Puhelinnumerovaihdoksia Oma Hämeen palveluissa syksyn 2024 aikana

Yksi keskitetty ensilinjan numero jokaiseen palveluun

Oma Hämeen alueella on lähdetty kehittämään puhelinpalveluita asiakasystävällisemmiksi vähentämällä paikkakuntakohtaisia puhelinnumeroita ja korvaamalla niitä keskitetyillä puhelinnumeroilla. Keskitetyt ensilinjan puhelinnumeromme toimivat yhteistyöverkostona, jonka kautta asiakkaan asia hoidetaan kerralla kuntoon tai otetaan ammattilaisten haltuun. Palveluiden ensilinjan numerot ovat ensisijaisia yhteydenottonumeroita erityisesti niille asukkaille, jotka eivät ole uuden asiansa tai tarpeensa suhteen jo palveluissa asiakkaana tai hoitosuhteessa. Ensilinjan puheluihin pyritään vastaamaan suoraan ja takaisinsoittoa käytetään vain ruuhkatilanteessa.

Puhelinnumerot saattavat vaihtua jo tuttuunkin palveluun loppuvuoden aikana, kun Oma Hämeen alueella otetaan uusi puhelinjärjestelmä ja hyvinvointialueen puhelinnumerot käyttöön vanhojen kunta-aikaisten kiinteiden numeroiden tilalle. Numeroiden vaihtumisen jälkeen, vanhassa numerossa on tiedote, missä kerrotaan uusi puhelinnumero. Epäselvissä tilanteissa kehotamme asukkaita tarkistamaan yhteystiedot Oma Hämeen verkkosivuilta tai mobiilisovelluksesta.

Mitkä puhelinnumerot muuttuvat loppuvuoden aikana?

• Äitiys- ja lastenneuvolan sekä perhesuunnittelu- ja ehkäisyneuvonnan ensilinjanumerot otetaan käyttöön 1.10.24. Lokakuun jälkeen asiakkaita ohjataan ottamaan yhteyttä puhelimitse näihin keskitettyihin numeroihin tai chatin kautta, joihin vastaa hyvinvointialueen terveydenhoitajat. Neuvoloiden omat puhelinnumerot poistuvat sen jälkeen käytöstä.

• Suun terveydenhuollon ensilinjaan tulee asiakkaille kaksi arki aikana toimivaa keskitettyä uutta puhelinnumeroa (kiireettömään ja kiireelliseen asiointiin) 9.10.24 alkaen. Suun terveydenhuollon vanhat käytössä olleet puhelinnumerot poistuvat sen jälkeen käytöstä. Suun terveydenhuoltoon voi asioida myös chatin kautta.

• Ikäihmisten ensilinja aloittaa 30.9., jossa hyvinvointialueen asukkaat saavat yhden puhelinnumeron kautta asiakasohjausta ja neuvontaa. Keskitetty puhelinnumero tulee korvaamaan aikaisemmat seutukohtaiset puhelinnumerot.

• Terveysasemien omien tiimien tai omahoitajien puhelinnumerot tulevat vaihtumaan loppuvuoden aikana. Tarkoituksena on keskittää kaikki satunnainen kiireelliseen ja päivystykselliseen hoitoon liittyvä puhelinasiointi 116117 –numeroon terveydenhuollossa lokakuun lopussa. Tämä palvelu on auki ympäri vuorokauden 24/7 periaatteella. Hätänumero tulee luonnollisesti pysymään 112 numerona. Terveysasemien sairaanhoitajien kanssa voi asioida kätevästi myös chatissa arkisin klo. 8-20.

Muissakin palveluissa tulee suunnitelmien tarkennuttua numeromuutoksia ja keskitettyjä ensilinjan puhelinnumeroita syksyn aikana. Kaikista muutoksista viestimme tarkemmin palvelukohtaisesti ja yleisviestinnän tasolla verkkosivuilla, perinteisen ja sosiaalisen median ja painetun materiaalin kautta. Ota viimeistään nyt seurantaan Oma Hämeen sosiaalisen median kanavat (Facebook, Instagram, TikTok). Järjestämme asukkaille ja medialle syksyn aikana tiedotustilaisuuksia.

Muutosten syksy

Keskitettyjen ensilinjan puhelinpalveluiden ja asiakkaan asian hoitaminen hyvinvointialuetasoisesti vaatii Oma Hämeen ammattilaisilta mm. osaamisen laajentamista, uusia toimintatapoja ja palveluiden yhdenmukaistamista.  Seuraamme tiiviisti palveluiden muutosten sujuvuutta ja sitä, miten palveluissamme onnistumme. Mikäli ensilinjan puhelinpalveluissa asioimisessa ilmenee vaikeuksia, toivomme siitä välitöntä palautetta asiakkailtamme. Ensilinjan puhelinpalveluihimme on liitetty satunnaistettu palautekysely, mutta sen lisäksi palautetta kaikista palveluistamme on mahdollista jättää myös Oma Hämeen verkkosivujen kautta.

Kun saamme kaikki ensilinjan puhelinpalvelut käynnistettyä vuoden loppuun mennessä, tulee alueen ammattilaisilla olemaan laaja yhteistyöverkosto asiakkaiden asioiden hoitamiseen ensimmäisestä yhteydenotosta lähtien uuden puhelinjärjestelmän ja toimintamallien mahdollistamana. Asiakkaalle tämä tarkoittaa mm. joustavampaa ja helpompaa asiointia, yhden yhteydenoton riittämistä ja yhdenmukaisempia palveluita.

Oma Häme nopeuttaa talouden tasapainotuksen toimeenpanoa ja suunnittelee uusia toimia10.9.2024 16:50:07 EEST | Tiedote

Valtion rahoituksen riittämättömyys ja epävakaa toimintaympäristö haastavat edelleen Oma Hämeen taloutta. Talouden tasapainottamisohjelmien toimeenpano on yhä käynnissä ja se jatkuu suunnitelman mukaisesti koko strategiakauden. Keväällä päätetyt palveluverkkomuutokset toteutetaan myöhemmin, eivätkä kahden tasapainottamisohjelman säästötkään näy vielä taloudessa täysimääräisinä.