Ilmarisen Torsti: Onko korkojen laskusta talouden ihmelääkkeeksi?

Ilmarisen pääomasijoitusjohtaja Esko Torsti kirjoittaa blogissaan koroista, markkinoiden odotuksista ja keskuspankkien roolista. Torstin mukaan rahan hinta on maailman tärkein hinta. Sen avulla hinnoitellaan yritysten kannattavuus, kotitalouksien kulutusvara – ja myös tulevaisuuden arvo. Korot tuovat tulevaisuuden nykyhetkeen. Mitä korkeammat korot, sitä vähemmän tulevaisuudella on arvoa.

Esko Torsti kirjoittaa blogissaan: "Tällä hetkellä markkinat odottavat, että Yhdysvaltain keskuspankki Fed laskee korkoja noin 2,5 prosenttiyksiköllä vuoden aikajänteellä. Vastaava odotus Euroopan keskuspankille 1,5 prosenttiyksikköä. Mutta keskuspankit hidastelevat. Näyttää siltä, että keskuspankit ajattelevat kuin lääkärit, jotka kannustavat antibioottikuurin syömiseen loppuun saakka, vaikka oireet olisivatkin jo kadonneet."

Taantuma on Torstin mukaan yksi parhaita lääkkeitä inflaatiopaineiden kukistamiseksi.

"Suomen talous on pysyväisluonteisessa rakenteellisessa taantumassa, joten kotimaan osalta voisi jo todeta, että korkeiden korkojen kuuri on ollut riittävä. Elokuussa 2024 Suomen inflaatiovauhti oli 1,2 prosenttia, eli selvästi alle keskuspankkitavoitteen. Hyllyltä tulisi poimia uusia rohtoja, koska korkeat korot eivät meitä nyt auta.", Torsti summa

Lue koko Esko Torstin kirjoitus Ilmarisen blogista: Korot laskevat – onko siitä talouden ihmelääkkeeksi?

Esko Torsti
Kuva: Mikko Käkelä

Ilmarinen on työeläkeyhtiö ihmistä varten. Huolehdimme 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta ja pidennämme työuria, jotta jokainen voi suhtautua huomiseen luottavaisena ja toiveikkaana. Me teemme töitä tänään, jotta asiakkaittemme toimeentulo on turvattu huomenna. Näin varaudumme hyvään huomiseen. Eläkevastuiden katteena on noin 60 miljardin euron sijoitusvarallisuus. Lisätietoja: www.ilmarinen.fi