Henna Virkkusen komission varapuheenjohtajuus jättipotti Suomelle

Jaa

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenin esittämää komission varapuheenjohtajuutta Henna Virkkuselle erittäin kovana saavutuksena Suomelle.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

”Tämä kertoo siitä, miten paljon Henna Virkkusta ja hänen osaamistaan arvostetaan Brysselissä”, toteaa Romakkaniemi.  

Romakkaniemen näkemyksen mukaan luottamuksen sekä valittua henkilöä, EU-politiikasta vastaavaa pääministeriä sekä jäsenmaata kohtaan on oltava erittäin korkealla, jotta pieni jäsenmaa voi tällaisia vastuita saada. 

”Tämä on siis myös sulka pääministeri Petteri Orpon hattuun”, Romakkaniemi sanoo. 

Virkkusen salkun sisältö on Romakkaniemen mukaan myös kuin räätälöity Suomelle: digitaalinen infrastruktuuri, tekoäly, teknologia, puolustusteollisuus ja kokonaisturvallisuus sekä laajeneminen ja demokratia; kaikki ovat Suomen kannalta keskeisiä prioriteetteja komission toiminnassa.  

Virkkusen varapuheenjohtajuus on myös sisällöltään raskasta sarjaa. Esimerkiksi Jyrki Katainen ja Frans Timmermans ovat edellisissä komissioissa näyttäneet, miten iso ohjausvalta varapuheenjohtajilla on, kun komission agendalla keskeisessä osassa olevaa lainsäädäntöä luodaan. 

”On myös huomionarvoisaa, että nyt neljästä peräkkäisestä komissiosta kolmessa Suomella on ollut varapuheenjohtajan tehtävä”, Romakkaniemi sanoo. 

Juho Romakkaniemi on ennen nykyistä tehtäväänsä toiminut muun muassa komission varapuheenjohtaja Jyrki Kataisen kabinettipäällikkönä Junckerin komissiossa sekä varapuheenjohtaja Olli Rehnin kabinetin jäsenenä Barroson II komissiossa. 

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle2.1.2025 10:08:20 EET | Tiedote

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta. Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.

Keskuskauppakamari: Yritykset tarttuvat ilmastotoimiin kun saavat konkreettista apua – energiansäästö, vihreämmät hankinnat, logistiikan järkevöittäminen tärkeimpiä tekoja31.12.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Yritykset tarttuvat kyllä ilmastotoimiin, mutta etenkin pienet ja keskisuuret yritykset tarvitsevat konkreettisia neuvoa ja tukea aloittamiseen. Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista yrityksistä 88 prosenttia vastasi tarttuneensa käytännön toimiin saatuaan oppia hiilijalanjäljen laskentaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye