Finländarnas hälso- och sjukvårdsuppgifter börjar i samband med vård överföras även till Spanien
Från och med vecka 39 är det också möjligt att överföra patientuppgifter från Kanta-tjänsterna till hälso- och sjukvården i Spanien. Uppgifterna kan utnyttjas om patienten har gett sitt samtycke till detta i MittKanta.
Resenärer utomlands kan råka ut för hälsoproblem som kräver läkarbesök. Läkarbesök i Spanien underlättas när personalen från och med den 23 september kan använda sig av den finländska patientens hälso- och sjukvårdsuppgifter i samband med vården.
För närvarande gäller tjänsten bara i delar av Spanien. Dock medverkar bland annat Solkusten, Kanarieöarna, Katalonien och Madridområdet.
Yrkespersoner som verkar inom Spaniens hälso- och sjukvård har inte direkt åtkomst till en finländsk patients alla uppgifter, utan de ser en översikt över de viktigaste patientuppgifterna. I översikten syns bland annat recept, allergier och diagnoser. Patientens uppgifter kan användas om hen har gett sitt samtycke till detta i MittKanta.
Patient- och receptuppgifter överförs också till andra ställen i Europa
Estland är det första EU-landet där man sedan juni 2024 har kunnat använda sig av finländares patientuppgifter inom hälso- och sjukvården. Under tre månaders tid har det i MittKanta getts nästan 12 000 samtycken till överföringen av patientuppgifter.
Sedan 2019 har det gått att köpa läkemedel utomlands med ett finländskt elektroniskt recept. Den här tjänsten utnyttjas särskilt mycket i Estland och Spanien, som är populära resmål bland finländarna.
Överföringen av patientuppgifter över landsgränserna underlättar hälso- och sjukvårdens arbete
Senare kommer också den finländska hälso- och sjukvården kunna hämta europeiska patienters uppgifter från deras hemländer. Den närmare tidtabellen för detta beror på hur patientdatasystemen utvecklas.
– Överföringen av patientuppgifterna över landsgränserna underlättar t.ex. vården av patienter som reser till Finland eller som flyttat hit från utlandet. I översikten får yrkespersonerna genast ett täckande sammandrag av patientens hälsohistoria översatt till sitt eget språk. Det här hjälper yrkespersonerna att fatta beslut om vården och gör det lättare att få en helhetsbild av patientens hälsotillstånd. I översikten kan yrkespersonerna t.ex. se patientens tidigare diagnoser och åtgärder, vilket förbättrar vårdens kvalitet och ökar patientsäkerheten, berättar Paavo Kauranne, produktägare inom Kanta-tjänsterna vid FPA.
Mer information
Kontakter
Paavo KauranneProduktägareFPA, Kanta-tjänsterna
Tel:020 634 1730fornamn.efternamn@kela.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–15. På det här numret svarar förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Anvisningar till kommunerna för smidig implementering av AN24 och KOTO2427.9.2024 09:15:00 EEST | Pressmeddelande
Ett informationspaket för att stödja kommunerna inför reformerna av sysselsättningstjänsterna (arbets- och näringstjänster, AN24) och integrationslagen (KOTO24) i början av 2025 har publicerats på FPA:s webbplats.
Kunnille ohjeita sujuvaan TE24- ja KOTO24-siirtymään27.9.2024 09:15:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan verkkosivuilla on julkaistu kunnille tietopaketti, joka auttaa valmistautumaan työllisyyspalvelujen ja kotoutumislain uudistuksiin (TE24 ja KOTO24) vuoden 2025 alussa.
Kelan Kajaanin ja Suomussalmen palvelupisteiden aukioloajat muuttuvat26.9.2024 09:37:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Kajaanin ja Suomussalmen palvelupisteissä 30.9. alkaen. Kajaanin palvelupiste on avoinna ti–to klo 12–16. Suomussalmen palvelupiste on avoinna ke klo 10–12. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan Kuusamon ja Ylivieskan palvelupisteiden aukioloajat muuttuvat26.9.2024 09:37:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Kuusamon ja Ylivieskan palvelupisteissä 30.9. alkaen. Kuusamon palvelupiste on jatkossa avoinna ma klo 9–12. Ylivieskan palvelupiste on avoinna ke ja pe klo 12–16. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan Myyrmäen palvelupisteen aukioloaika muuttuu26.9.2024 09:36:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Vantaan Myyrmäessä on jatkossa avoinna ma–ti ja to–pe klo 12–15 sekä keskiviikkoisin ajanvarauksella. Palvelupisteellä voi asioida myös omatoimisesti. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum