Prima Pet Premium Oy

Hau-Hau Kevytrullien ensimmäisten laboratoriotestien tulokset valmistuivat – lopullisten tulosten saanti kestää arvioitua pidempään

Prima Pet Premium on lähettänyt myynnistä 28.8.2024 pois vedettyjä Hau-Hau Kevytrullia laajoihin kemiallisiin ja mikrobiologisiin laboratoriotesteihin. Prima Pet Premiumin omavalvontanäytteistä Ruokaviraston laboratoriossa tehtyjen ensimmäisten testien tulokset ovat valmistuneet. Niistä ei vielä löytynyt syytä epäiltyyn tuotevirheeseen.

Ensimmäisissä testeissä tutkittiin kivennäis- ja hivenaineet, raskasmetallit sekä biogeeniset amiinit. Niissä ei ollut poikkeavia löydöksiä.

Tämän hetken arvion mukaan kaikkien laboratoriotestien tulokset valmistuvat lokakuun loppuun mennessä. Sitä ennen ei ole varmaa tietoa Hau-Hau Kevytrullien ja koirien saamien neurologisten oireiden yhteydestä. Prima Pet Premium tekee asian selvittämiseksi tiivistä yhteistyötä Ruokaviraston kanssa.

”Olen erittäin pahoillani, että koirien omistajat joutuvat vielä odottamaan tutkimustulosten valmistumista. Olemme halunneet teettää maahantuomastamme puruluusta poikkeuksellisen laajat laboratoriotutkimukset. Haluamme tehdä kaiken mahdollisen, jotta epäilty tuotevirhe löytyy ja sen syy saadaan selville”, sanoo Prima Pet Premiumin toimitusjohtaja Timo Pärssinen.

Naudannahasta valmistettu puruluu on osoittautunut hankalaksi testata. Se on niin kovaa materiaalia, että sitä on vaikea jauhaa jauheeksi ja testien tekeminen edellyttää hienojakoista jauhemaista näytettä.

”Alun perin arvioimme, että kaikki testien tulokset valmistuvat noin kolmessa viikossa. Osa testeistä on sellaisia, että niitä tekee vain muutama laboratorio. Lisäksi materiaali on osoittautunut hankalaksi testien kannalta. Siksi testitulosten valmistuminen kestää arvioitua pidempään”, Pärssinen sanoo.

Prima Pet Premium tekee päätökset lemmikkien eläinlääkärikulujen korvaamisesta heti, kun kaikki laboratoriotutkimukset ovat valmistuneet. Hau-Hau Kevytrullien epäillään aiheuttaneen koirille vakavia neurologisia oireita.

Prima Pet Premium on lähettänyt laboratoriotesteihin myös muita omaehtoisena varotoimenpiteenä myynnistä pois vedettyjä Hau-Hau -purutuotteita, joissa on sama parasta ennen -päiväys kuin Hau-Hau Kevytrullassa.

Epäily tuotevirheestä kohdistuu vain 500 gramman pussiin pakattuun Hau-Hau Kevytrullaan, jonka parasta ennen päiväys on 16.4.2027. Kaikki muut myynnissä olevat Hau-Haun puruluut ovat turvallisia.

Hau-Hau Kevytrulla, johon kohdistuu epäily tuotevirheestä

• EAN-koodi 6430076899910
  • parasta ennen päiväys 16.4.2027
  • pakkauskoko 500 g

Kaikki tuotteisiin liittyvät kysymykset, hyvityspyynnöt ja reklamaatiot pyydetään lähettämään Prima Pet Premiumin asiakaspalveluun verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella.
Linkki lomakkeeseen: https://primapetpremiumoy.zendesk.com/hc/fi/requests/new?ticket_form_id=16671862908689

Heidi HirvonenViestintäpäällikköPrima Pet Premium

Soittopyynnöt toimitusjohtaja Timo Pärssiselle Heidin kautta