Caruna liputtaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden puolesta

Caruna on mukana edistämässä YK:n tavoitteita. YK:n kestävän kehityksen tavoitteita juhlistetaan 25.9. maailmanlaajuisella liputuskampanjalla. Myös Caruna osoittaa sitoutumistaan kestävään kehitykseen osallistumalla liputukseen toimistollaan Espoon Leppävaarassa.

“Kestävällä kehityksellä tarkoitetaan kehitystä, joka turvaa hyvät elämisen mahdollisuudet sekä nykyisille että tuleville sukupolville. Kestävä kehitys ottaa huomioon planeetan rajat: ihmisen toiminnan tulee turvata maapallon luonnonvarat sekä luonnon kestokyky”, sanoo Carunan vastuullisuuspäällikkö Piia Häkkinen.

Vuodesta 2015 lähtien YK:n jäsenvaltiot ovat sitoutuneet Agenda 2030 toimintaohjelmaan, joka sisältää 17 kestävän kehityksen tavoitetta (Sustainable Development Goals). Tavoitteet tarjoavat yhteisen kielen ja kompassin maailmanlaajuisten kestävyyshaasteiden ratkaisemiseen. Koko yhteiskunnalla, myös yksityisellä sektorilla, on tärkeä rooli niiden toimeenpanossa.

Caruna toimii pääasiallisena sähkönjakelijana 57 kunnassa ja kannustaa myös jakelualueensa kuntia osallistumaan liputuspäivään.

Sähkönjakelulla on vaikutusta erityisesti kuuteen tavoitteeseen

Caruna tunnistaa toiminnassaan vaikutusta erityisesti kuuteen YK:n kestävän kehityksen tavoitteeseen. Näitä ovat:

Tavoite 7: Edullista ja puhdasta energiaa

Carunan tuo sähköä asiakkailleen luotettavasti ja tehokkaasti, asiakkaan ja yhteiskunnan kokonaisetua ajatellen. Sähkönjakelu on Suomessa eurooppalaisittain edullista.

Tavoite 8: Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua

Caruna on sitoutunut toiminnassaan kunnioittaman ihmisoikeuksia ja kansainvälisiä työelämän oikeuksia. Caruna seuraa aktiivisesti työntekijöidensä hyvinvointia ja urakoitsijoidensa työturvallisuutta. Caruna luo turvallisen ja tasa-arvoisen työympäristön niin omille työntekijöilleen kuin kumppaneilleenkin. Henkilöstön osaamista kehitetään niin nykyisiä kuin tuleviakin tarpeita silmällä pitäen.

Tavoite 9: Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja

Carunan sähköverkko on osa yhteiskunnan kriittisiä perusrakenteita. Caruna ylläpitää luotettavaa sähköverkkoa ja investoi siihen pitkäjänteisesti uusimpia teknologioita käyttäen. Caruna edistää toiminnallaan myös vihreän siirtymän innovaatioita.

Tavoite 11: Kestävät kaupungit ja yhteisöt

Luotettava sähkönjakelu on toimivan yhteiskunnan ja elinvoimaisen liike-elämän perusedellytys. Caruna toimii pääasiallisena sähkönjakelijana 57 kunnassa ja on sitoutunut kehittämään sähköverkkoa niin, että se parantaa kuntien ja niiden asukkaiden elämänlaatua, turvallisuutta ja kestävyyttä.

Tavoite 13: Ilmastotekoja

Caruna on sitoutunut hillitsemään ilmastonmuutosta edistämällä vihreää siirtymää ja pienentämällä omaa hiilijalanjälkeään. Caruna sopeuttaa jatkuvasti toimintaansa ja sähköverkkoaan ilmastonmuutoksen vaikutuksiin niin, että sähkön toimitusvarmuus ei vaarannu.

Tavoite 15: Maanpäällinen elämä

Caruna kunnioittaa luontoa ja luonnon monimuotoisuutta sähköverkon ylläpidossa ja uudistamisessa. Caruna käyttää luonnonvaroja harkiten, verkon materiaalit ovat pitkäikäisiä ja ne kierrätetään elinkaarensa loppupäässä lähes sataprosenttisesti.

Lisäksi Caruna on sitoutunut YK:n Global Compact –aloitteeseen, joka on maailman laajin yritysvastuualoite. Global Compactin kymmenen periaatetta muodostavat yritysvastuun globaalin viitekehyksen yhdessä YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa.

Caruna on sitoutunut edistämään Global Compactin ihmisoikeuksiin, työelämän periaatteisiin, ympäristöön ja korruptionvastaiseen toimintaan liittyviä periaatteita.