Pelastuslaitoksen chat aloittanut – ota rohkeasti yhteyttä jos jokin asia arveluttaa
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaaliset palvelut ovat taas laajentuneet. Yksi uudistuksista on pelastuslaitoksen chat, jonka välityksellä jokainen voi kysyä itseään askarruttavia asioita alan ammattilaiselta.
Kiireelliset asiat hoidetaan vanhaan malliin, eli yleistä hätänumeroa ei chat tietenkään korvaa nyt saati tulevaisuudessa.
Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitoksen ohjauksen ja turvallisuusviestinnän vastuualuepäällikkö Jarkko Heikkinen kertoo, että chatin avulla helpotetaan asukkaiden yhteydenottoa viranomaiseen.
”Matalan kynnyksen palvelustahan tässä on kyse. Vaihtoehtoinen malli soitolle tai sähköpostille. Chatin kautta kysely on helppoa ja mahdollisen jatkokysymyksen esittäminen käy nopeammin kuin sähköpostilla”, Heikkinen kertoo.
Yhteydenottoja chatin kautta on tullut ensimmäisen vajaan kahden viikon aikana jonkin verran, mutta enemmänkin ennätetään ottaa vastaan.
”Yksittäisiä kyselyjä on tullut, mutta ehkäpä tämä piristyy, kun väki huomaa uuden palvelun. Palvelua voi käyttää yleiseen paloturvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Ohjausta ja neuvontaa. Esimerkiksi nuohoukseen ja tulisijoihin liittyvät kysymykset ovat tulleet aiemmin puhelimitse varsin tutuksi. Ja jos kysymys ei osu ihan meidän pelastuslaitoksen leipätyöhön, ohjaamme asiakkaan eteenpäin”, Heikkinen jatkaa.
Heikkisen mukaan yleisimmät yksilöiden tekemät virheet paloturvallisuudessa liittyvät juuri tulisijoihin. Jos valmistajan antamat ohjeet jäävät lukematta, voi esimerkiksi puulämmitteisen kiukaan kanssa aiheutua määräyksiä rikkovia toimintamalleja.
”Tee se itse -miehet kokeilevat yhtä sun toista mitä määräykset eivät salli. Ehkä yleisin on puulämmitteisen kiukaan asennus, kun ei viitsitä perehtyä tarpeeksi. Tulisijan suojaetäisyydet eivät ole riittävät eivätkä hormin ja tulisijan yhteensopivuus välttämättä kohtaa.”
Pelastuslaitos toivoo, että chat palvelu otetaan asukkaiden parissa ensisijaiseksi yhteydenottokanavaksi. Tämä vähentäisi sähköpostineuvontaa ja keskustelu olisi enemmän vuorovaikutteista.
Chatin kautta voi lähettää keskustelun yhteydessä esimerkiksi valokuvia, asiaa selkeyttämään. Haluamme todellakin selvittää, mihin kaikkeen tällä chat-palvelulla pystytään. Olemme jo jonkin aikaa halunneet kehittää sähköisiä palveluita ja tämä sopii hyvin, että Pohde aloitti digitaalisten palveluiden kehittämisen jo jokin aika sitten.
Pelastuslaitoksen chat-palvelu löytyy Pohteen verkkosivuilta digitaalisen sote-keskuksen palveluista.
Chatissa voit keskustella pelastustoimen ammattilaisten kanssa, kun tarvitset apua tai neuvoa pelastustoimen onnettomuuksien ehkäisyyn liittyvissä asioissa. Pelastustoimen-chat on avoinna arkisin kello 9-11 ja 12-15.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jarkko HeikkinenOhjauksen ja turvallisuusviestinnän vastuualuepäällikkö / Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitos
Puh:044 703 8684jarkko.heikkinen@pelastuslaitos.fiPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Terveyspalvelujen laskut voivat tulla asiakkaille viiveellä tammi-helmikuun aikana15.1.2025 10:49:14 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde ottaa vaiheittain käyttöön uuden laskutusjärjestelmän tammi-helmikuun 2025 aikana. Tämän takia laskutus voi viivästyä.
Muutoksia Merijärven ja Ylikiimingin kuntoutuspalveluissa15.1.2025 08:47:54 EET | Tiedote
Merijärven ja Ylikiimingin sosiaali- ja terveysasemilla olleisiin kuntoutuspalveluihin on tulossa muutoksia sosiaali- ja terveysasemien lakkauttamisten takia 1.2.2025.
Pohteelle voi tehdä aloitteita uudessa verkkopalvelussa14.1.2025 09:52:16 EET | Tiedote
Oikeusministeriö ja oikeusrekisterikeskus ovat julkaisseet ensimmäisen versio hyvintointialoite.fi -verkkopalvelusta, jossa voi tehdä aloitteita omalle hyvinvointialueelleen. Myös Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle Pohteelle voi tehdä aloitteita tässä uudessa valtakunnallisessa verkkopalvelussa.
Pohteen strategia tarkistetaan vuoden 2025 aikana - sähköinen kysely asukkaille, henkilöstölle ja eri sidosryhmille avattu10.1.2025 14:49:47 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on avannut sähköisen kyselyn, jonka tavoitteena on selvittää näkemyksiä ja mielipiteitä Pohteen strategiasta ja arvioida sen päivittämistarvetta. Kysely on tarkoitettu alueen asukkaille ja Pohteen henkilöstölle, luottamushenkilöille ja muille yhteistyötahoille. Kysely on avoinna 31.1.2025 saakka Pohteen verkkosivuilla.
Digitaalinen sote-keskus kattaa nyt kaikki hyvinvointialueen kunnat10.1.2025 13:30:21 EET | Tiedote
Digitaalinen sote-keskus on 13.1.2025 alkaen käytössä koko Pohteen alueella, pois lukien Siikalatva, jonka terveyspalvelut tuottaa yksityinen palveluntuottaja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme