Henna Virkkusen komission varapuheenjohtajuus jättipotti Suomelle

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenin esittämää komission varapuheenjohtajuutta Henna Virkkuselle erittäin kovana saavutuksena Suomelle.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

”Tämä kertoo siitä, miten paljon Henna Virkkusta ja hänen osaamistaan arvostetaan Brysselissä”, toteaa Romakkaniemi.

Romakkaniemen näkemyksen mukaan luottamuksen sekä valittua henkilöä, EU-politiikasta vastaavaa pääministeriä sekä jäsenmaata kohtaan on oltava erittäin korkealla, jotta pieni jäsenmaa voi tällaisia vastuita saada.

”Tämä on siis myös sulka pääministeri Petteri Orpon hattuun”, Romakkaniemi sanoo.

Virkkusen salkun sisältö on Romakkaniemen mukaan myös kuin räätälöity Suomelle: digitaalinen infrastruktuuri, tekoäly, teknologia, puolustusteollisuus ja kokonaisturvallisuus sekä laajeneminen ja demokratia; kaikki ovat Suomen kannalta keskeisiä prioriteetteja komission toiminnassa.

Virkkusen varapuheenjohtajuus on myös sisällöltään raskasta sarjaa. Esimerkiksi Jyrki Katainen ja Frans Timmermans ovat edellisissä komissioissa näyttäneet, miten iso ohjausvalta varapuheenjohtajilla on, kun komission agendalla keskeisessä osassa olevaa lainsäädäntöä luodaan.

”On myös huomionarvoisaa, että nyt neljästä peräkkäisestä komissiosta kolmessa Suomella on ollut varapuheenjohtajan tehtävä”, Romakkaniemi sanoo.

Juho Romakkaniemi on ennen nykyistä tehtäväänsä toiminut muun muassa komission varapuheenjohtaja Jyrki Kataisen kabinettipäällikkönä Junckerin komissiossa sekä varapuheenjohtaja Olli Rehnin kabinetin jäsenenä Barroson II komissiossa.

Kauppakamarikysely: Pienissä yrityksissä tekoälyn ja teknologiakehityksen hyödyt jääneet vielä vähäisiksi17.10.2024 06:55:00 EEST | Tiedote

Suuryritykset ja keskisuuret yritykset ovat päässeet hyötymään teknologiakehityksen tuomia mahdollisuuksia selvästi pienempiä yrityksiä enemmän, selviää kauppakamareiden osaajakyselyssä. Tuottavuuskehityksen kannalta olisi kuitenkin oleellista saada pienet yritykset kehitykseen mukaan. Tämä edellyttää panostuksia jatkuvaan oppimiseen tekoälyn, digitaitojen ja automaatio-osaamisen saralla ja pienten yritysten huomioimista tässä omana kohderyhmänään.

Kiinteistömarkkinoilla nähtävissä piristymistä – puolet auktorisoiduista arvioijista sanoo markkinoiden vilkastuneen10.10.2024 13:25:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin auktorisoiduille kiinteistöarvioijille tekemän kyselyn mukaan kiinteistömarkkina on vilkastunut vuoden 2024 aikana hieman. Peräti 50 prosenttia kyselyyn vastanneista arvioijista kertoi kiinteistömarkkinan elpyneen vuoden aikana, erityisesti elokuusta alkaen. Tämä on merkittävä muutos verrattuna viime vuoden kyselyyn, jossa vastaajat totesivat kiinteistömarkkinoiden hiljentyneen.

Kauppakamarikysely: Suhdannetilanteesta huolimatta osaajapula ei ole kadonnut - ammattiosaajista suurin pula10.10.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien kyselyn mukaan 45 prosentilla yrityksistä on pulaa osaavasta työvoimasta ja 59 prosenttia yrityksistä kertoo osaavan työvoiman saatavuuden rajoittavan liiketoiminnan kasvua ja kehittämistä. “Kyselyn vastausten perusteella on nähtävissä, että suhdannetilanteesta huolimatta yritysten osaajatarpeet eivät ole kadonneet mihinkään, vaikka vuodentakaiseen kyselyyn nähden ne ovat hetkellisesti hieman hellittäneet,” toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.