Oma Häme tehostaa käyttötalouden tasapainottamista

Oma Häme on päättänyt tehostaa käyttötalouden tasapainottamista uusin toimin jäädyttämällä uudet rekrytoinnit ja tehostamalla hankintojen tarvearviointia. Toimenpiteet astuvat voimaan välittömästi ja ovat voimassa vuoden loppuun asti 31.12.2024.

Kuvituskuva raha ja ratas

Päätöksen taustalla on taloudellinen tilanne, jossa tilinpäätösennusteen mukaan alijäämä on kasvanut huolestuttavasti. Ennusteen mukaan alijäämä on 81,7 miljoonaa euroa, mikä on 16,4 miljoonaa euroa enemmän kuin talousarviossa ennakoitiin. Näiden toimenpiteiden avulla Oma Häme pyrkii vähentämään alijäämän kasvua vielä loppuvuoden aikana.

Loppuvuonna toteutetaan vain välttämättömät ja kokonaistaloudellisesti järkevät rekrytoinnit

Uudet rekrytoinnit jäädytetään hyvinvointialueella 12. syyskuuta alkaen loppuvuoden ajaksi 31. joulukuuta asti. Päätöksellä odotetaan saavutettavan 1,5 miljoonan euron säästöt. Käynnissä olevat rekrytointiprosessit saatetaan pääsääntöisesti loppuun, mutta niiden jatkaminen edellyttää rekrytointien välttämättömyyden arviointia. Tarvittavat uudet rekrytoinnit, jotka koskevat välittömästi potilaiden tai asiakkaiden terveyttä, henkeä ja hoidon tai palvelun toteuttamista, hyväksytään loppuvuoden aikana toimialajohtajan päätöksellä. Sama koskee kokonaistaloudellisesti välttämättömiksi arvioituja rekrytointeja.

”Taloustilanteemme suunnan kääntäminen vaatii lisätoimenpiteitä loppuvuoden aikana. Aiemmin vahvistettuja talouden tasapainottamisohjelmien tehostamistoimia jatketaan ja tiivistetään kaikilla toimialoilla. Aluehallitus käsittelee ohjelmien toteumia ja esityksiä lisätoimenpiteiksi syyskuussa. Lisäksi kiinnitetään huomiota muiden kuin välttämättömien hankintojen karsimiseen. Henkilöstökulut ovat suurin menoerämme, ja haluamme tässä tilanteessa rekrytoida erityisen vastuullisesti. Rekrytointiin kohdistetut toimenpiteet eivät vaaranna palveluitamme”, vahvistaa hyvinvointialuejohtaja Olli Naukkarinen.

Oma Häme nopeuttaa talouden tasapainotuksen toimeenpanoa ja suunnittelee uusia toimia10.9.2024 16:50:07 EEST | Tiedote

Valtion rahoituksen riittämättömyys ja epävakaa toimintaympäristö haastavat edelleen Oma Hämeen taloutta. Talouden tasapainottamisohjelmien toimeenpano on yhä käynnissä ja se jatkuu suunnitelman mukaisesti koko strategiakauden. Keväällä päätetyt palveluverkkomuutokset toteutetaan myöhemmin, eivätkä kahden tasapainottamisohjelman säästötkään näy vielä taloudessa täysimääräisinä.