Purkamatta paras -ohjelmaa Habitaressa 12.9.2024

Miksi purkamatta jättäminen voi olla paras ympäristöteko? Miten pysäytetään hallitsematon purkuaalto?

Halosen talo (1910, suunnittelija rakennusmestari, taidemaalari Antti Halonen) Jyväskylässä oli 1980-luvun alussa erittäin uhanalainen. Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö

Vuoden 2024 Habitare-tapahtuman päälavalla kuullaan torstaina 12.9. klo 13.00–13.45  Purkamatta paras -kampanjan ajankohtainen puheenvuoro. Pääpuhujana on apulaisprofessori Panu Savolainen Aalto-yliopiston arkkitehtuurin osastolta, kommentoijina maisema-arkkitehti Ranja Hautamäki ja arkkitehti Esa Laaksonen.

Päälavan esityksen jälkeen 12.9.2024 keskustelu jatkuu klo 14.00–14.45 Damage Control -työpajassa (Habitare Pro Lounge), jossa voi myös esittää kysymyksiä asiantuntijoille. Suuren suosion saaneen Damage Control -työpajan kaikki paikat varattiin jo heti ennakkoon. - Kannattaa kuitenkin poiketa paikalla. Mahdolliset täyttämättömät paikat jaetaan paikan päällä.

Purkamatta paras -kampanja on koko kansalle suunnattu hanke, jolla pyritään pysäyttämään nykyinen, hallitsematon rakennusten purkamisaalto sekä hillitsemään suomalaiseksi traditioksi tullutta ylikorjaamista. Rakentamisen osuus päästöistä on n. 30 % ja jätekuormituksesta n. 40 %, joten pienetkin toimenpiteet päästöjen hillitsemiseksi rakennusalalla vaikuttavat merkittävästi. Kampanjan aloitteentekijänä ovat toimineet monet arkkitehtuurialan suurimmat toimijat ja vaikuttajat. Lue lisää kampanjasta täältä.

Purkamatta paras puheenvuoro järjestetään osana vuoden 2024 Habitare-tapahtumaa ja ammattilaisille suunnattua Habitare Pro -kokonaisuutta. Vuodesta 1970 järjestetty Habitare on Pohjoismaiden suurin huonekalu-, muotoilu- ja sisustustapahtuma. Vuoden 2024 pääteema Kerroksia/Layers antaa arvon kotien, tilojen ja esineiden kerroksellisuudelle ja eletylle elämälle. Teema muistuttaa muotoilun syklisyydestä, tyylien kertautumisesta ja siitä, miten vanha ja uusi kulkevat rinnakkain joka hetki. Lue lisää tapahtumasta täältä.

Habitaren 12.9.2024 Purkamatta paras -ohjelmakokonaisuuden tuottaa Alvar Aalto Akatemia /Alvar Aalto -säätiö yhdessä Purkamatta paras -kampanjan toimijoiden kanssa.
Alvar Aalto -säätiö on myös mukana kampanjassa. Habitare ja Habitare Pro olivat myös Alvar Aalto -akatemian kumppaneina 2024 elokuussa järjestetyssä 16. Alvar Aalto -symposiumissa Jyväskylässä. Kansainvälinen nykyarkkitehtuurin tapahtuma 22.–23.8.2024 keräsi yli 20 kansainvälistä esiintyjää ja osanottajia yli 45 maasta. Lisätietoja Alvar Aalto -säätiöstä, sekä Alvar Aalto -akatemian seminaareista ja arkkitehtuurin jatkokoulutuksista täältä.

Alvar Aalto -viikko kutsuu kulttuurielämyksiin Aallon arkkitehtuurin keskelle15.8.2024 12:47:16 EEST | Tiedote

Järjestyksessään kahdeksas Alvar Aalto -viikko järjestetään Alajärvellä 30.8.–8.9.2024. Monipuolisen tapahtumaviikon teemana on ”Inhimillisyys, harmonia ja orgaaninen elämä”, jonka näyttämönä toimivat paikkakunnan lukuisat Aalto-kohteet. Ohjelmaan kuuluu muun muassa konsertteja, näyttelyjä, työpajoja ja luentoja Aallon arkkitehtuurin ympäröimänä. Tapahtumat tarjoavat elämyksiä Aallon tuotannon jo tunteville, kuin myös siihen ensi kertaa tutustuvillekin.