Keskuskauppakamari: Suomalaisten vientiyritysten odotukset nousseet hieman viime keväästä
Kauppakamarien tuoreen vientijohtajakyselyn mukaan suomalaisten vientiyritysten näkymät ovat kohentuneet selkeästi kesän aikana. Kyselyn mukaan reilu puolet, 53 prosenttia yrityksistä kertoo vientinsä kasvavan joko jonkin verran tai merkittävästi kuluvan vuoden aikana verrattuna edelliseen vuoteen. ”Kyselystä on nähtävissä se, että vientiodotukset ovat nyt selkeästi piristyneet alkukesästä”, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.
Kauppakamarien edellisessä vientijohtajakyselyssä toukokuussa 47,3 prosenttia yrityksistä kertoi uskovansa vientinsä kasvavan joko jonkin verran tai merkittävästi kuluvan vuoden aikana. Kesän aikana optimismi tulevaisuuden suhteen on siis yrityksissä kasvanut: kasvua edelliseen kyselyyn on lähes kuusi prosenttia.
Kauppakamarien vientiyritysten johtajille suunnattuun kyselyyn osallistui yli sata suomalaista vientiä harjoittavaa kauppakamarien jäsenyritystä eri puolilta maata.
Vaikka yli puolet yrityksistä uskoi viennin kasvavan loppuvuoden aikana viime vuoteen verrattuna, noin 20 prosenttia uskoi viennin kasvun heikkenevän. Kyselyssä yrityksiltä tiedusteltiin myös tekijöitä, jotka heikentävät vientinäkymiä. Heikentynyt kysyntä sai nyt korkeammat luvut kuin toukokuussa tehdyssä edellisessä kyselyssä.
“Tärkeimpien kauppakumppaneiden talouden elpyminen erityisesti euroalueella on edennyt odotuksia hitaammin, mikä on näkynyt kysyntään”, arvelee Pohjanheimo.
Sen sijaan maailmantalouden taantuman sekä geopoliittisten epävarmuuksien vaikutus vientiin on kyselyn mukaan vähentynyt hieman. Keväällä lähes 60 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoi, että maailmantalouden taantuma heikentää heidän vientinäkymiään. Syyskuussa tämä luku oli pudonnut 49 prosenttiin.
”Maailmantalouden taantuman lientyminen sekä suhtautuminen geopoliittisiin epävarmuuksiin on kevään kyselystä parantunut. Näiden tekijöiden ei enää nähdä heikentävän vientinäkymiä yhtälailla kuin edellisessä kyselyssä”, toteaa Pohjanheimo.
Puhtaasta siirtymästä uutta kasvua
Puhdas siirtymä ja teknologiset innovaatiot ovat nousseet esiin merkittävinä potentiaalisina kasvualoina. Kyselyn mukaan 63,1 prosenttia yrityksistä arvioi, että puhtaat teknologiat ja vähähiiliset ratkaisut ovat tulevaisuuden keskeisiä kasvualoja. Keväällä vastaava luku oli 35 prosenttia.
”Puhdas siirtymä nähdään entistä enemmän mahdollisuutena suomalaisissa vientiyrityksissä. Yhä useampi vientiyritys tunnistaa sen kilpailuedun, jonka puhdas siirtymä tarjoaa suomalaisille vientiyrityksille”, Pohjanheimo sanoo.
Kauppakamarien vientijohtajakysely tehtiin 3.-10.9. ja siihen vastasi 113 vientiyritystä ympäri Suomen. Kolmasosa vastanneista yrityksistä työllistää yli 250 henkilöä, kolmasosa 50-249 henkilöä ja kolmasosa alle 50 henkilöä. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse ja siihen pystyi vastaamaan vain yhden kerran.
Yhteyshenkilöt
Päivi PohjanheimoJohtaja, kansainväliset asiat; maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari
Puh:050 573 8494paivi.pohjanheimo@chamber.fiLiitteet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Kauppakamaritilastot: Vienti supistui vielä 4 prosenttia vuonna 2024 – joulukuu toi toivoa paremmasta14.1.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Yritysten vientikauppaa varten tarvitsemia alkuperätodistuksia haettiin kauppakamareilta viime vuonna 4 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Vaikka pudotusta oli edelleen, ei se ollut läheskään niin suuri kuin vuotta aiemmin, jolloin vienti supistui alkuperätodistusten määrällä mitattuna 14 prosenttia edellisvuodesta.
Maria-Elena Ehrnrooth Keskuskauppakamarin kv-asioiden kehitysjohtajaksi8.1.2025 15:29:47 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden kehitysjohtajaksi on nimitetty Maria-Elena Ehrnrooth (vtm). Hän siirtyy Keskuskauppakamariin Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL:n toimitusjohtajan ja palveluliiketoiminnan johtajan tehtävästä.
Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle2.1.2025 10:08:20 EET | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta. Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.
Keskuskauppakamari: Yritykset tarttuvat ilmastotoimiin kun saavat konkreettista apua – energiansäästö, vihreämmät hankinnat, logistiikan järkevöittäminen tärkeimpiä tekoja31.12.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Yritykset tarttuvat kyllä ilmastotoimiin, mutta etenkin pienet ja keskisuuret yritykset tarvitsevat konkreettisia neuvoa ja tukea aloittamiseen. Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista yrityksistä 88 prosenttia vastasi tarttuneensa käytännön toimiin saatuaan oppia hiilijalanjäljen laskentaan.
Elintarvikeketjun itsesääntely loppuu30.12.2024 16:27:46 EET | Tiedote
Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta lopettaa toimintansa. Toimintaa rahoittaneet alan järjestöt katsovat alan itsesääntelyn olevan päällekkäistä elintarvikemarkkinavaltuutetun viranomaistoiminnan kanssa. Toimintansa lopuksi lautakunta julkaisee antamansa suositukset kootusti, jotta niistä on hyötyä alan toimijoille myös tulevaisuudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme