SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Hevihävikistä hyvikkiä – S-marketteihin vuosi sitten laajentunut toimintatapa tuloksekas

Jaa

Aiemmin useassa alueosuuskaupassa käytössä ollut toimintatapa myydä heviosaston hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia edullisesti laajeni vuosi sitten kaikkiin S-market-ketjun myymälöihin ympäri Suomen. Kokemukset ovat olleet positiivisia: toimintatavan laajennettua S-marketeissa on myyty jo reilusti yli 500 000 kiloa enemmän hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia. Valtakunnallisella Hävikkiviikolla keskitytään muun muassa lisäämään kasvisten syöntiä.  

Kotimaan satoa, Alle euron hevit, Eilisen tähdet -hävikkituotteet: S-market Vihdin hedelmä- ja vihannesosasto tukee monin tavoin kestävää kuluttamista.
Kotimaan satoa, Alle euron hevit, Eilisen tähdet -hävikkituotteet: S-market Vihdin hedelmä- ja vihannesosasto tukee monin tavoin kestävää kuluttamista. Nina Kaverinen

S-ryhmän kaupoissa on laitettu ruokahävikkiä kuriin monin eri keinoin viime vuosina.

”Hävikin minimoiminen on meillä jatkuvaa työtä, josta iso tapahtuu jo ennen kuin tavara päätyy kauppaan esimerkiksi ennustamalla tuotteiden menekkiä myyntidatan perusteella sekä suunnittelemalla myymäläkohtaisesti osuvaa valikoimaa”, toteaa myyntipäällikkö Katarina Vikman S-ryhmän marketkaupasta.

”Hävikkiuhan alle joutuneita tuotteita on punalaputettu myymälöissämme jo yli kymmenen vuoden ajan, ja nyt olemme saaneet myös heviosaston hävikin entistä parempaan hyötykäyttöön. Hevihävikin ostaminen on helppo tapa tehdä arjen ekoteko ja samalla lisätä kasvisten osuutta omalla lautasellaan. Hevilaatikot ja -pussit myydään myymälöissämme lähes aina hyvin nopeasti loppuun.”

Hevihävikkilaatikot ja -pussit olivat käytössä noin kymmenessä alueosuuskaupassa ennen kuin toimintatapa laajennettiin kaikkiin S-market-ketjun myymälöihin viime vuoden syyskuussa. S-markettien lisäksi toimintamalli on käytössä useissa Prismoissa sekä Saleissa ja Alepoissa. Vuonna 2023 hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia myytiin S-ryhmän ruokakaupoissa kaiken kaikkiaan noin 2 miljoonaa kiloa.

Kotitalouksien osuus ruokahävikistä suurin

Suomalaisessa ruokaketjussa syömäkelpoista ruokaa menee hukkaan noin 400 miljoonaa kiloa vuosittain. Kotitalouksien osuus ruokaketjun ruokahävikistä on suurin, yli kolmasosa eli yli 155 miljoonaa kiloa vuosittain, mikä vastaa 139 000 henkilöauton kasvihuonekaasupäästöjä.

Vihannekset, juurekset, peruna sekä hedelmät korostuvat määrällisesti hävikissä, joskin suurimmat ilmastovaikutukset syntyvät lihatuotteiden hävikistä (Luonnonvarakeskus 2021 ja 2022).

Hävikin vähentämiseen kuitenkin pyritään. S-ryhmän vastikään teettämässä tutkimuksessa selvisi, että kuluttaja pitää ruokahävikin välttämistä tärkeimpänä omana vastuullisuustekona. Toinen tärkeänä pidetty vastuullisuusteko on kotimaisten elintarvikkeiden suosiminen.  

Kotikeittiön konstit hävikin hallintaan

Yhteishyvän resepteissä käytetään paljon sesongin kasviksia, mikä tekee niistä edullisia ja ekologisia. Reseptit suunnitellaan S-kokeilukeittiössä siten, että hävikkiä tulee mahdollisimman vähän.

”Tavoitteena on, ettei jääkaappiin jäisi vajaita pakkauksia. Jos jotain jää yli, reseptin mukana on vinkki, miten ylijääneen aineksen voi hyödyntää”, S-kokeilukeittiön päällikkö Anne Ponkkonen selvittää.

Yhteishyvä.fissä on lukuisia vinkkejä, kuinka saada hävikki kuriin kotikeittiössä. Ponkkonen esittelee niistä keskeisimpiä: 

”Suunnittele viikon ateriat etukäteen ja keskitä ostokset yhteen tai kahteen kertaan viikossa. Tämä auttaa välttämään turhia hankintoja ja vähentää riskiä, että raaka-aineita jää käyttämättä. Pidä jääkaappi ja ruokakaapit järjestyksessä. Näin näet helposti, mitä raaka-aineita on käytettävissä, ja voit käyttää ne vanhentumisjärjestyksessä. Ja jos ruokaa, kuten riisiä tai perunamuusia, jää tähteeksi, hyödynnä ne uusissa aterioissa.”

Tällä viikolla vietetään Hävikkiviikkoa

Hävikkiviikko on Kuluttajaliiton koordinoima kampanja, jolla halutaan herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Tänä vuonna Hävikkiviikkoa vietetään 23.–29.9. ja kampanjan kohderyhmänä ovat erityisesti nuoret aikuiset. Kampanjassa keskitytään myös edistämään kasvisten ja leivän hyödyntämistä, jotta niiden hävikki vähenisi.

Lähde: SOK Asenennekysely 8/2024 N=2693, ,Feelback Group Oy

Yhteyshenkilöt

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Tekstiilijätteestä vaatteeksi – vastuullisempien tekstiilimateriaalien osuus kasvaa marketmuodissa26.9.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän omissa merkeissä ja oman maahantuonnin tuotteissa käytetään kasvavassa määrin vastuullisempia raaka-aineita kuten vastuullisesti tuotettua puuvillaa ja ympäristöystävällisempiä kierrätyskuituja. Tänä syksynä Prisman uutuusmallistoissa nähdään runsas valikoima tuotteita, joissa on käytetty Cyclo-kierrätyskuitua. Toisin kuin monen muun materiaalin tuotannossa, Cyclo-kuidun valmistuksessa ei käytetä laisinkaan vettä tai kemikaaleja.

Uuteen kotimaiseen innovaatioon pohjautuva, arjessa helppo kalatuote ui S-ryhmän kauppoihin3.9.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) kylmähyllyille on ilmestynyt uusi kalatalouden sivuvirtoja hyödyntävä kalatuote. Kotimaista Nyhtökirjolohi on valmistettu Suomessa kasvatetusta kirjolohesta ja siinä hyödynnetään kaikki kirjolohen fileoinnissa syntyvät ruokaisat ja ravintorikkaat kylkipalat, jotka tyypillisesti jäävät kalasta hyödyntämättä. Nyhtökirjolohen valmistukseen käytetty teknologia on maailmassa ainoa laatuaan.

Bonus juhlii kolmekymppisiään – asiakasomistajille on maksettu jo yli kahdeksan miljardia euroa27.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajille on maksettu kolmen vuosikymmenen aikana yhteensä yli 8 miljardia euroa Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja. Bonusten määrän moninkertaistuminen kertoo asiakasomistajuuden suosion kasvusta: Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi enemmän kuin alkuvaiheessa koko vuoden aikana. Myös asiakastyytyväisyys NPS-tutkimuksessa on noussut ennätyskorkeaksi. Uudistuksia toimivaan konseptiin tehdään harkitusti ja aikaa seuraten.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye