Selvitys: Urheiluseurojen valmentajilla ei ole aikaa puhua nuorille päihdehaitoista

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n SPORTTI-hanke selvitti, mitä esteitä valmentajat kokevat päihteistä puhumiselle seuratoiminnassa.  Tulosten perusteella valmentajat kokevat yleisimmiksi esteiksi ajan puutteen sekä sen, ettei heillä ole velvollisuutta puhua päihteistä. EHYT ry:n toteuttamaan kyselyyn vastasi 286 valmentajaa, jotka toimivat 12–17-vuotiaiden nuorten parissa.

Vain kolmannes urheiluseurojen valmentajista ja muista toimijoista yrittää puuttua alaikäisten pelaajien päihteiden käyttöön, kertomalla heille päihteiden haitoista, selvisi EHYT ry:n Sportti-hankkeen tekemässä selvityksessä vuonna 2022. Tänä vuonna hanke selvitti, mitä esteitä valmentajat kokevat päihdehaitoista puhumiselle.

Valmentajat kokivat esteitä päihteistä puhumiseen

Yli viidennes (23 %) valmentajista koki, ettei valmentajan tehtävässä käytettävissä oleva aika riitä päihteistä puhumiseen. Viidennes (20 %) valmentajista koki esteeksi sen, ettei mikään taho, säännöt tai toimintatavat velvoita heitä puhumaan päihteistä.

”Seuratoiminnassa päihteiden puheeksi ottaminen ei välttämättä onnistu harjoitusten lomassa tai pukuhuoneessa ohimennen huikkaamalla. Keskustelulle tarvitaan omaa aikaa harjoitustapahtuman ulkopuolelta”, kuvaa SPORTTI-hankkeen projektipäällikkö Jari Hätinen.

Hyvä mahdollisuus keskustelulle on esimerkiksi joukkueen kauden avaustilaisuus, treenileiri, vanhempainilta, valmentajakoulutus tai henkilökohtaiset keskustelut valmennettavien kanssa.

“Olemme huomanneet, että osa valmentajista on kokenut kuormitusta siitä, että päihteiden lisäksi on monta muutakin asiaa, jotka heidän tulisi huomioida, ja tunsivat tarvitsevansa myös omalta seuraltaan apua päihdekeskusteluun. Silloin, kun seura pystyy tarjoamaan valmentajille valmiit toimintamallit ja päihdeaiheiset materiaalit tai koulutusta aiheesta, oli valmentajan helpompi ottaa päihteet puheeksi.”

Lasten ja nuorten kanssa päihteistä puhuminen kannattaa

Kyselyn vastauksissa sekä valmentajien kohtaamisissa yleisesti kuultu syy sille, miksi päihteistä ei ole nuorten urheilijoiden kanssa puhuttu on, että ”ei ole tarvinnut puhua, koska joukkueessamme ei ole havaittu ongelmia”. Toinen yleisesti kuultu syy on, että ”joukkueemme pelaajat ovat vielä niin nuoria, etteivät he ymmärrä päihteistä”.

Kouluterveyskyselyn tulosten mukaan nikotiinituotteiden kokeilut lisääntyvät jo 4. ja 5. luokan oppilailla, ja yhä useampi lapsi kohtaa arjessaan tilanteita, joissa heille tarjotaan nikotiinituotteita.

"On tärkeää keskustella päihteistä nuorten kanssa jo ennen kuin ongelmia ilmenee. Nuoria kannattaa muistuttaa, että päihteettömyys on olennainen osa terveellistä ja urheilullista elämäntapaa. Seuroissa toimivien aikuisten ei tarvitse pelätä, että päihteistä puhuminen olisi liian aikaista lapsille. Varhainen keskustelu päihteistä voi lisätä lapsen ymmärrystä niiden vaaroista ja auttaa häntä toimimaan turvallisesti tilanteissa, joissa hän törmää päihteisiin."

Kun valmentajilta kysyttiin, millaista tukea he tarvitsevat päihteistä puhumiseen, nousi vastauksissa esiin nuorten urheilijoiden "itseoppimista" tukevat apuvälineet. Yli puolet valmentajista (52 %) piti suoraan nuorille suunnattua ulkopuolisen asiantuntijan tietoiskua tarpeellisena, ja 23 % piti tarpeellisena nuorille suunnattua verkkokurssia. Valmentajille itselleen suunnatuista tukimuodoista tärkeimmiksi koettiin valmiit sähköiset materiaalit (43 %) sekä valmiit printtimateriaalit (29 %) päihteistä.

Kyselyn toteutti EHYT ry:n SPORTTI-hanke. Valtakunnallisen kysely oli suunnattu 12–17-vuotiaiden jalkapallon, jääkiekon, koripallon, lentopallon ja salibandyn parissa toimiville valmentajille. Kyselyä varten luotiin uusi digitaalinen kyselylomake ja siihen vastattiin anonyymisti 20.11.2023–31.12.2023 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi yhteensä 286 valmentajaa.

Päihdehaittojen ehkäisystä leikkaaminen on väärä arvovalinta11.9.2024 08:28:08 EEST | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelma ”Vahva ja välittävä Suomi” esittää sosiaali- ja terveyspoliittiseksi tavoitteeksi painopisteen siirtoa korjaavista palveluista kohti varhaisempaa tukea ja apua sekä ennaltaehkäisyä. Hallitus toimii kuitenkin päinvastoin leikkaamalla kolmen valtakunnallisesti kattavan päihdejärjestön – Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n, A-klinikkasäätiön ja Sininauhaliiton – rahoitusta 800 000 eurolla.

Alkoholin kotiinkuljetuksen salliminen lisää turvattomuutta kodeissa30.8.2024 13:17:38 EEST | Tiedote

Hallituksen esitys alkoholin kotiinkuljetuksen sallimisesta herättää vakavia huolia lisääntyvistä sosiaalisista, terveydellisistä ja yhteiskunnallisista haitoista. Esitys sallisi alkoholijuomien verkkokaupan sekä muut jakeluun ja noutoon perustuvat vähittäismyyntikonseptit, kuten alkoholijuomien toimituksen. Esitys sisältää lukuisia ongelmia, jotka uhkaavat lisätä alkoholin aiheuttamia haittoja sekä käyttäjälle itselleen, läheisille ja yhteiskunnalle. Järjestöt ovat huolissaan erityisesti lasten, nuorten ja lähisuhdeväkivallan uhassa elävien tilanteesta.

Tuore selvitys: Alkoholin kustannukset julkiselle terveydenhuollolle jopa 1,1 miljardia euroa vuodessa21.8.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Nykyiset arviot alkoholin kustannusvaikutuksista terveydenhuollolle ovat vahvasti alimitoitettuja, mikä käy ilmi FCG Finnish Consulting Groupin tekemästä ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tilaamasta tuoreesta katsauksesta. Laskentatavasta riippuen alkoholi voi aiheuttaa julkiselle terveydenhuollolle jopa 648–1 141 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset. Summa on iso, jos sitä vertaa esimerkiksi vuoden 2020 perusterveydenhuollon vuodeosastohoidon kokonaismenoihin, jotka olivat 789 miljoonaa euroa. Euromääräisesti eniten alkoholi tuottaa kustannuksia Helsingissä, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa.