”Kantasolusiirteen saaminen merkitsee koko elämää”

Maailman kantasoluluovuttajien päivää vietetään lauantaina 21.9.2024. Vuosittain Suomessa noin 100 potilasta tarvitsee veren kantasoluja vapaaehtoiselta luovuttajalta. Heistä noin joka kuudes on lapsi. Yksi vapaaehtoisen kantasoluluovuttajan avulla pelastuneista potilaista on 21-vuotias Rasmus Virolainen.

Rasmus Virolainen kuvattuna Uuden Lastensairaalan pihalla.

Virolainen sairastui akuuttiin lymfoblastileukemiaan (ALL) 14-vuotiaana vuonna 2018. Parantuminen on ollut pitkä tie, sillä Rasmuksen sairaus uusi peräti kaksi kertaa.

Tuntemattomalta luovuttajalta saatu siirre pelasti

Rasmus Virolaisen leukemiaa hoidettiin aluksi solunsalpaajahoidoilla. Hoitojen päätyttyä sairauden todettiin uusiutuneen.

Tämän jälkeen Virolaista hoidettiin CAR-T-soluhoidolla. CAR-T on syövän immuunihoitomuoto, jossa potilaan puolustusjärjestelmän soluja aktivoidaan hyökkäämään tehokkaammin syöpäsoluja vastaan. Soluhoidolla ei kuitenkaan ollut Rasmuksen sairauteen toivottua vaikutusta. Elokuussa 2021 edessä oli viimeinen hoitovaihtoehto, kantasolusiirto. Sopiva luovuttaja löytyi onneksi heti.

”Luovuttaja oli niin sanottu täydellinen match, jonka veriryhmä ja kudostyyppi vastasivat omiani”, Rasmus kertoo.

Siirto itsessään onnistui hyvin. Pian sen jälkeen alkoi kuitenkin pitkä taistelu käänteishyljinnän oireita vastaan. Rasmus joutui viettämään sairaalassa yhtäjaksoisesti yhdeksän kuukautta.

”Sairaala oli koko elinympäristöni usean vuoden ajan. Oli ajanjaksoja, jolloin en käytännössä pystynyt tekemään muuta kuin nukkumaan. Parempina jaksoina katsoin läppäriltä ohjelmia ja pelasin tietokoneella”, Rasmus muistelee.

Apuna vapaaehtoisten suuri joukko

Rasmus puhuu äitinsä Taru Tuomisen kanssa avoimesti sairauden vaiheista ja hoidoista omassa podcastissaan, LeukemiaX3:n, jaksoissa. He korostavat sekä Kantasolurekisteriin liittymisen että verenluovutuksen tärkeyttä.

”Ilman kantasoluluovuttajaa en olisi elossa! Tuntemattoman luovuttajan siirteen saaminen merkitsee ihan kaikkea. Myös verenluovuttajat ovat tärkeitä, ja jos vain pystyisin itse luovuttamaan, luovuttaisin aivan varmasti”, Rasmus summaa.

Rasmuksen mukana leukemiamatkalla on ollut myös suuri vapaaehtoisten verenluovuttajien joukko. Hoitojen aikana Virolainen on saanut 98 pussia punasoluja ja 226 pussia trombosyyttejä eli verihiutaleita. Tämä tarkoittaa jopa tuhannen verenluovuttajan apua, sillä yhteen trombosyyttivalmisteeseen tarvitaan aina neljän luovuttajan verihiutaleet.

Tällä hetkellä Rasmuksen tilanne on hyvä. Virolainen elää aktiivista nuoren miehen elämää vapaana leukemiasta.

”Monilla ihmisillä on mahdollista luovuttaa verta tai liittyä Kantasolurekisteriin. Ei sen tärkeyttä voi tämän enempää korostaa.”

Lue Rasmuksen koko tarina Veripalvelun verkkosivuilta

Veripalvelu ylläpitää Suomen Kantasolurekisteriä

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu tuottaa sairaaloille potilaiden hoidossa tarvittavia turvallisia ja tehokkaita verivalmisteita sekä laboratoriopalveluja. Huolehdimme veren keräämisestä vapaaehtoisilta verenluovuttajilta potilashoidon tarpeiden mukaisesti. Tarjoamme sairaaloille myös kantasolu- ja elinten siirtoja tukevia palveluita.

Veripalvelu ylläpitää Suomen Kantasolurekisteriä. Rekisterissä on vapaaehtoisten henkilöiden tiedot, jotka ovat luvanneet luovuttaa veren kantasoluja niitä tarvitseville potilaille.

Kantasolurekisterissä on tällä hetkellä noin 73 000 jäsentä. Maailmanlaajuisesti eri maiden rekistereissä on yhteensä yli 42 miljoonaa jäsentä. Suomen Kantasolurekisteri perustettiin vuonna 1992.

Suomi oli yksi ensimmäisistä Euroopan maista, joissa kantasolusiirtotoiminta käynnistyi. Suomen ensimmäinen kantasolusiirto tehtiin 50 vuotta sitten Lastenklinikalla, vuonna 1974.