Kunnat eivät saa säästää ympäristön ja ihmisoikeuksien kustannuksella, sanoo suurin osa suomalaisista

Jaa

Suomalaiset odottavat kuntien huolehtivan hankintojen vastuullisuudesta, vaikka säästöpaineet kunnissa ovat kasvaneet.

Taulukko suomalaisten mielipiteistä julkisten hankintojen vastuullisuudesta. Sisältää viisi väittämää ja vastausjakaumat värikoodein.
Vaikuta hankinnoilla -kampanja

71 % suomalaisista katsoo, että kuntien hankinnoissa ei tulisi tavoitella säästöjä ympäristön ja ihmisoikeuksien kustannuksella. Vielä useampi on sitä mieltä, että kuntien tulisi näyttää esimerkkiä tekemällä vastuullisia hankintoja. Tuore kuluttajatutkimus (Kantar Agri 2025) osoittaa, että vastuullisuus on yhä keskeinen arvo suomalaisille.

Tutkimuksen perusteella erityisesti 18–29-vuotiaat nuoret aikuiset haluavat kuntien huolehtivan hankkimiensa tavaroiden ja palvelujen sosiaalisesta ja ympäristövastuullisuudesta, vaikka julkinen talous on tiukoilla. Naiset peräänkuuluttavat kunnilta vastuuta miehiä useammin.

Nuorten miesten näkemykset erottuvat selvästi muista miehistä. Esimerkiksi 18-29 -vuotiaista miehistä 70 % kertoo äänestävänsä kuntavaaleissa mieluummin sellaista ehdokasta, joka tukee vastuullisia hankintoja. Kaikista miehistä näin vastasi 54 % ja kaikista suomalaisista 61 %.

Vihreiden, SDP:n ja vasemmiston kannattajat olivat muita useammin sitä mieltä, että kuntien tulee näyttää esimerkkiä vastuullisissa hankinnoissa. Muita harvemmin sitä mieltä olivat kokoomuksen ja perussuomalaisten kannattajat. Puoluekannatuksesta* riippumatta suurin osa suomalaisista haluaa kuntien varmistavan, ettei hankittujen tavaroiden ja palvelujen tuotannossa käytetä lapsi- tai pakkotyövoimaa eivätkä ne aiheuta luontokatoa.

Kaavio%20n%E4ytt%E4%E4%20suomalaisten%20puolueiden%20kannattajien%20mielipiteet%20vastuullisista%20hankinnoista.%20Vihreill%E4%20eniten%20t%E4ysin%20samaa%20mielt%E4%20olevia%20%2864%20%25%29%2C%20perussuomalaisilla%20alhaisin%20osuus%20%2811%20%25%29.%20Mielipiteiden%20jakauma%20n%E4kyy%20eri%20v%E4reiss%E4.
Vaikuta hankinnoilla -kampanja

“Suomalaisten viesti päättäjille on selvä: yhteisiä julkisia varoja tulee käyttää ympäristön ja ihmisoikeuksien kannalta vastuullisesti. Joutsenmerkki, Reilu kauppa, Luomumerkki ja EU-ympäristömerkki yhdessä mahdollistavat monipuolisesti kestävämmät hankinnat, ja siksi haastamme ehdokkaat tämän äänestäjille tärkeän asian tueksi”, kommentoi Ympäristömerkintä Suomen toimitusjohtaja Riikka Holopainen.

Vastuullisuusmerkkien Vaikuta hankinnoilla -kampanjan tarkoituksena on saada kunta- ja aluevaaliehdokkaat edistämään vastuullisia hankintoja omassa kunnassaan tai alueellaan. Viime kuntavaalien alla vuonna 2021 vastaavan sitoumuksen allekirjoitti noin tuhat kuntavaaliehdokasta.

Viime vaaleista yritysvastuusääntely on tiukentunut esimerkiksi yritysvastuu- ja kestävyysraportointidirektiivien myötä. Kunnilla on tärkeä rooli huolehtia, että hankinnat tehdään yrityksiltä, jotka noudattavat niille asetettuja velvoitteita sekä tarvittaessa tukea yrityksiä.

Tutkimuksen tiedot: Kuluttajakyselyn toteutti Kantar Agri Ympäristömerkintä Suomi Oy:n, Reilu kauppa ry:n ja Pro Luomu ry:n toimeksiannosta. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 1 036 ja se tehtiin tammikuussa 2025 sähköisenä kyselynä Kantar Gallup Forum vastaajapaneelissa. Kohderyhmään kuuluivat 18–79-vuotiaat suomalaiset.

*Puoluekanta määräytyi tutkimuksessa sen perusteella, mitä puoluetta vastaaja on ilmoittanut taustatietojen päivityshetkellä elo-syyskuussa äänestävänsä, mikäli vaalit olisivat kyselyhetkellä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Josetta Nousjoki, vastuullisuusjohtaja, Reilu kauppa ry, 040 577 4773, josetta.nousjoki@fairtrade.fi

Aura Lamminparras, toiminnanjohtaja, Pro Luomu, puh. 040 556 8097, aura.lamminparras@proluomu.fi

Mikael Heiskanen, viestintäasiantuntija, Ympäristömerkintä Suomi, puh. 040 548 3654, mikael.heiskanen@ecolabel.fi

Kuvat

Taulukko suomalaisten mielipiteistä julkisten hankintojen vastuullisuudesta. Sisältää viisi väittämää ja vastausjakaumat värikoodein.
Vaikuta hankinnoilla -kampanja
Lataa
Kaavio näyttää suomalaisten puolueiden kannattajien mielipiteet vastuullisista hankinnoista. Vihreillä eniten täysin samaa mieltä olevia (64 %), perussuomalaisilla alhaisin osuus (11 %). Mielipiteiden jakauma näkyy eri väreissä.
Vaikuta hankinnoilla -kampanja
Lataa
Kaavio kuntien hankintojen vastuullisuuteen liittyvistä väittämistä ja vastausprosentit eri ikäryhmissä.
Vaikuta hankinnoilla -kampanja
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry

Reilu kauppa ratkomaan kotimaisen marjanpoiminnan haasteita7.3.2024 07:32:00 EET | Tiedote

Suomen Reilu kauppa on käynnistänyt yhteistyössä yritysten kanssa pilottihankkeen, jossa on mukana koko luonnonmarja-alan toimitusketju. Pilotin tavoitteena on luoda luonnonmarjoille paikalliset sertifiointikriteerit, joilla pyritään ratkomaan marjanpoiminnan haasteita Suomessa. Reilu kauppa työskentelee nyt ensimmäistä kertaa kotimaisten tuotteiden kriteerien parissa. Pilotilla haetaan vaikuttavuutta jo tulevan kesän poimintakaudeksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye