Pääkaupunkiseudun asumiskulut edelleen kasvussa

Helsinki yhä kallein, vuoden kustannusnousu kaksinkertainen maan keskiarvoon nähden

Tänä vuonna kiinteistökuluista ovat kasvaneet erityisesti tontin kiinteistövero, kaukolämpö ja vesimaksut. Vuosinousu kymmenen suurimman kaupungin keskiarvona oli 4,7 prosenttia edellisvuodesta (2,6 % vuonna 2023). Suurista kaupungeista eniten kiinteistömenot kasvoivat Helsingissä (9,4 %).

Helsingin vertailukustannukset neliötä kohden kuukaudessa nousivat viime vuoden 3,96 eurosta 4,33 euroon. Viidessä vuodessa kiinteistökulut ovat nousseet Helsingissä 43 prosenttia, Espoossa 25 ja Vantaalla 18 prosenttia.

Helsinki, Järvenpää ja Vihti vertailun kalleimmat

Uudenmaan alueen ja samalla koko Suomen suurin kustannusnousu on tänä vuonna Vihdissä, noin 17 prosenttia. Kun sähköenergian osuus vähennetään, nousu on jopa noin 19 prosenttia. Suurin selittävä tekijä Vihdissä oli kaukolämmön raju hinnan nousu (+ 30 %).

Kaikista vertailussa mukana olleista 59 kunnasta korkeimmat kiinteistökustannukset ovat tänä vuonna Helsingissä, Järvenpäässä ja Vihdissä. Helsingin vertailukustannukset nousivat jo 4,33 euroon neliöltä kuukaudessa. Järvenpäässä ja Vihdissä oltiin 4,10 euron lukemissa.

Kiinteistöverossa jo isoja korotuksia ja lisää luvassa

Tontin kiinteistövero nousi tänä vuonna Indeksitalo-kunnissa keskimäärin 12,3 prosenttia. Rakennuksen kiinteistöverossa keskimääräinen nousu oli 3,1 prosenttia. Tontin kiinteistöveroprosentteihin tuli lakisääteinen noin 40 prosentin alarajan korotus vuoden alusta, mikä pakotti monet kunnat nostamaan tontin kiinteistöveroa, vaikka se muuten olisi haluttu pitää alempana.

Tontin kiinteistöveron korotus iski jo tänä vuonna rajusti pääkaupunkiseudulle. Karkeasti muutos toi taloyhtiöille lisäkuluja yhden ylimääräisen yhtiövastikkeen verran. Mikäli suunniteltu lakimuutos kiinteistöjen verotusarvojen määritykseen toteutuu, se tuo kasvukeskusten asukkaille vielä lisää kustannuksia lähivuosina.

"Edelleen nousevat kiinteistöverot olisivat myrkkyä kaikille kasvukeskusten asukkaille asumismuodosta riippumatta, koska veronkorotukset siirtyvät väistämättä asumisen hintaan joko vastikkeiden tai vuokran nousuna", harmittelee Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä.

Lue lisää Indeksitalovertailusta

Kiinteistöverouudistus on myrkkyä pääkaupunkiseudulle31.8.2023 16:04:36 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseutu on Suomen kallein asuinalue. Vuoden 2022 kiinteistöverosta yli kolmannes kertyi pääkaupunkiseudun kiinteistöistä, vaikka asuinkiinteistöjen veroprosentti Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on lain määrittämällä alarajalla. Nyt tuore hallitusohjelma sekä 29.8. julkistettu ehdotus hallituksen esitykseksi kiinteistöveron muuttamisesta nostaisi tätä alarajaa lähes 40 prosenttia. Korotus kiristää kiinteistöverotusta 245 kunnassa.