Parlamentaarinen Yle-työryhmä julkaisi mietintönsä, Merja Ylä-Anttila: Edessä on vaikeita päätöksiä

“Yle on tulevaisuudessakin luotettavan tiedon tarjoaja ja monipuolisen kulttuuritarjonnan koti, joka rakentaa yhteisöllisyyttä”, lupaa Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila.

Yleisradion liput liehuvat, taustalla Ylen linkkitorni.
Petteri Bülow / Yle

Parlamentaarisen Yle-työryhmän mietintö julkaistiin 12.9.2024. Mietinnön mukaan Ylen rahoitukseen ei tehdä lakisääteistä indeksitarkistusta 2025–2027, mikä tarkoittaa noin 47 miljoonan euron rahoitusleikkausta. Lisäksi Ylen määrärahastaan maksama arvonlisävero nousee 1.1.2026 kymmenestä 14 prosenttiin. Muutos tarkoittaa, että Ylen käytettävissä oleva rahamäärä pienenee vuositasolla noin 19 miljoonaa euroa.

“On selvää, että tämän kokoluokan leikkaukset tuovat muutoksia Yleisradioon ja siihen tarjontaan, jota suomalaiset ovat Yleltä tottuneet saamaan. Edessä on varmasti vaikeita päätöksiä”, sanoo Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila.

Työryhmä esittää myös, että Yle avaa omaa toimintaansa ja talouttaan mahdollisimman laajasti. Lisäksi esityksen mukaan Yle lisää kotimaisten tuotantojen, tuotantopalveluiden ja esitys- ja käyttökorvausten ostoja 15–20 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

”Kustannussäästötarpeista huolimatta jatkamme satsauksia Ylen digitaalisiin palveluihin, jotta voimme palvella suomalaisia siellä, missä ja miten he mediaa käyttävät. Pidämme huolen, että Yle on tulevaisuudessakin luotettavan tiedon tarjoaja ja monipuolisen kulttuuritarjonnan koti, joka rakentaa yhteisöllisyyttä tälle kansakunnalle. Tällä tavalla huolehdimme myös huoltovarmuustehtävästämme”, Ylä-Anttila jatkaa.

Toimenpiteet käynnistyvät vuoden 2024 aikana

Työryhmä korostaa mietinnössään Ylen riippumattomuuden turvaamista uuden EU:n mediavapausäännöksen mukaisesti.

“Riippumattomuus on koko Ylen toiminnan perusta. Myös Ylen huoltovarmuusrooli ja laaja julkisen palvelun tehtävä nähdään mietinnössä välttämättöminä. Ylen tehtävä huoltovarmuuden, demokratian, kulttuurin ja yhteenkuuluvuuden vahvistamisessa edellyttää, että jokainen voi kokea Ylen omakseen ja löytää tarjonnasta itselleen merkityksellisiä sisältöjä”, Ylä-Anttila painottaa.

“Ylellä on aina erityinen tehtävä palvella kaikkia suomalaisia emmekä valitse yleisöjämme. Leikkauksista huolimatta huolehdimme, että kaikki saavat äänensä kuuluviin, tutkimme keitä emme ehkä tavoita ja haluamme, että journalismi ja kulttuuri ovat läsnä myös pienillä paikkakunnilla”, toteaa Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen.

Nyt tehty ratkaisu ulottuu vuoteen 2030 saakka.

“Vaalikauden yli kantava ratkaisu on arvokas. Se luo ennustettavuutta ja vakautta muuttuvassa mediamaailmassa. Pitkäjänteinen parlamentaarinen päätöksenteko on myös perusta, jonka varaan Ylen riippumattomuus, luotettavuus ja tasapuolisuus rakentuvat”, Merja Ylä-Anttila pohtii.

Mietintö käydään Ylessä nyt rauhassa läpi ja sen pohjalta tehdään tarvittavat johtopäätökset. Toimenpiteet käynnistyvät suunnitelmien pohjalta vuoden 2024 aikana. Valtioneuvosto asetti lokakuussa 2023 parlamentaarisen työryhmän arvioimaan Ylen julkisen palvelun tehtävää ja rahoitusta. Työryhmä aloitti työnsä 12.10.2023.

Lue tiedote verkossa

Muut kielet