Rinnekotien kasvu jatkuu vahvana

Rinnekotien osaamiselle erityisryhmien palveluntuottajana ja hyvinvointialueiden kumppanina on kysyntää. Rinnekodit on avannut vuoden 2024 alkupuoliskolla jo yhdeksän uutta yksikköä. Tällä hetkellä palveluja tuotetaan yli 130 yksikössä Helsingistä Rovaniemelle, mutta kasvua on näkyvissä edelleen. Uusia avauksia on tulossa esimerkiksi Ouluun, Kaarinaan, Porvooseen, Tampereelle, Helsinkiin, Espooseen ja Kuopioon. Vuoteen 2027 mennessä kasvua odotetaan noin 30 yksikön verran.  Rinnekodit on yhteiskunnallinen yritys, jonka omistaa Diakonissalaitos.

Rinnekotien palveluja tuotetaan tällä hetkellä yli 130 yksikössä Helsingistä Rovaniemelle, mutta kasvua on näkyvissä edelleen. Rinnekodit

Valtakunnallinen erityispalvelujen uudistaja

Rinnekodit on Suomen suurin yksityinen sosiaalipalveluja tuottava yhteiskunnallinen yritys, joka on laajentunut viimeisten vuosien aikana valtakunnalliseksi toimijaksi. Tänä päivänä Rinnekodit tarjoaa sote-palveluja ikääntyneille, kehitysvammaisille, eri tavoin vammautuneille, mielenterveys- ja päihdekuntoutujille sekä asunnottomille henkilöille, lapsille ja nuorille sekä muille erityistä tukea tarvitseville ihmisille.

”Rinnekodit Oy syntyi vuoden 2023 loppupuolella, kun Diakonissalaitos yhdisti sote-palvelunsa yhteisen markkinointinimen alle. Siitä valtakunnallistuminen ja asiakasryhmien laajentuminen alkoivat”, kertoo Rinnekotien johtaja Leila Rutanen.

Rinnekotien toiminnan tuotto käytetään asiakkaiden palveluiden kehittämiseen, henkilöstön erityisosaamisen ylläpitämiseen ja vahvistamiseen sekä Diakonissalaitoksen yleishyödylliseen toimintaan heikoimmassa asemassa olevien hyväksi.

”Kasvumme on myös yhteiskunnallista vastuunottamista, sillä uudistamme erityisryhmien palveluverkostoa, jotta erityistä tukea tarvitsevilla ihmisillä olisi nykyvaatimukset täyttäviä, esteettömiä ja turvallisia koteja sekä elinympäristö, jossa yhteiskunnan palvelut ovat entistä paremmin heidän saavutettavissaan”, Rutanen sanoo.

”Erityisryhmien asuinoloissa on vielä paljon uudistettavaa valtakunnallisesti. Hyvinvointialueilla on paljon kaukana muista palveluista sijaitsevia hoivakiinteistöjä, joissa erityistä tukea tarvitsevien ihmisten asuinolot eivät täytä kaikkia nykyvaatimuksia. Kasvukeskuksien ulkopuolella sijaitsevien yksiköiden palveluissa on lisäksi haasteita henkilöstön saatavuuden vuoksi sekä taloudellisesta näkökulmasta katsottuna”, Rutanen jatkaa.

Henkilöstön erityisosaaminen tukee kasvua

Rinnekodeilla on toimintaa yli 130 yksikössä Helsingistä Rovaniemelle. Vaikka  palveluja on valtakunnallisesti jo huomattavan paljon, myös kasvua on luvassa.

”Erityiselle osaamisellemme on kysyntää etenkin suurimmissa kaupungeissa ja haemmekin kasvua erityisesti kasvukeskuksista, joissa palvelun tuottaminen on mahdollista niin henkilöstön saatavuuden kuin kustannustehokkuuden näkökulmasta. Uusia avauksia on tulossa muun muassa Ouluun, Kaarinaan, Porvooseen, Tampereelle, Helsinkiin, Espooseen ja Kuopioon”, Leila Rutanen luettelee.

”Lisäksi haluamme omalta osaltamme olla hyvinvointialueiden kumppanina uudistamassa sote-palveluverkostoa ja tarjota nykyaikaisia koteja arjessa tukea tarvitseville ihmisille. Meille on tärkeää, että erityisryhmät voivat elää hyvää elämää lähellä palveluja ja osallistua esteettömästi lähiympäristönsä toimintaan”, Rutanen jatkaa.

Erityisosaamisella Rutanen tarkoittaa muun muassa vahvaa tukea tarvitsevien kehitysvammaisten ja autismikirjon henkilöiden tukemiseen tarvittavaa osaamista, ikääntyneiden geropsykiatristen, monisairaiden ja muistisairaiden asiakkaiden hoitamiseen tarvittavaa osaamista sekä vaativaa lastensuojelutyön osaamista, unohtamatta myöskään mielenterveys- ja päihdetyön osaamista kaikkien asiakasryhmien osalta.

Työskentelemme moniammatillisissa tiimeissä, koulutamme ja jaamme osaamistamme sekä tarjoamme monipuolisia urapolkuja. Olemme yksi Suomen suurimmista sote-alan työssäoppimispaikkoista.

Rinnekodit työllistää yli 2 900 sote-alan ammattilaista, joiden ammattitaidon ylläpidosta pidetään huolta monin eri tavoin. Oman henkilökunnan kouluttamisen lisäksi otetaan vuosittain myös runsaasti opiskelijoita tutustumaan ja työssä oppimaan.

Rinnekodit on kaupungistuvan Suomen erityispalvelujen tuottaja. Rinnekodit tarjoaa vaikuttavia sote-palveluja ikääntyneille, kehitysvammaisille, eri tavoin vammautuneille, riippuvuushäiriöisille ja asunnottomille henkilöille, lapsille ja nuorille sekä muille erityistä tukea tarvitseville ihmisille. Rinnekodit on myös merkityksellinen työpaikka noin 2 900:lle sote-alan ammattilaiselle, jotka tekevät työtä ammattitaidolla ja sydän mukana. Rinnekodit on yhteiskunnallinen yritys ja osa Diakonissalaitoksen yleishyödyllistä säätiökonsernia. Rinnekodit – Elämän poluilla. Lue lisää: www.rinnekodit.fi

Rinnekodit selvitti: Mistä suomalaiset eivät halua luopua, kun muuttavat hoivakotiin12.9.2024 07:20:58 EEST | Tiedote

Suomalaisilla on selkeät toiveet siihen, mistä asioista ei haluta luopua, kun on aika muuttaa hoivakotiin. Verianin (ent. Kantar) tekemän selvityksen mukaan 66 % suomalaisista ei halua luopua säännöllisestä ulkoilusta. Joka toinen haluaa pitää kiinni harrastuksistaan ja ruokailutottumuksistaan. Seksi ja kauneudenhoito ovat myös asioita, joista halutaan pitää kiinni. Tutkimukseen vastasi yli tuhat yli 18-vuotiasta suomalaista. ”Hoivakotien arjessa pyrimme ottamaan asiakkaiden yksilölliset toiveet huomioon ja pyrimme huolehtimaan niiden toteutumisesta tekemällä itsemääräämisoikeuden tukemisen suunnitelman”, vahvistaa Rinnekotien aluejohtaja Jonna Tuomikoski.

Rinnekodit avaa uuden hoivakodin Oulun Hiukkavaaraan15.8.2024 16:11:43 EEST | Tiedote

Rinnekodit avaa uuden 60-paikkaisen hoivakodin Ouluun. Ensimmäiset asukkaat Rinnekodit Lumoukseen pääsevät muuttamaan lokakuun alussa. Asukkaita odottavat viihtyisät, esteettömät ja turvalliset tilat Hiukkavaarassa. Hoivakoti Lumous täydentää Rinnekotien ikääntyneiden palvelujen valtakunnallista verkostoa. Rinnekodit on vaikuttavia sote-palveluja tuottava yhteiskunnallinen yritys, jolla on Oulun seudulla ennestään jo neljä ikääntyneille tarkoitettua hoivakotia.

Työkaverin päihdeongelmaan on vaikea puuttua – silti se kannattaa9.8.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

”Hänestä näkyi, ettei kaikki ollut kunnossa. Työt hoituivat välillä hyvin, välillä huonosti. Pistin sen stressin ja perhetilanteen piikkiin. Jälkikäteen voi sanoa, että monia merkkejä oli, muun muassa paljon poissaoloja milloin mistäkin syystä. Olisi pitänyt kysyä aikaisemmin.” Tämä anonyymi sitaatti eräältä työpaikalta kuvastaa suomalaisten suhtautumista työkaverin päihderiippuvuuteen: kynnys puuttua on korkea.

Lähes jokainen suomalainen tuntee päihderiippuvaisen henkilön - päihteisiin liittyvät asenteet muuttumassa?24.6.2024 08:41:17 EEST | Tiedote

Valtaosa suomalaisista tuntee päihderiippuvaisen henkilön omasta lähipiiristään. Useimmiten se on oma ystävä: 39 prosentilla suomalaisista. Lähes yhtä yleistä on, että päihderiippuvainen henkilö on lähimmässä perhepiirisissä (34 %) tai työyhteisössä (19 %). Kuusi prosenttia Rinnekotien kyselyyn vastanneista suomalaisista on tai on ollut päihderiippuvainen itse. Vähemmän kuin joka neljäs (23 %) vastasi, ettei tunne päihderiippuvaista henkilöä. Kyselytutkimukseen vastasi yli 1 000 suomalaista huhtikuussa 2024.

Rinnekodit selvitti: Ikääntyneiden hoidon laatu ja hoitoon pääsy huolettavat suomalaisia5.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat huolissaan ikääntyneiden hoidon laadusta ja hoitoon pääsystä, selviää Rinnekotien teettämästä kyselystä. Tarve palveluiden räätälöintiin korostuu tulevaisuudessa: erityisesti säännöllinen ulkoilu, harrastukset ja ruokatottumukset ovat asioita, joista halutaan pitää kiinni myös hoivakodissa. Miehille on naisia tärkeämpää säilyttää mahdollisuus seksiin ja intiimiin läheisyyteen. Rinnekotien tilaaman tutkimuksen toteutti tutkimustoimisto Verian ja siihen vastasi 1 055 yli 18-vuotiasta suomalaista.