Alkon elokuun myyntitiedote – myyntilitroissa laskua 4,4 prosenttia
Elokuun litramyynti laski 4,4 prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Alkoholilaki vaikuttanut myyntiin odotetusti. Asiakkaat luottavat Alkon asiantuntevaan palveluun.
Alkon elokuun kokonaislitramyynti laski 4,4 prosenttia. Viinien myyntilitrat laskivat noin 5 prosenttia ja väkevien 6 prosenttia. Panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) myynti nousi 1,5 prosenttia ja alkoholittomien myynti nousi 8 prosenttia. Punaviinien myynti laski 5,6 prosenttia, valkoviinien 4,8 prosenttia, kuohuviinien 3,6 prosenttia, ja roseeviinien 1,8 prosenttia.
Tammi-elokuun myynti laski 5,6 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
Lakimuutos vähentää myös perinteisten viinien myyntiä
Kesäkuussa voimaan tulleen uuden alkoholilain myötä enintään 8-prosenttisten käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien myynti on mahdollista myös päivittäistavarakaupoissa. Tämä lakimuutos on vähentänyt Alkon litramyyntiä viisi prosenttia. Vaikutus myyntiin on ollut Alkon arvioimalla tasolla.
”Alkuvuoden myyntiin vaikutti viinien ja väkevien juomien alkoholiveron korotukset sekä kuluttajien kukkarossa tuntuva talouden epävarma tilanne. Alkoholilain muutos toi tähän vielä oman lisämausteensa ja myynnin lasku on meillä alkuvuodesta syventynyt”, sanoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.
Pennasen mukaan lakimuutos koskee noin neljää prosenttia Alkon litramyynnistä. Vaikutukset Alkon myyntiin ovat kuitenkin suuremmat kuin kyseisen tuotekategorian nykyinen myyntivolyymi. Alkon kokonaislitramyynnistä 62 prosenttia on viinejä ja myynnillisesti merkittävimmät muutokset näkyvätkin juuri tässä tuoteryhmässä.
”Kuten odotimmekin, alkoholilain muutos on kohdistunut Alkossa myytävien kaikkien tuoteryhmien myyntiin. Eniten myynninlaskua litroissa on ollut yli 8-prosenttisissa viineissä. Myös yli 8-prosenttisten oluiden myynti on laskenut selvästi.”
”Ruokakauppoja on noin 12 kertaa enemmän kuin Alkon myymälöitä ja myyntiajat 20 prosenttia laajemmat kuin meillä – ruokakaupathan myyvät alkoholijuomia myös sunnuntaisin. On selvää, että tämä näkyy myös meidän myyntilitroissamme. Nähtäväksi jää, miten pysyvää asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos on, osin ehkä ollaan vielä kokeilumielellä liikenteessä.”
Alkosta asiantuntevin palvelu
”Me olemme erilainen kauppa. Aina, kun puhumme alkoholista, on hyvä muistaa, että alkoholi ei ole tavallinen hyödyke, vaan sillä on koko yhteiskuntaan haitallisia vaikutuksia ja se aiheuttaa myös miljardiluokan kustannuksia. Meillä on tässä yhteiskunnassa edelleen paikkamme”, Pennanen korostaa.
Myös hiljattain Suomessa vieraillut WHO:n asiantuntija Carina Ferreira Borges totesi, että valtion alkoholin vähittäismyyntimonopolit ovat tehokas keino rajoittaa alkoholin saatavuutta ja vähentää terveys- ja sosiaaliongelmia.
Vastuullisuuden lisäksi Pennanen luottaa Alkon asiakaspalvelun, laajan valikoiman ja hintakilpailukyvyn voimaan.
”Sydämemme sykkii asiakaspalvelulle. Meiltä asiakas saa juomat prosentista riippumatta saman katon alta asiantuntevan asiakaspalvelun höystämänä, hyvinkin kilpailukykyiseen hintaan.”
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 371 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
KUTSU MEDIATILAISUUTEEN: Alkon trendikoosteen julkaisu 8.1. klo 9.00: poimintoja kiinnostavimmista trendeistä vuonna 202519.12.2024 15:11:00 EET | Kutsu
Millaisia tuulia juomien maailmassa puhaltaa juuri nyt? Koostimme perinteiseen tapaan trendikatsaukseemme ajankohtaisia ilmiöitä, jotka kertovat kuluttajien maun ja valintojen muutoksista. Tervetuloa kuulemaan trendeistä lisää Alkon virtuaaliseen mediatilaisuuteen keskiviikkona 8. tammikuuta klo 9.00.
Sodankylän Alko saa uuden ilmeen tammikuussa18.12.2024 07:40:00 EET | Tiedote
Sodankylän myymälä remontoidaan tammikuussa loppuvuoden pyhien jälkeen. Joulu on Alkoissa vuoden vilkkain sesonki, jolloin juomia ostetaan joulun pyhinä nautittavaksi sekä lahjaksi.
Ikaalisten Alko remontoidaan uuteen ilmeeseen18.12.2024 07:40:00 EET | Tiedote
Myymälä remontoidaan tammikuussa loppuvuoden pyhien jälkeen. Joulu on Alkoissa vuoden vilkkain sesonki, jolloin juomia ostetaan joulun pyhinä nautittavaksi sekä lahjaksi.
Järvenpää Prisman Alko saa uuden ilmeen12.12.2024 07:35:00 EET | Tiedote
Myymälä remontoidaan tammikuussa loppuvuoden pyhien jälkeen. Joulu on Alkoissa vuoden vilkkain sesonki, jolloin juomia ostetaan lahjaksi ja joulupöytään.
Suomalainen käy Alkossa aatonaattona ja valitsee joulupöytäänsä todennäköisimmin punaviiniä10.12.2024 07:27:00 EET | Tiedote
Trendikkäimmät nauttivat joulupöydässä kevyttä punaviiniä ja kuohuviiniä, joskin perinteisetkin valinnat pitävät pintansa. Yhä useampi Alkon asiakas miettii juomaostoksilla ekologisuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme