Kutsu medialle: Pauline Curnier Jardinin teoksissa naiset ottavat vallan käsiinsä – näyttelyn tiedotustilaisuus 10.10.2024 Kiasmassa

Ranskalaisen Pauline Curnier Jardinin ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa muuntaa Kiasman näyttelytilan groteskiksi teemapuistoksi. Sen uumenista löytyvät elokuvateokset tarjoavat välähdyksiä naisten ja eri tavoin marginalisoitujen ihmisten osaan viihteessä ja vallankäytön kohteena. Tervetuloa näyttelyn tiedotustilaisuuteen torstaina 10.10. Kiasmaan (5. krs). Ilmoittauduthan: kiira.koskela@kiasma.fi

Pauline Curnier Jardin, Fat to Ashes, 2021.
Pauline Curnier Jardin, Fat to Ashes, 2021. Mathias Völzke

Tiedotustilaisuus alkaa klo 11. Sitä ennen median edustajilla on mahdollisuus tutustua näyttelyyn omatoimisesti klo 10 alkaen. Näyttelyyn on aikaa tutustua klo 13 asti. Taiteilija on paikalla tilaisuudessa.

Katso saapumisohjeet

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: tiedottaja Kiira Koskela, 050 4786 861, kiira.koskela@kiasma.fi

Viihde ja vallankäyttö kietoutuvat teoksissa toisiinsa

Pauline Curnier Jardin on yhdessä lavastaja Rachel Garcían kanssa toteuttanut näyttelyyn karnevalistiset kulissit, joiden värit ja valot kutsuvat luokseen. Näyttelyyn tehty äänimaisema luo tilaan huvipuistomaista tunnelmaa. Lavasteet ja äänet vihjaavat kuitenkin synkemmistä sävyistä, joita pinnan alta paljastuu.

Installaatiot toimivat näyttämöinä elokuvateoksille, joissa viihde ja väkivalta kietoutuvat toisiinsa. Teoksissa naisen keho on vallankäytön kohde, mutta naiset myös ottavat vallan omiin käsiinsä.

Näyttely on avoinna yleisölle 11.10.2024–23.2.2025. Lue lisää näyttelystä

Näyttelyä on tukenut Ranskan instituutti Suomessa.

Taiteilijasta

Pauline Curnier Jardin (s. 1980 Marseille, Ranska) asuu Marseillessa ja työskentelee Amsterdamissa, Zürichissä, Berliinissä ja Roomassa.

Curnier Jardinille myönnettiin Preis der Nationalgalerie -palkinto vuonna 2019. Hänen teoksiaan on esitetty muun muassa Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwartissa Berliinissä, Art Baselissa, Venetsian biennaalissa, Tate Modernissa Lontoossa ja Centre Pompidoussa Pariisissa. Hän on vastaanottanut myös NN Art Awardin ja Prix Fondation d’Entreprise Ricard -palkinnon.

Uransa varhaisessa vaiheessa Curnier Jardin asui Raumalla, jossa hän osallistui RaumArsin residenssiohjelmaan vuonna 2007. Residenssin jälkeen hän jäi vielä Suomeen, jossa asui kaikkiaan vuoden ajan.

Kiira Koskela, tiedottaja, kiira.koskela@kiasma.fi, 0294 500 631

Nykytaiteen museo Kiasma
Mannerheiminaukio 2
00100 Helsinki

Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä. kansallisgalleria.fi

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta KIASMA

Simon Fujiwaran näyttelyyn ehtii vielä – Kansallisgallerian kokoelmiin hankittiin yleisön suosioon nousseesta näyttelystä 14-osainen teos2.9.2024 09:58:00 EEST | Tiedote

Yleisöä ihastuttaneen Simon Fujiwaran näyttelyn ehtii nähdä Kiasmassa vielä 13.10.2024 saakka. Näyttelystä hankittiin Kansallisgallerian kokoelmiin 14-osainen teos, jossa taiteilijan luoma sarjakuvakarhu Who avaa uudenlaisia tulkintoja suomalaiseen kulttuuriin ja taiteeseen. Teos hankittiin Kiasma Tukisäätiön tuella.

Nina Beier visar på pinsamheter med våra vardagliga föremål och seder21.3.2024 09:38:00 EET | Pressmeddelande

Då ett föremåls status stiger eller sjunker i samhället väcks konstnären Nina Beiers intresse. Det kan handla om en handrullad cigarr eller ett vintagehandfat vars färger på sin tid fick imperialistiska namn som Indian ivory eller Bali brown. I sina skulpturer drar Beier paralleller mellan olika föremål och material som får nya innebörder i sina nya kontexter; i verket Plug (2018) sticker till exempel en tjock cigarr upp ur avloppet i ett handfat. Beiers utställning Delar öppnar på Kiasma den 22 mars.

Taiteilija Nina Beier osoittaa kiusallisuuksia, joita arkisiin esineisiin ja tapoihimme sisältyy21.3.2024 09:38:00 EET | Tiedote

Kun esineen arvostus yhteiskunnassa nousee tai laskee, taiteilija Nina Beierin kiinnostus herää. Kyseessä voi olla vaikkapa käsin kääritty sikari tai vintage-lavuaari, joiden väreille annettiin aikanaan imperialistisia nimiä, kuten Indian ivory tai Bali brown. Veistoksissaan Beier rinnastaa esineitä ja materiaaleja toisiinsa. Uusissa asiayhteyksissä ne saavat jälleen uusia merkityksiä; esimerkiksi teoksessa Plug (2018) paksu sikari sojottaa pastellisen pesualtaan viemäriaukosta. Beierin Osat-niminen näyttely avautuu Kiasmassa perjantaina 22. maaliskuuta.