Alueet ovat aiemmin kuuluneet D-vyöhykkeeseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme