Keskuskauppakamari: Logistiikkakustannusten kasvu huolettaa yrityksiä – väylämaksujen korottaminen on askel väärään suuntaan
Keskuskauppakamarin kyselyn perusteella lähes kaksi kolmasosaa yrityksistä arvioi kasvaneiden kuljetuskustannusten heikentäneen logistista kilpailukykyään. Hallituksen budjettiriihessä päättämä väylämaksujen nosto tekee tilanteesta entistä tukalamman. Keskuskauppakamarin mielestä väylämaksusta olisi pitänyt luopua kokonaan. Lisäksi kyselyssä esille nousi yritysten huoli liikenneinfran kunnon ja palvelutason heikentymisestä. Myös kansainvälisten kuljetusten toimitusketjujen sujuvuuden arvioitiin heikentyneen.
Yritysten näkemyksiä logistiikan kilpailukykytekijöiden viimeaikaisista muutoksista selvitettiin osana Kauppakamarien talouskyselyä. Lähes kaksi kolmososaa vastaajista arvioi kuljetuskustannusten kasvun heikentäneen logistista kilpailukykyään.
”Venäjän kautta kulkeutuvien reittien sulkeuduttua Itämeren merkitys Suomen ulkomaankuljetuksissa on entisestään kasvanut. Hallituksen valmistelema väylämaksujen nosto lisäisi meriliikenteen kustannuksia noin 35 miljoonalla eurolla vuodessa. Vallitsevassa suhdanteessa väylämaksuja ei tulisi nostaa, jotta elinkeinoelämän kilpailukyky ei entisestään heikkenisi kustannusten nousun takia. Pikemminkin väylämaksu olisi pitänyt poistaa kokonaan”, Kalenoja toteaa.
Tarve liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistamiselle kasvaa
Suomella on liikenneinfrassa huomattavasti korjausvelkaa. Väyläviraston tuoreen selvityksen perusteella väyläverkon korjausvelka on kasvanut noin 4,2 miljardiin euroon. Liikenneverkon kunto ja tiestön palvelutaso nousevat huolen aiheena esiin myös yrityskyselyn tuloksissa. Noin 60 prosenttia vastaajista arvioi liikenneinfran kunnon ja palvelutason heikentyneen viime vuosina.
Liikenneinfraan tulisi panostaa selvästi nykyistä enemmän, jotta korjausvelkaa voitaisiin lyhentää. Esimerkiksi Ruotsissa panostukset tie- ja ratainfraan ovat kuluvalla vuosikymmenellä lähes kolminkertaiset Suomeen nähden. Liikenneverkon rahoitukseen tulisi luoda kestävä rahoituspohja, joka kattaa perusväylänpidon ja liikenneverkon kehittämisen tarpeet. Keskuskauppakamari on ehdottanut päätieverkon yhtiöittämistä, jotta miljardien tieinvestoinnit voitaisiin toteuttaa etupainotteisesti.
”Pelkällä budjettirahoituksella ei ilman huomattavia tasokorotuksia ole mahdollista varmistaa väyläverkon ylläpidon ja kehittämisen resursseja. Valtion talouden haasteena ovat samaan aikaan myös liikenteen sähköistymisen ja uusiutuvien polttoaineiden yleistymisen kautta alenevat liikenteen verotulot”, Kalenoja sanoo.
Liikenteen verokertymän sulaessa tarve liikenteen verotuksen ja rahoituksen laajalle kokonaisuudistukselle on ilmeinen. Liikenteen verotus heijastuu yritysten kustannuskilpailukykyyn sekä liikkumismahdollisuuksiin ja saavutettavuuteen. Liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistamisen tavoitteena tulee olla, että liikkumismahdollisuudet ja Suomen logistinen kilpailukyky paranevat, liikenneinfrastruktuurin ylläpidon ja kehittämisen resurssit on taattu ja liikennesektorin käyttövoimamurros nopeutuu.
"Tulevaisuudessa älykäs aikaan, paikkaan ja ajettujen kilometrien määrään perustuva verotus on oikein toteutettuna oikeudenmukainen vaihtoehto nykyiselle verojärjestelmälle. Osana verouudistusta tulisi suunnitella myös liikenteen päästökaupan huutokauppatulojen kohdentaminen liikennesektorin kustannustehokkaisiin päästövähennystoimiin", Kalenoja toteaa.
Kauppakamarien talouskyselyn tulokset löydät täältä
Keskuskauppakamarin Suuri liikennepäivä 12.9. klo 13-17 Hotel Grand Centralissa. Ilmoittautumaan pääset täältä: https://tapahtumat.kauppakamari.fi/slp_2024
Yhteyshenkilöt
Hanna KalenojaJohtava liikenneasiantuntija
Puh:050 534 4750hanna.kalenoja@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Kauppakamaritilastot: Vienti supistui vielä 4 prosenttia vuonna 2024 – joulukuu toi toivoa paremmasta14.1.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Yritysten vientikauppaa varten tarvitsemia alkuperätodistuksia haettiin kauppakamareilta viime vuonna 4 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Vaikka pudotusta oli edelleen, ei se ollut läheskään niin suuri kuin vuotta aiemmin, jolloin vienti supistui alkuperätodistusten määrällä mitattuna 14 prosenttia edellisvuodesta.
Maria-Elena Ehrnrooth Keskuskauppakamarin kv-asioiden kehitysjohtajaksi8.1.2025 15:29:47 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden kehitysjohtajaksi on nimitetty Maria-Elena Ehrnrooth (vtm). Hän siirtyy Keskuskauppakamariin Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL:n toimitusjohtajan ja palveluliiketoiminnan johtajan tehtävästä.
Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle2.1.2025 10:08:20 EET | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta. Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.
Keskuskauppakamari: Yritykset tarttuvat ilmastotoimiin kun saavat konkreettista apua – energiansäästö, vihreämmät hankinnat, logistiikan järkevöittäminen tärkeimpiä tekoja31.12.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Yritykset tarttuvat kyllä ilmastotoimiin, mutta etenkin pienet ja keskisuuret yritykset tarvitsevat konkreettisia neuvoa ja tukea aloittamiseen. Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista yrityksistä 88 prosenttia vastasi tarttuneensa käytännön toimiin saatuaan oppia hiilijalanjäljen laskentaan.
Elintarvikeketjun itsesääntely loppuu30.12.2024 16:27:46 EET | Tiedote
Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta lopettaa toimintansa. Toimintaa rahoittaneet alan järjestöt katsovat alan itsesääntelyn olevan päällekkäistä elintarvikemarkkinavaltuutetun viranomaistoiminnan kanssa. Toimintansa lopuksi lautakunta julkaisee antamansa suositukset kootusti, jotta niistä on hyötyä alan toimijoille myös tulevaisuudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme