SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

ABC-asemille uuden aikakauden pikakassoja – ravintola- ja marketostokset helposti ja nopeasti samalta kassalta

Jaa

ABC Liikennemyymälät sujuvoittavat tien päällä liikkuvien taukoja testaamalla pikakassoja, jotka yhdistävät asioinnin ravintolassa ja marketissa. Toteutus on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja merkittävä askel ketjun digimatkalla.

ABC:n pikakassoilla voi maksaa kaikki ABC Liikennemyymälän ikärajattomat tuotteet kuten ABC Ravintolan annokset, Noutopöydän, kahvilatuotteet sekä marketin tuotteita.
ABC:n pikakassoilla voi maksaa kaikki ABC Liikennemyymälän ikärajattomat tuotteet kuten ABC Ravintolan annokset, Noutopöydän, kahvilatuotteet sekä marketin tuotteita. Matias Vaara

Pikakassojen testaus on alkanut kahdessa ABC Liikennemyymälässä, Hämeenlinnan Tiiriössä ja Pernajan Kuninkaantiellä. Kassoja testataan myös muutamilla muilla ABC-asemilla syksyn edetessä. Päätökset niiden laajemmasta käyttöönotosta ketjussa tehdään muutaman kuukauden testijakson jälkeen.

– Seuraamme innolla asiakkaiden kokemuksia uusista pikakassoista, jotka tekevät meillä asioinnista nykyistäkin mutkattomampaa etenkin ruuhka-aikoina. Testauksessa mukana olevilla asemilla on siirrytty myös digitaalisiin tilausnäyttöihin, jotka mahdollistavat ravintolatilauksen reaaliaikaisen seurannan, kertoo ABC-ketjun kehitysjohtaja Marko Fonsén SOK Liikennekaupan ketjuohjauksesta.

Pikakassat on kehitetty helppokäyttöisyys ja nopea asiointi edellä.

– Tarvittaessa tietenkin opastamme ja autamme asiakkaitamme niiden käytössä, ja säilytämme rinnalla perinteisen kassalla asioinnin.

Pikakassoilla voi maksaa kaikki ABC Liikennemyymälän ikärajattomat tuotteet kuten ABC Ravintolan annokset, Noutopöydän, kahvilatuotteet sekä marketin tuotteita. Kassalta saadun tilausnumeron avulla asiakas pystyy näytöltä seuraamaan tilauksensa valmistumista ja noutamaan valmiin annoksen noutopisteeltä.

Digitaalisen kaupan osuus kasvaa vuosi vuodelta

ABC on panostanut digitaalisuuteen vahvasti lähihistoriassa. Mobiilitankkaus kehitettiin ensimmäisenä maailmassa vajaa kymmenen vuotta sitten. Nyt testissä olevat pikakassat ja reaaliaikaiset tilausnäytöt ovat yksi osa ketjun digikehityspolkua.

– Digitaalinen kauppa on meillä vahvassa kasvussa. Esimerkiksi ABC-mobiilissa vuosimyynti liikkuu jo sadoissa miljoonissa euroissa. Sovelluksella on lähes 700 000 käyttäjää, kertoo ABC-ketjun digitaalisesta liiketoiminnasta ja kehityksestä vastaava johtaja Jussi Säilä SOK Liikennekaupan ketjuohjauksesta.

ABC-mobiilin palveluihin kuuluvat suositun mobiilitankkauksen lisäksi muun muassa ennakkoon maksettavat ruokatilaukset, sähköauton lataus sekä autopesu.

– Kaiken keskiössä on mahdollisimman kitkaton asiakaskokemus jokaiselle ABC-asemalla pysähtyvälle. Asioipa digitaalisesti tai kasvotusten, me haluamme tarjota vaihtoehdot koko kansalle. 

Lisätietoja medialle:

Marko Fonsén, ABC-ketjun kehitysjohtaja, marko.fonsen@sok.fi, p. 010 7680814

Jussi Säilä, ABC-ketjun digitaalisesta liiketoiminnasta ja kehityksestä vastaava johtaja, jussi.saila@sok.fi, p. 010 7681201

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

ABC:n pikakassoilla voi maksaa kaikki ABC Liikennemyymälän ikärajattomat tuotteet kuten ABC Ravintolan annokset, Noutopöydän, kahvilatuotteet sekä marketin tuotteita.
ABC:n pikakassoilla voi maksaa kaikki ABC Liikennemyymälän ikärajattomat tuotteet kuten ABC Ravintolan annokset, Noutopöydän, kahvilatuotteet sekä marketin tuotteita.
Matias Vaara
Lataa
Matias Vaara
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Löytyvätkö nämä lahjat sinunkin toivelistaltasi – Sokoksen asiantuntijat ennustavat joulun hittituotteet21.11.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Tyylin tavaratalo Sokoksen asiantuntijat koostivat yhteen tämän joulun halutuimmat lahjat kauneuden, pukeutumisen ja kodin tuotteiden osalta. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa somen valloittaneita vartalotuoksuja, trendikkäällä eläinkuosilla varustetut korvaläpät, laadukkaita boksereita sekä Marimekon Unikko-kuvion 60-vuotista taivalta juhlistavan lautasen.

Puhuvia pehmoja, flanellia ja seerumeja – Näissä tuotteissa on hittipotentiaali joulun lahjakaupassa15.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Yli puolet S-ryhmän joulututkimukseen* vastanneista kertoo kiinnittävänsä tänä jouluna aiempaa enemmän huomiota lahjaostosten hintaan. Kun lahjaa valitaan, mietitään hinnan lisäksi erityisesti lahjan saajaa ja lahjan tarpeellisuutta. Tänä jouluna paketeista ennustetaan paljastuvan interaktiivisia leluja, trendikkäitä flanellihousuja ja suosittua kosmetiikkaa.

Uudistunut hotellilegenda avaa ovensa – Hotelli Vantaan hurmokselle ei näy loppua14.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Monen asiakkaan odotus palkitaan, kun lähes vuoden suljettuna ollut Original Sokos Hotel Vantaa avautuu tänään 14.11. Kokonaisvaltaisen uudistuksen ovat kokeneet niin hotellihuoneet, kokoustilat kuin ravintolamaailmakin. Hotellissa on kuhinaa läpi vuoden ja asiakaskäyntejä lähes 300 päivittäin. Uudistuksen myötä legendaarisen kohteen vetovoiman odotetaan houkuttavan myös uusia asiakkaita.

Prisman myyntidata: Suomalaisperheet hurahtivat toden teolla Halloweeniin – yksi tuote myyty jo lähes loppuun29.10.2024 08:15:00 EET | Tiedote

Karkki vai kepponen, naamiaiset… Yhdysvalloista lähtenyt Halloween-perinne on juurtunut tukevasti osaksi suomalaista juhlakalenteria, kertoo Prisman tuore myyntidata. Suomalaiset, ja etenkin suomalaiset lapsiperheet, ovat ottaneet Halloweenin juhlinnan omakseen, ja Prismoissa osa Halloween-koristeista on jo myyty loppuun. Prisman myyntipäällikkö kertoo mitä kurpitsajuhlaa varten ostetaan, ja mikä on tämän Halloweenin yllätyksellisin sesonkituote.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye