Hevihävikistä hyvikkiä – S-marketteihin vuosi sitten laajentunut toimintatapa tuloksekas
Aiemmin useassa alueosuuskaupassa käytössä ollut toimintatapa myydä heviosaston hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia edullisesti laajeni vuosi sitten kaikkiin S-market-ketjun myymälöihin ympäri Suomen. Kokemukset ovat olleet positiivisia: toimintatavan laajennettua S-marketeissa on myyty jo reilusti yli 500 000 kiloa enemmän hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia. Valtakunnallisella Hävikkiviikolla keskitytään muun muassa lisäämään kasvisten syöntiä.
S-ryhmän kaupoissa on laitettu ruokahävikkiä kuriin monin eri keinoin viime vuosina.
”Hävikin minimoiminen on meillä jatkuvaa työtä, josta iso tapahtuu jo ennen kuin tavara päätyy kauppaan esimerkiksi ennustamalla tuotteiden menekkiä myyntidatan perusteella sekä suunnittelemalla myymäläkohtaisesti osuvaa valikoimaa”, toteaa myyntipäällikkö Katarina Vikman S-ryhmän marketkaupasta.
”Hävikkiuhan alle joutuneita tuotteita on punalaputettu myymälöissämme jo yli kymmenen vuoden ajan, ja nyt olemme saaneet myös heviosaston hävikin entistä parempaan hyötykäyttöön. Hevihävikin ostaminen on helppo tapa tehdä arjen ekoteko ja samalla lisätä kasvisten osuutta omalla lautasellaan. Hevilaatikot ja -pussit myydään myymälöissämme lähes aina hyvin nopeasti loppuun.”
Hevihävikkilaatikot ja -pussit olivat käytössä noin kymmenessä alueosuuskaupassa ennen kuin toimintatapa laajennettiin kaikkiin S-market-ketjun myymälöihin viime vuoden syyskuussa. S-markettien lisäksi toimintamalli on käytössä useissa Prismoissa sekä Saleissa ja Alepoissa. Vuonna 2023 hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia myytiin S-ryhmän ruokakaupoissa kaiken kaikkiaan noin 2 miljoonaa kiloa.
Kotitalouksien osuus ruokahävikistä suurin
Suomalaisessa ruokaketjussa syömäkelpoista ruokaa menee hukkaan noin 400 miljoonaa kiloa vuosittain. Kotitalouksien osuus ruokaketjun ruokahävikistä on suurin, yli kolmasosa eli yli 155 miljoonaa kiloa vuosittain, mikä vastaa 139 000 henkilöauton kasvihuonekaasupäästöjä.
Vihannekset, juurekset, peruna sekä hedelmät korostuvat määrällisesti hävikissä, joskin suurimmat ilmastovaikutukset syntyvät lihatuotteiden hävikistä (Luonnonvarakeskus 2021 ja 2022).
Hävikin vähentämiseen kuitenkin pyritään. S-ryhmän vastikään teettämässä tutkimuksessa selvisi, että kuluttaja pitää ruokahävikin välttämistä tärkeimpänä omana vastuullisuustekona. Toinen tärkeänä pidetty vastuullisuusteko on kotimaisten elintarvikkeiden suosiminen.
Kotikeittiön konstit hävikin hallintaan
Yhteishyvän resepteissä käytetään paljon sesongin kasviksia, mikä tekee niistä edullisia ja ekologisia. Reseptit suunnitellaan S-kokeilukeittiössä siten, että hävikkiä tulee mahdollisimman vähän.
”Tavoitteena on, ettei jääkaappiin jäisi vajaita pakkauksia. Jos jotain jää yli, reseptin mukana on vinkki, miten ylijääneen aineksen voi hyödyntää”, S-kokeilukeittiön päällikkö Anne Ponkkonen selvittää.
Yhteishyvä.fissä on lukuisia vinkkejä, kuinka saada hävikki kuriin kotikeittiössä. Ponkkonen esittelee niistä keskeisimpiä:
”Suunnittele viikon ateriat etukäteen ja keskitä ostokset yhteen tai kahteen kertaan viikossa. Tämä auttaa välttämään turhia hankintoja ja vähentää riskiä, että raaka-aineita jää käyttämättä. Pidä jääkaappi ja ruokakaapit järjestyksessä. Näin näet helposti, mitä raaka-aineita on käytettävissä, ja voit käyttää ne vanhentumisjärjestyksessä. Ja jos ruokaa, kuten riisiä tai perunamuusia, jää tähteeksi, hyödynnä ne uusissa aterioissa.”
Tällä viikolla vietetään Hävikkiviikkoa
Hävikkiviikko on Kuluttajaliiton koordinoima kampanja, jolla halutaan herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Tänä vuonna Hävikkiviikkoa vietetään 23.–29.9. ja kampanjan kohderyhmänä ovat erityisesti nuoret aikuiset. Kampanjassa keskitytään myös edistämään kasvisten ja leivän hyödyntämistä, jotta niiden hävikki vähenisi.
Lähde: SOK Asenennekysely 8/2024 N=2693, ,Feelback Group Oy
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Black Fridayn yllättävin hitti? Miehet ostavat alennusviikon aikana jättimäisen määrän mustia boksereita22.11.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Viihde-elektroniikasta pitkälti tunnetusta Black Fridaysta on tullut viime vuosina miehille mustien boksereiden päivä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Luvut ovat jopa häkellyttäviä, sillä viime vuosina Black Friday -viikolla mustien boksereiden myyntimäärä on kasvanut yli 200 prosenttia, ja niitä myydään keskimäärin 34 000 kappaletta. Tämä on yli kolminkertaisesti normaaliin viikkoon verrattuna. Trendin odotetaan jatkuvan myös tänä vuonna.
Löytyvätkö nämä lahjat sinunkin toivelistaltasi – Sokoksen asiantuntijat ennustavat joulun hittituotteet21.11.2024 07:45:00 EET | Tiedote
Tyylin tavaratalo Sokoksen asiantuntijat koostivat yhteen tämän joulun halutuimmat lahjat kauneuden, pukeutumisen ja kodin tuotteiden osalta. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa somen valloittaneita vartalotuoksuja, trendikkäällä eläinkuosilla varustetut korvaläpät, laadukkaita boksereita sekä Marimekon Unikko-kuvion 60-vuotista taivalta juhlistavan lautasen.
Puhuvia pehmoja, flanellia ja seerumeja – Näissä tuotteissa on hittipotentiaali joulun lahjakaupassa15.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote
Yli puolet S-ryhmän joulututkimukseen* vastanneista kertoo kiinnittävänsä tänä jouluna aiempaa enemmän huomiota lahjaostosten hintaan. Kun lahjaa valitaan, mietitään hinnan lisäksi erityisesti lahjan saajaa ja lahjan tarpeellisuutta. Tänä jouluna paketeista ennustetaan paljastuvan interaktiivisia leluja, trendikkäitä flanellihousuja ja suosittua kosmetiikkaa.
Uudistunut hotellilegenda avaa ovensa – Hotelli Vantaan hurmokselle ei näy loppua14.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote
Monen asiakkaan odotus palkitaan, kun lähes vuoden suljettuna ollut Original Sokos Hotel Vantaa avautuu tänään 14.11. Kokonaisvaltaisen uudistuksen ovat kokeneet niin hotellihuoneet, kokoustilat kuin ravintolamaailmakin. Hotellissa on kuhinaa läpi vuoden ja asiakaskäyntejä lähes 300 päivittäin. Uudistuksen myötä legendaarisen kohteen vetovoiman odotetaan houkuttavan myös uusia asiakkaita.
Prisman myyntidata: Suomalaisperheet hurahtivat toden teolla Halloweeniin – yksi tuote myyty jo lähes loppuun29.10.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Karkki vai kepponen, naamiaiset… Yhdysvalloista lähtenyt Halloween-perinne on juurtunut tukevasti osaksi suomalaista juhlakalenteria, kertoo Prisman tuore myyntidata. Suomalaiset, ja etenkin suomalaiset lapsiperheet, ovat ottaneet Halloweenin juhlinnan omakseen, ja Prismoissa osa Halloween-koristeista on jo myyty loppuun. Prisman myyntipäällikkö kertoo mitä kurpitsajuhlaa varten ostetaan, ja mikä on tämän Halloweenin yllätyksellisin sesonkituote.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme