Iik! Varokaa mörköjä! tarjoaa lempeää jännitystä Mauri Kunnaksen tapaan

Mauri Kunnaksen hurjan hauskan uutuuskirjan lyhyissä, hyväntuulisissa tarinoissa möröistä ja hirviöistä on pelkkää iloa. Pelkääminen ei ole koskaan ollut näin kivaa!

Ilmestyy 26.9.

Mörköjä on liikkeellä! IIK, miten ihanaa!

Luuranko Leo päättää pistäytyä ostoksilla, farao Hamp-a Atonin muumio kärsii pahasta kutinasta, mörkö Matti pelastaa vahingossa taiteilijan maineen ja Tyrannosaurus Riksu päätyy leikkipuiston vetonaulaksi. Paljastuu myös, miksi halloween on kaikkien mörköjen ja kummitusten inhokkipäivä.

Kummitusjutut ja tarinat yliluonnollisesta ovat kiehtoneet Kunnasta lapsesta pitäen.

”Tädeilläni oli tapana aina kertoa hiukkasen pelottavia, tosielämään sijoittuvia kummitusjuttuja. Heiltä se kiinnostus aaveisiin ja muihin on varmasti lähtöisin”, hän kertoo.

Ensimmäistä kertaa Kunnas käsitteli haamuja ja muita hurjia hahmoja 80-luvulla ilmestyneessä, jo klassikoksi kasvaneessa Hui kauhistus! -kirjassa. Se on Kunnakselle erityisen tärkeä teos, jonka maailmaan hän on halunnut palata uudelleen ja uudelleen – muun muassa teoksissa Vampyyrivaarin tarinoita ja kaksi vuotta sitten ilmestyneessä Pippendorfin kirjavat kummitukset.

Samassa maailmassa jännitetään nyt myös Iik! Varokaa mörköjä! -uutuudessa.

Jo Hui kauhistuksessa käytävässä keskustelussa äitikummituksen ja lapsikummituksen välillä myös tiivistyy se, mikä hiukan hurjissa jutuissa kiehtoo. Lapsi kysyy äidiltään syytä ihmisten pelottelulle, ja äiti vastaa:

”Luulenpa, että ihmisten elämä olisi aika tylsää ilman jännittäviä kummitusjuttuja!”

Niin ajattelee myös Kunnas itse:

”Pieni lempeä jännitys, joka ei pelota oikeasti, on tosi tärkeää.”

Mauri Kunnas on kuvittaja, sarjakuvataiteilija ja lastenkirjailija. Kunnas on julkaissut kuvakirjoja ja sarjakuvia, jotka ovat olleet jättimenestyksiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Hänen kirjojaan on myyty maailmassa yhteensä yli 10 miljoonaa kappaletta. IIK! Varokaa mörköjä! jatkaa kirjasta Pippendorfin kirjavat kummitukset (2022) alkunsa saanutta Herra Hakkaraisen haamukirjastoa.

Haastattelupyynnöt, arvostelukappaleet ja lisätiedot: anni.gullichsen@otava.fi

Mauri Kunnas
Niclas Mäkelä Otava

Otava julkaisee Freida McFaddenin läpimurtoromaanin – Veret seisauttava trilleri pohtii, millaista on olla sarjamurhaajan tytär25.9.2024 13:10:00 EEST | Tiedote

Millainen aikuinen kasvaa sarjamurhaajan lapsesta? Periytyykö taipumus murhanhimoisuuteen? Sarjamurhaajan tytär -romaanissa psykologisten trillerien tähti Freida McFadden tempaisee lukijan mukaansa hyytävään tarinaan menestyvästä kirurgista, joka on vuosia paennut synkkää perhetaustaansa. McFaddenin läpimurtoromaani julkaistaan suomeksi 4. lokakuuta.

Tämä suomalaisnainen rikkoi ennätyksiä – uskomaton reissukirja paljastaa, kuinka Anna-Katri muuttui kotihiirestä maailmanmatkaajaksi ja ensimmäiseksi suomalaisnaiseksi, joka on käynyt maailman kaikissa maissa23.9.2024 09:56:17 EEST | Tiedote

Anna-Katri Räihä on ensimmäinen suomalaisnainen, joka on matkustanut maailman jokaisessa maassa. Uutuuskirjassaan Menolippu kaikkialle – Yksinmatkaajan käsikirja hän jakaa inspiraatiota reissu-unelmien toteuttamiseen sekä vinkkejä turvallisempaan ja tiedostavampaan matkailuun.