100 dagar till starten: Arbetskraftstjänsterna blir en del av kommu-nernas basservice i början av 2015

Organiseringsansvaret för offentliga arbetskraftstjänster överförs från staten till kommunerna i början av 2025. I och med reformen blir arbetskraftstjänsterna för både person- och företagskunder en del av kommunernas lagstadgade basservice. Statens arbets- och näringsbyråer, dvs. AN-byråerna, läggs ner. I samband med detta överförs drygt 4 000 anställda inom arbetskraftstjänsterna från staten till kommuner eller samkommuner genom överlåtelse av rörelse.

– Den stora reform som nu genomförs stärker kommunernas mångsidiga basservice ytterligare, och kommunerna får välkomna verktyg för att främja sysselsättningen, säger Kommunförbundets vice vd Timo Reina.

– Med reformen kommer tjänsterna närmare kommuninvånarna och blir därmed mer tillgängliga och verkningsfulla. Alla dessa faktorer tillsammans stöder målet om snabbare sysselsättning och främjar inte bara sysselsättningen utan också livskraften i hela regionen.

Överföringen av organiseringsansvaret från staten till kommunerna är en mycket stor omställning. Förutom personkunderna är också företagskunderna en viktig målgrupp i reformen. Genom arbetskraftstjänsterna får både person- och företagskunder rådgivning och handledning i jobbsökning, rekrytering och kompetensutveckling.

I början av 2025 träder också den nya integrationslagen i kraft, och kommunerna får då även det övergripande ansvaret för integrationsfrämjande. Integrationstjänsterna är avsedda för invandrade och syftar till att främja deras integration i Finland.

Varför överförs AN-tjänsterna till kommunerna?

Genom reformen kommer tjänsterna närmare kunderna. I fortsättningen hittar man arbetskraftstjänsterna på samma plats som till exempel kommunens utbildningstjänster, näringslivstjänster och samhällsbyggnadstjänster.

-Reformens mål är inte bara att överföra service och personal från staten till kommunerna. Tanken är att arbetskraftstjänsterna ska göras mer verkningsfulla, till exempel genom att yrkesutbildningen riktas så att den bättre stöder sysselsättningen och företagens behov i området. Reformen ska också stärka integrationens roll i främjandet av sysselsättningen och kommunernas roll i att aktivt locka kompetent arbetskraft, vid behov även från utlandet, förklarar Reina.

-Kommunerna känner sina invånare och områdets näringsliv bäst, vilket gör det möjligt att erbjuda skräddarsydda individuella tjänster enligt lokala behov. Reformen ger möjlighet till att göra saker på ett nytt sätt, säger Erja Lindberg, utvecklingschef vid Kommunförbundet.

Kommunerna är på slutrakan med förberedelserna

I dag, den 23 september, är det 100 dagar till starten och till överföringen av organiseringsansvaret. Tiden har varit knapp, men förberedelserna har framskridit i kommunerna och sysselsättningsområdena enligt tidsplanen och i gott samarbete. Ambitionen har varit att beakta alla tänkbara delfaktorer.

-I kommunerna ses reformen som en möjlighet att främja den lokala livskraften, som gör kommunerna attraktiva, påpekar Lindberg.

-Sysselsättningsområdena har uppgett att fasta serviceställen ska inrättas, men också olika distanstjänster och digitala tjänster samt vid behov pop up-tjänster. Det är med andra ord fråga om ett mångsidigt urval metoder att tillhandahålla kundorienterade arbetskraftstjänster, säger Lindberg.

Hur möts arbetstillfällen och arbetssökande i framtiden?

I och med reformen bildas 45 sysselsättningsområden, som från och med början av 2025 administrativt ansvarar för organiseringen av arbetskraftstjänster. De flesta områden organiserar sin service enligt modellen med en ansvarig kommun, fyra kommuner tillhandahåller service i egen regi och två områden tillämpar samkommunsmodellen.

Oavsett hur AN-tjänsterna organiserats administrativt och vilken struktur sysselsättningsområdena har kan invånarna i fortsättningen vända sig till sin egen kommun i frågor som gäller arbetskraftstjänster, på samma sätt som när de till exempel söker tekniska tjänster eller information om dagvårdsplatser. Kommunen står till tjänst med åtminstone vägledning och råd.

De arbetssökande behöver inte vidta några åtgärder för att tjänsteleverantören byts ut. Servicekanalerna kommer att hållas oförändrade och Jobbmarknaden kvarstår som elektronisk kanal för både person- och företagskunder.

Om sysselsättningstjänsterna eller de anställda får nya e-postadresser eller telefonnummer, informerar kommunerna om detta bland annat på sina webbsidor. AN-byråerna informerar sina kunder om ändringarna under höstens lopp i sina egna kanaler.

Timo Reina, vice verkställande direktör, tfn +358 9 771 2700,
timo.reina@kommunforbundet.fi

Erja Lindberg, utvecklingschef, tfn +358 9 771 2497,
+358 50 381 4096, erja.Lindberg@kommunforbundet.fi

Länkar

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

100 päivää starttiin: Työvoimapalveluista tulee kuntien peruspalvelua vuoden 2025 alussa23.9.2024 08:57:33 EEST | Tiedote

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille vuoden 2025 alussa. Uudistuksen myötä sekä henkilö- että yritysasiakkaiden työvoimapalveluista tulee osa jokaisen kunnan lakisääteisiä tehtäviä. Valtion työ- ja elinkeinotoimistot eli TE-toimistot lakkautetaan. Samalla reilut 4000 työvoimapalveluiden ammattilaista siirtyy liikkeenluovutuksella valtiolta kuntiin tai kuntayhtymiin.

Kunnat hakevat lähivuosina hyötyjä tekoälystä erityisesti hallinnossa, taloudessa, opetuksessa ja viestinnässä20.9.2024 08:20:11 EEST | Tiedote

Useimmilla tekoälyratkaisuja hyödyntävillä kunnilla niiden käyttö on toistaiseksi keskittynyt kokeiluihin ja pilotointiin. Kunnat etenevätkin tekoälyn käytössä harkiten ja eri tahdissa. Noin 10 % kunnista näyttää olevan täysin odottavalla kannalla tekoälyn suhteen. Kuntaliitto selvitti kuntien tekoälyn hyödyntämistä osana kuntien digitalisaatiokartoituskyselyä.

Yli 80 kunnan kunnanjohtajat ympäri Suomen vetoavat hallitukseen: In house -yhtiöiden käytön rajaamisessa katastrofin ainekset19.9.2024 13:52:06 EEST | Tiedote

Hallitus on viemässä läpi hankintalain muutosta, jolla rajoitetaan merkittävästi kuntien mahdollisuutta käyttää omia yhtiöitä palvelutuotannossaan. Kunnissa hankkeen etenemistä on seurattu hämmennyksen vallassa. Nyt 85 pienen kunnan kaupungin- ja kunnanjohtajat, pormestarit sekä Kuntaliitto vetoavat hallitukseen, että se harkitsee uudelleen aikomustaan asettaa sidosyksikön omistajakunnille mekaaninen 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimus.

Puoluejohtajat Kuntamarkkinoilla: ”In house -yhtiöitä koskeva hallitusohjelmakirjaus ei ole kiveen hakattu”18.9.2024 15:48:14 EEST | Tiedote

Puolueiden puheenjohtajat kokoontuivat keskiviikkona 18.9. Kuntamarkkinoille tenttiin, jossa etenkin hallituksen kaavailut säädellä kuntien omien in house -yhtiöiden toimintaa mekaanisesti herätti tunteita. Kaikki hallituspuolueiden puheenjohtajat valtiovarainministeri Riikka Purraa lukuun ottamatta vakuuttivat ymmärtävänsä pienten kuntien ahdingon palvelujen järjestämisessä, jos lakiluonnos etenee hallitusohjelmakirjauksen mukaisesti.