Suomalaiset huolissaan hoivapalveluiden tulevaisuudesta – Attendo julkaisi Suuren hoivakyselyn tulokset

Hoiva-ala Suomessa kohtaa merkittäviä haasteita. Attendon Suuren hoivakyselyn tulokset paljastavat suomalaisten huolen hoivapalveluiden nykytilasta ja tulevaisuudesta. Kyselyyn vastasi 1500 suomalaista, ja sen tulokset tuovat esiin huolestuttavia piirteitä alan kehityksessä.

Kyselyn mukaan luottamus siihen, että hoiva- tai asumispalveluita on tulevaisuudessa saatavilla, on heikkoa. Suurinta epävarmuutta koetaan ikäihmisten ja mielenterveyskuntoutujien osalta.

“On rehellistä todeta, että tämä huoli ei ole täysin tuulesta temmattu: Jo nyt on nähtävissä, että hyvinvointialueilla niin ikäihmisiä kuin mielenterveyskuntoutujiakin pidetään jonottamassa joko kodeissaan tai vuode- ja psykiatrisilla osastoilla, vaikka paikkoja olisi. Tässä tuhlataan paitsi taloudellisia resursseja, myös ihmisten ainutkertaista toimintakykyä. Näillä kaikilla ryhmillä on omat tarpeensa, joihin vastaaminen määrittelee sen, millainen hyvinvointiyhteiskunta Suomi oikeasti on”, kertoo Attendon toimitusjohtaja Virpi Holmqvist

null
Kun ajattelet omaa asuinaluettasi, kuinka luottavaisin mielin suhtaudut seuraaville ihmisryhmille tarkoitettujen hoivapalvelujen saatavuuteen tulevaisuudessa? – kaikki vastaajat n=1500

Huolestuttavana suuntana kyselyn tuloksissa on myös se, että yli seitsemän kymmenestä suomalaisesta on huolissaan ikäihmisten hoivapalveluiden saatavuudesta paitsi itsensä, myös läheistensä puolesta.

null
Suurin osa suomalaisista pelkää, ettei saa hoivaa iäkkäänä.

Hoivapalvelut kuuluvat yhteiskunnan vastuulle

Kyselyn mukaan suomalaiset odottavat edelleen, että yhteiskunta järjestää riittävät hoivapalvelut niitä tarvitseville henkilöille. Yksilön tai hänen läheisensä rooli nähdään suurempana lähinnä päihdekuntoutujien osalta, mutta muuten yhteiskunnan rooli nähdään selkeänä.

null
Kenen vastuulla mielestäsi on seuraavien ihmisryhmien riittävien hoivapalvelujen järjestäminen niitä tarvitseville? – kaikki vastaajat n=1500

Pelko siitä, että omat läheiset joutuisivat hoitamaan itseä tai itse joutuisi hoitamaan omia ikääntyviä sukulaisiaan yli omien voimavarojen, vaivaa jopa 66 % suomalaisista. Vain joka neljäs näkee, että ikäihmisten lapsilla olisi velvollisuus huolehtia vanhempiensa hoidosta niin pitkään kuin mahdollista.

null
Enemmistö näkee, että ikäihmisten hoivavastuuta yritetään siirtää yhä useammin läheisille.

“Jos hoivaan pääsylle rakennetaan esteitä, läheiset ovat väistämättä tilanteessa, jossa joutuvat huolehtimaan esimerkiksi muistisairaista vanhemmistaan. Tällä taas on väistämättä vaikutuksia esimerkiksi tuottavuuteen tilanteessa, jossa työikäisten määrä on jatkuvasti vähenemässä. Puhumattakaan inhimillisestä huolesta ja pelosta, jota epävarma tilanne aiheuttaa”, Holmqvist kuvailee tilannetta.

Aika palauttaa luottamus palveluihin

Hoivasta ja sen saamisen haasteista on puhuttu jo pitkään. Sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannukset ovat paisuneet ja hyvinvointialueilla on haasteita saada rahat riittämään. Kun palveluita tarvitaan enemmän, myös työvoimaa tarvitaan enemmän. Eläköityminen tulee haastamaan lähivuosina henkilöstötilannetta.

“Me Attendolla uskomme, että on yhdessä aika palauttaa luottamus palveluihin – ei vain sanojen, vaan konkreettisten tekojen kautta. Olemme sitoutuneet olemaan luotettava kumppani hyvinvointialueille. Se tarkoittaa sitä, että tarjoamme hyvinvointialueiden asukkaille laadukkaita ja kustannustehokkaita palveluita ja panostamme samalla tekijöidemme työhyvinvointiin. Säästyvillä varoilla näemme tärkeäksi mahdollistaa palveluihin pääsy yhä useammalle suomalaiselle”, Holmqvist sanoo.

Attendo on toteuttanut ensimmäisen kerran Suuren hoivakyselyn. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti suomalaisten näkemyksiin ikäihmisten hoivapalveluihin liittyen, mutta tämän lisäksi mielipiteitä kysyttiin myös mielenterveys- ja päihdekuntoutujien sekä kehitysvammaisten ja vammautuneiden asumispalveluista. Tutkimuksen data kerättiin Bilendi Oy:n kuluttajapaneelissa 12.6.–17.6.2024. Kysely kohdistettiin yli 25-vuotiaille suomalaisille. Otanta suoritettiin kansallisesti edustavana ko. kohderyhmässä iän, sukupuolen ja suuralueen (etelä, länsi, itä, pohjoinen) mukaan (total n=1500).

Suuren hoivakyselyn pääset lataamaan tästä linkistä

Attendo – Tulevaisuuden hoivan suunnannäyttäjä

Attendo on Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja. Tehtävämme on vahvistaa ihmistä niin, että jokainen, joka meillä asuu, saa elää omannäköistään täyttä elämää. Tarjoamme hoivaa ja asumispalveluita ikäihmisille, kehitysvammaisille, vammautuneille, päihde- ja mielenterveyskuntoutujille sekä lastensuojelun ja terapian tarpeessa oleville. Asukkaillemme olemme ennen kaikkea koti, sidosryhmillemme kumppani ja yhteiskunnassa vahva muutosvoima. Yli 18 000 työntekijäämme palvelee yli 400 toimipisteessä ympäri Suomen.

Vahvistamme ihmistä. Katsomme eteenpäin. Ratkaisemme yhdessä.
Me olemme Attendo.