Omistajanvaihdoskatsaus 1–6/2024: Finnveran rahoitus yrityskauppoihin laski alkuvuonna – ”Myyntihalukkuutta olisi, ostajat odottavalla kannalla”

Korkojen nousu ja epävarmuus nakersivat edelleen erityisesti ostajien halukkuutta tehdä yrityskauppoja, ja yritysten omistusjärjestelyjen rahoitus laski alkuvuonna koko maassa. Finnvera rahoitti yrityskauppoja tammi–kesäkuussa 2024 yhteensä 53 miljoonalla eurolla (74), joka oli 29 prosenttia vähemmän kuin edellisvuoden vastaavana aikana. Myös rahoitettujen yrityskauppojen määrä laski 13 prosenttia 330 kappaleeseen (379). Korkotason kääntyminen selvään laskuun vaikuttaa todennäköisesti myönteisesti yrityskauppojen määrään loppuvuonna 2024.

Omistajanvaihdosten rahoitukseen erikoistunut aluepäällikkö Anna-Mari Palo.

Finnveran omistajanvaihdosrahoitus putosi suhteellisesti eniten kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten ryhmässä. Alkuvuonna myönnetty rahoitus laski jopa yli 70 prosentilla 4 miljoonaan euroon (16) edellisen vuoden vastaavasta ajasta. Myös rahoitettujen yrityskauppojen määrä, 13 kappaletta, putosi lähes puoleen vuodentakaisesta (25).

Rahoituksen laskusuunta oli selvä myös kotimarkkinayrityksissä, jotka ovat pääasiassa kotimaan markkinoilla toimivia, työllistäviä pk-yrityksiä. Finnvera rahoitti näiden yritysten omistajanvaihdoksia 33 miljoonalla eurolla (42), ja rahoitettujen yrityskauppojen määrä laski 18 prosenttia edellisvuoden tammi−kesäkuun 152 kappaleesta 125:een.

Sen sijaan pienimpien yritysten kauppoja tehtiin edelleen aktiivisesti ja niitä rahoitettiin alkuvuonna eniten. Finnvera rahoitti alkuvuonna 191 pienyrityksen omistajanvaihdosta (202), ja myönsi niihin rahoitusta yhteensä 16 miljoonaa euroa (17). Finnveran rahoituksen rooli pienimpien yritysten kauppojen toteutumisessa oli tyypilliseen tapaan merkittävä.

− Epävarmasta talousympäristöstä huolimatta pienten yritysten omistajanvaihdoksia tehtiin edelleen aktiivisesti. Se tarkoittaa, että paikalliset palvelut saavat jatkuvuutta, yritykset uudistuvat ja hakevat jopa kasvua. Huolestuttavaa sen sijaan on, että työllistävien ja etenkin kansainvälistyvien ja vientiin suuntautuneiden pk-yritysten yrityskaupat ovat romahtaneet. Näiden yritysten kasvun ja menestyksen vaikutus oman alueensa ja Suomen talouteen on tuntuva. Myyntihalukkuutta kyllä olisi, mutta ostajat ovat odottavalla kannalla. Odotamme, että yrityskauppojen määrä kääntyy nousuun, kun korkotason huippu on nyt ohitettu ja ostajien tulevaisuudennäkymät vahvistuvat, sanoo Finnveran aluepäällikkö Anna-Mari Palo.

Yrityskauppojen rahoitus romahti alkuvuonna liike-elämän palveluissa

Aiempina vuosina omistajanvaihdoksia on rahoitettu toimialoista eniten liike-elämän palveluissa, joihin kuuluu muun muassa yritysten käyttämiä IT-palveluja, teknisiä palveluja, kirjanpitoa, konsultointia, työterveyspalveluja ja siivousta. Alkuvuonna 2024 yrityskauppojen rahoitus romahti liike-elämän palveluissa edellisvuoden vastaavan ajan 32 miljoonasta eurosta 18 miljoonaan euroon. Rahoitettujen yrityskauppojen lukumäärä aleni vain 10 prosenttia, mikä kertoo siitä, että rahoitus on kohdistunut alkuvuonna aiempaa enemmän pienten yrityksen omistusjärjestelyihin.

Myös teollisuuden toimialan omistajanvaihdoksissa rahoituksen suunta on alaspäin jo kolmatta vuotta.

Rahoituksen myöntäminen teollisuuden yrityksiin on yleisestikin maltillista. Teollisuuden investoinnit – omistusjärjestelyt mukaan lukien – ovat alhaisella tasolla. Teollisuusyritysten rahoitus ei ole vielä lähtenyt elpymään. Vuosi 2021 erottuu piikkinä etenkin teollisuuden osalta, ja teollisuudessa oli patoutunutta tarvetta omistusjärjestelyihin koronapandemian jälkeen. Kyseinen vuosi oli muutenkin Finnveran omistajanvaihdosrahoituksessa huippuvuosi, eli monella yhtiöllä oli tarvetta tehdä omistusjärjestelyjä pandemian jälkeen.

Muista toimialoista poiketen matkailualalla omistajanvaihdosten rahoitus on pysynyt pitkällä aikavälillä verrattain tasaisena reilun 5 miljoonan euron tasolla.

Maakunnalliset vaihtelut suuria – Positiivisia pilkahduksia omistajanvaihdosten aktiivisuudessa eri suunnilla

Maakunnallisessa omistajanvaihdos- ja yrityskauppa-aktiivisuudessa on selkeitä eroja, mikä heijastaa myös maakuntien erilaisia toimialajakaumia.

Yrityskauppojen rahoitus kehittyi tammi−kesäkuussa positiivisesti edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna yhdeksässä maakunnassa. Eniten kasvua oli Kainuussa, Pohjois-Pohjanmaalla, Pohjois-Karjalassa ja Keski-Pohjanmaalla. Rahoitus nousi myös Etelä-Pohjanmaalla, Kanta-Hämeessä, Kymenlaaksossa, Lapissa ja Päijät-Hämeessä.

Jyrkin pudotus rahoituksessa oli puolestaan Keski-Suomessa, Etelä-Savossa, Uudellamaalla ja Pohjanmaalla.

− Uudenmaan osuus Finnveran rahoittamista omistajanvaihdoksista on perinteisesti ollut kolmannes, mutta alkuvuonna osuus kokonaisuudesta oli vain 17 prosenttia. Maakunnan yrityskaupparahoituksessa näkyy toimialojen vaikutus, eli teollisuuden ja liike-elämän palvelujen yrityskauppojen voimakas lasku alkuvuonna. Uusimaa on kuitenkin iso maakunta, joten tästä huolimatta se on edelleen maakunnista aktiivisin yrityskaupoissa, Anna-Mari Palo kertoo.

Finnvera rahoitti yrityskauppoja Uudellamaalla 9 miljoonalla eurolla (24). Seuraavaksi eniten omistajanvaihdoksia rahoitettiin Varsinais-Suomessa lähes 9 miljoonalla eurolla (9) ja Pirkanmaalla 8 miljoonalla eurolla (9).

Anna-Mari Palo, aluepäällikkö, omistajanvaihdosten rahoitus, puh. 029 460 2637, etunimi.sukunimi@finnvera.fi

Omistajanvaihdosrahoituksen avainluvut 1-6/2024.
Finnveran rahoittamat omistusjärjestelyt 1-6/2019-2024.
Finnveran omistajanvaihdosrahoitus päätoimialoittain 1-6/2019-2024.
Omistajanvaihdosten rahoitukseen erikoistunut aluepäällikkö Anna-Mari Palo.

Finnvera tarjoaa rahoitusta yritystoiminnan alkuun, kasvuun ja kansainvälistymiseen sekä viennin riskeiltä suojautumiseen. Vahvistamme suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä tarjoamalla lainoja, takauksia ja vienninrahoituspalveluja. Finnvera jakaa rahoitukseen sisältyvää riskiä muiden rahoittajien kanssa. Finnvera on valtion omistama erityisrahoittaja ja Suomen vientitakuulaitos Export Credit Agency (ECA). www.finnvera.fi

Pk-yritysbarometri: Yritysten kasvuhakuisuuden pitkä lasku taittui – kaivattua käännettä nakertavat rakenteelliset haasteet, kuten rahoituksen saatavuus, sanoo Finnveran Mauri Kotamäki11.9.2024 10:01:32 EEST | Tiedote

Pk-yritysten näkymät ovat kaksijakoiset, mutta talous on käännepisteessä ja lähtenyt kasvuun. Tämä käy ilmi Finnveran, Suomen Yrittäjien ja työ- ja elinkeinoministeriön teettämän tuoreen Pk-yritysbarometrin tuloksista. Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäen mukaan tilannetta ei voi vielä kehua hyväksi, mutta suunta on oikea. Kotamäki kiinnittää huomiota voimakkaasti kasvuhakuisten yritysten seitsemän vuotta alentuneen trendin kääntymiseen. Jos kyse on aidosta kasvuhalukkuuden käänteestä eikä tilastokukkasesta, ilmiö on tärkeä Suomen talouden kannalta. Hän myös kannustaa yrityksiä kansainvälistymisen polulle mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan aluekatsaus 1–6/2024: Positiivinen vire jatkui alueen yrityksissä – Finnveran rahoitus kasvoi reippaasti10.9.2024 09:05:04 EEST | Tiedote

Pohjalaismaakuntien pk- ja midcap-yrityksissä positiivinen vire jatkui alkuvuonna 2024 talouden epävarmuudesta huolimatta. Finnvera myönsi tammi–kesäkuussa rahoitusta Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan yrityksille yhteensä 73 miljoonaa euroa (44). Alueella on nähtävissä uusia, aloittavia yrityksiä ja toimeliaisuus on korkealla. Toimialoista rahoitusta kohdistui eniten maakuntien teollisten toimialojen yrityksille. Omistajanvaihdoksia tehdään pohjalaismaakunnissa edelleen aktiivisesti eikä maksuvaikeuksia ole juurikaan ilmennyt. Pk-yritysten vientihankkeet ovat myös lisääntyneet.

Finnveran Mauri Kotamäki: Suomen on pakko saada vienti kasvuun – suuryritysten ja keskikokoisten vientiyritysten taustalla vielä yksi alihyödynnetty vientiresurssi: mikroyritykset6.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomen viennin päähuomio on suuryritysten näkymissä ja hartaasti odotetussa viennin suhdannekäänteessä. Viennin tuottamat euromäärät painottuvatkin luonnollisesti suuriin yrityksiin. Suomi kuitenkin elää viennistä, ja sitä on liian vähän, sanoo Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki. Hänen mukaansa Suomella on yksi alihyödynnetty vientiresurssi, jonka kasvattaminen voisi nostaa selvästi viennin osuutta bruttokansantuotteesta: mikroyritykset. Tavaravientiä tekevistä yrityksistä valtaosa on mikroyrityksiä. Niiden yhteenlaskettu vienti on vuositasolla jo miljardiluokkaa, ja määrä nousee, kun yritykset kasvavat. Kasvun tiellä ovat pienten yritysten rahoitukselliset haasteet mutta myös työvoiman saatavuus.