SuPer asiakas- ja potilasturvallisuuspäivänä 17.9.: Koulutettu ammattilainen on asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistaja

Tänä vuonna asiakas- ja potilasturvallisuuspäivän teemana on diagnostiikan turvallisuus, joka kiinnittää huomion oikean diagnoosin merkitykseen turvallisuuden takaajana. - Moniammatillinen yhteistyö ja lähihoitajan osaamisen täysimääräinen hyödyntäminen varmistavat turvallista palvelua ja hoitoa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, toteaa SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg.

Päivi Inberg
Päivi Inberg Kuvaaja: Anna Autio

Lähi- ja perushoitajat ovat sosiaali- ja terveydenhuollon nimikesuojattuja ammattihenkilöitä ja sosiaali- ja terveydenhuollon suurin ammattiryhmä. - Koulutettu ammattilainen on asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistaja, Inberg muistuttaa.

Maailman potilasturvallisuuspäivää vietetään nyt kuudennen kerran. - Päivää vietetään Suomessa asiakas- ja potilasturvallisuuspäivänä, koska haluamme Suomessa nostaa esiin myös sosiaalihuollon eli asiakasturvallisuuden näkökulman potilasturvallisuuden lisäksi, huomauttaa Inberg.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen tehtävänä on tunnistaa asiakas ja potilas luotettavasti. Tunnistamisella tarkoitetaan niitä keinoja, joilla varmistetaan, että oikea henkilö saa oikean palvelun ja hoidon. Tunnistaminen on turvallisen hoidon, hoivan ja palvelun perusta ja olennainen osa asiakas- ja potilasturvallisuutta. Virheellisen tunnistamisen on katsottu olevan juurisyynä useisiin vaaratapahtumiin. Esimerkiksi yksi lääkitysturvallisuuteen merkittävästi vaikuttava tekijä on potilaan tunnistaminen. On arvioitu, että jopa 10 prosenttia ilmoitetuista lääkehoidon vaaratapahtumista liittyy potilaan tunnistamisessa tapahtuneeseen virheeseen. - Lähi- ja perushoitajan rooli ja merkitys tunnistamisen varmistamisessa on merkityksellinen ja olennainen, toteaa Päivi Inberg

Toukokuun alussa voimaan tullut asetus rokotuksista antaa lähi- ja perushoitajille oikeuden täysi-ikäisen rokottamiseen koulutuksen ja osaamisen varmistuksen jälkeen. - Terveydenhuollon ammattihenkilöinä he ovat luotettavia ammattilaisia rokottamaan, kertomaan rokotteiden turvallisuudesta ja mahdollisista haittavaikutuksista. He ohjaavat, sitouttavat ja seuraavat lääkehoidon vaikutuksia työssään päivittäin. Se varmistaa ja nopeuttaa mm. kausirokotteiden oikea-aikaista saamista, lieventää henkilöstöpulaa ja lisää alan vetovoimaa, Inberg kertoo.

Lähi- ja perushoitajilla on ammattinsa ja osaamisensa myötä mahdollisuus jatkaa hoidon tarpeen arviointeja perusterveydenhuollossa elokuun 2027 loppuun saakka. - Onko tätä mahdollisuutta hyödynnetty riittävästi ja tulisiko lähihoitajan vahvaa osaamista päinvastoin jatkossa lisätä eikä heikentää lainsäädännöllä? SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg kysyy.

Inberg muistuttaa kaikkien ammattiryhmien täysipainoisen hyödyntämisen ja riittävien resurssien turvaamista varmistaessamme asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä asiakkaiden ja potilaiden oikeutta turvalliseen ja laadukkaaseen palveluun ja hoitoon. - On huolehdittava ja varmistettava, että jokainen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen voi keskittyä osaamistaan vastaavaan työhön. Tämä edellyttää muun muassa riittäviä resursseja avustaviin ja tukipalvelutehtäviin, kuten toimistotehtäviin, siivoukseen, pyykkihuoltoon ja ateriahuoltoon.

SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg, p. 040 705 9115
SuPerin asiantuntija Tarja Pajunen, 09 2727 9154

SuPer on Suomen suurin toisen asteen koulutettujen sote-ammattilaisten ja varhaiskasvatuksen hoitajien ammattiliitto.

Lue SuPerin Potilas- ja asiakasturvallisuusopas

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry

SuPerin Inberg: Teknologiaa ei saa sisällyttää vanhustenhoidon henkilöstömitoitukseen12.9.2024 14:43:46 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg kritisoi hallituksen esitystä laskea teknologia mukaan vanhusten ympärivuorokautisen hoidon henkilöstömitoitukseen. Esitys ei tue hallituksen tavoitteita nostaa alan veto- ja pitovoimaa. Valmistelu tapahtuu liian kiireisellä aikataululla, ja muutoksen on tarkoitus tulla voimaan jo 1.7.2025. Inberg muistuttaa, että kaikki säästöt vanhustenhoidosta syventävät alan kriisiä. – Eurot jyräävät nyt julmasti ihmisen hallituksen päätöksissä. Lainsäädäntövalmisteluun ei käytetä riittävästi aikaa.

SuPerin Inberg: Nimikesuojatut lähihoitajat tulee lisätä laillistettuihin terveydenhuollon ammattinimikkeisiin4.9.2024 14:54:08 EEST | Tiedote

Lähihoitajat ovat nimikesuojattuja ammattihenkilöitä ja ammatissa toimiminen perustuu selkeästi määriteltävään sekä viranomaisten hyväksymään tutkintoon johtavaan koulutukseen. Nimikesuojattuina ammattihenkilönä lähihoitajat ovat kuitenkin eriarvoisessa asemassa laillistettuihin ammattihenkilöihin nähden valvonnan ja työntekijöiden oikeusturvan kannalta. – Epäkohta tulisi korjata ammattilainsäädännön uudistuksen yhteydessä, SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg kertoo. Inberg puhui STM:n sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilölainsäädännön kokonaisuudistusta koskevassa seminaarissa 4. syyskuuta

SuPerin Inberg: Budjettiriihessä syvennettiin sote-alan työvoimapulaa4.9.2024 10:28:34 EEST | Tiedote