Keskuskauppakamari: Logistiikkakustannusten kasvu huolettaa yrityksiä – väylämaksujen korottaminen on askel väärään suuntaan

Jaa

Keskuskauppakamarin kyselyn perusteella lähes kaksi kolmasosaa yrityksistä arvioi kasvaneiden kuljetuskustannusten heikentäneen logistista kilpailukykyään. Hallituksen budjettiriihessä päättämä väylämaksujen nosto tekee tilanteesta entistä tukalamman. Keskuskauppakamarin mielestä väylämaksusta olisi pitänyt luopua kokonaan. Lisäksi kyselyssä esille nousi yritysten huoli liikenneinfran kunnon ja palvelutason heikentymisestä. Myös kansainvälisten kuljetusten toimitusketjujen sujuvuuden arvioitiin heikentyneen.

Keskuskauppakamarin johtava liikenneasiantuntija. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamarin johtava liikenneasiantuntija. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Yritysten näkemyksiä logistiikan kilpailukykytekijöiden viimeaikaisista muutoksista selvitettiin osana Kauppakamarien talouskyselyä. Lähes kaksi kolmososaa vastaajista arvioi kuljetuskustannusten kasvun heikentäneen logistista kilpailukykyään.  

”Venäjän kautta kulkeutuvien reittien sulkeuduttua Itämeren merkitys Suomen ulkomaankuljetuksissa on entisestään kasvanut. Hallituksen valmistelema väylämaksujen nosto lisäisi meriliikenteen kustannuksia noin 35 miljoonalla eurolla vuodessa. Vallitsevassa suhdanteessa väylämaksuja ei tulisi nostaa, jotta elinkeinoelämän kilpailukyky ei entisestään heikkenisi kustannusten nousun takia. Pikemminkin väylämaksu olisi pitänyt poistaa kokonaan”, Kalenoja toteaa.  

Tarve liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistamiselle kasvaa 

Suomella on liikenneinfrassa huomattavasti korjausvelkaa. Väyläviraston tuoreen selvityksen perusteella väyläverkon korjausvelka on kasvanut noin 4,2 miljardiin euroon. Liikenneverkon kunto ja tiestön palvelutaso nousevat huolen aiheena esiin myös yrityskyselyn tuloksissa. Noin 60 prosenttia vastaajista arvioi liikenneinfran kunnon ja palvelutason heikentyneen viime vuosina.  

Liikenneinfraan tulisi panostaa selvästi nykyistä enemmän, jotta korjausvelkaa voitaisiin lyhentää. Esimerkiksi Ruotsissa panostukset tie- ja ratainfraan ovat kuluvalla vuosikymmenellä lähes kolminkertaiset Suomeen nähden. Liikenneverkon rahoitukseen tulisi luoda kestävä rahoituspohja, joka kattaa perusväylänpidon ja liikenneverkon kehittämisen tarpeet.  Keskuskauppakamari on ehdottanut päätieverkon yhtiöittämistä, jotta miljardien tieinvestoinnit voitaisiin toteuttaa etupainotteisesti. 

”Pelkällä budjettirahoituksella ei ilman huomattavia tasokorotuksia ole mahdollista varmistaa väyläverkon ylläpidon ja kehittämisen resursseja. Valtion talouden haasteena ovat samaan aikaan myös liikenteen sähköistymisen ja uusiutuvien polttoaineiden yleistymisen kautta alenevat liikenteen verotulot”, Kalenoja sanoo. 

Liikenteen verokertymän sulaessa tarve liikenteen verotuksen ja rahoituksen laajalle kokonaisuudistukselle on ilmeinen. Liikenteen verotus heijastuu yritysten kustannuskilpailukykyyn sekä liikkumismahdollisuuksiin ja saavutettavuuteen. Liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistamisen tavoitteena tulee olla, että liikkumismahdollisuudet ja Suomen logistinen kilpailukyky paranevat, liikenneinfrastruktuurin ylläpidon ja kehittämisen resurssit on taattu ja liikennesektorin käyttövoimamurros nopeutuu.

"Tulevaisuudessa älykäs aikaan, paikkaan ja ajettujen kilometrien määrään perustuva verotus on oikein toteutettuna oikeudenmukainen vaihtoehto nykyiselle verojärjestelmälle.  Osana verouudistusta tulisi suunnitella myös liikenteen päästökaupan huutokauppatulojen kohdentaminen liikennesektorin kustannustehokkaisiin päästövähennystoimiin", Kalenoja toteaa. 

Kauppakamarien talouskyselyn tulokset löydät täältä 

Keskuskauppakamarin Suuri liikennepäivä 12.9. klo 13-17 Hotel Grand Centralissa. Ilmoittautumaan pääset täältä: https://tapahtumat.kauppakamari.fi/slp_2024

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Investointiverohyvityksen 50 miljoonan euron vähimmäiskoko liian korkea – hyvityksen eteneminen myönteistä16.9.2024 16:18:11 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että investointiverohyvityksen valmistelu etenee ripeästi. Keskuskauppakamari pitää myös ehdotettua hyvityksen soveltamisalaa ja hyvityksen käyttöä koskevia periaatteita pääosin tarkoituksenmukaisina. Tukikelpoisille investoinneille asetettua 50 miljoonan euron vähimmäiskokoa Keskuskauppakamari pitää tarpeettoman korkeana.

Keskuskauppakamari: Suomalaisten vientiyritysten odotukset nousseet hieman viime keväästä16.9.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tuoreen vientijohtajakyselyn mukaan suomalaisten vientiyritysten näkymät ovat kohentuneet selkeästi kesän aikana. Kyselyn mukaan reilu puolet, 53 prosenttia yrityksistä kertoo vientinsä kasvavan joko jonkin verran tai merkittävästi kuluvan vuoden aikana verrattuna edelliseen vuoteen. ”Kyselystä on nähtävissä se, että vientiodotukset ovat nyt selkeästi piristyneet alkukesästä”, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.

Keskuskauppakamari: Budjettiriihestä ei veroyllätyksiä mutta tärkeitä jatkolinjauksia4.9.2024 13:23:14 EEST | Tiedote

Budjettiriihessä ei odotetusti päätetty uusista veronkiristyksistä. Hallitusohjelmassa ja kehysriihessä päätetyt veronkiristykset kohdistuvat erityisesti arvonlisäverotukseen. 1.9. voimaan tulleen yleisen arvonlisäverokannan korotuksen lisäksi ensi vuoden alusta nykyiseen kymmenen prosentin alennettuun verokantaan kuuluvat tuotteet ja palvelut siirtyvät 14 prosentin verokannan piiriin sanoma- ja aikakauslehtiä lukuun ottamatta. Lisäksi hallituksen on tarkoitus toteuttaa makeisten ja suklaan arvonlisäverokannan korotus 25,5 prosenttiin 1.6.2025 alkaen.

Keskuskauppakamari: Sopeutustoimet tarpeellisia – panostukset kasvuun välttämättömiä3.9.2024 19:51:50 EEST | Tiedote

Hallituksen budjettiriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mielestä välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen. Vaikka julkisen talouden liikkumavara on pientä, on erittäin tärkeää, että hallitus panostaa myös kasvuun. Keskuskauppakamari tervehtii ilolla valmisteilla olevaa investointien verokannustinta sekä panostuksia väyläinfraan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye