HALI ja SuPer: Lähihoitajien osaaminen otettava laajemmin käyttöön

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja Hyvinvointiala HALI ry pitävät tärkeänä, että lähihoitajien osaaminen ja koulutus hyödynnetään jatkossa täysimääräisesti. Liitot näkevät, että lähihoitajat voisivat esimerkiksi tehdä hoidon tarpeen arviointia, toimia useammin tiimin- tai yksikönvetäjinä sekä osallistua nykyistä enemmän rokottamiseen. Norminpurku ja mielekäs työnjako eri ammattiryhmien välillä tarjoavat ratkaisuja sote-alan työvoimapulaan.

HALI ja SuPer järjestivät tänään 25.9. kansanedustajille sekä hyvinvointialuepäättäjille tilaisuuden, jossa käsiteltiin norminpurkua sote-alalla. Eduskunnan Pikkuparlamentissa järjestetyssä tilaisuudessa keskusteltiin SuPerin ja Halin yhteisistä tavoitteista alan kehittämiseen.

Väestön ja hoitohenkilöstön ikääntyminen, ammattitaitoisen henkilöstön riittävyys sekä oikea-aikaisten palvelujen saatavuus ja saavutettavuus asettavat haasteita Suomen sote-palveluille tulevaisuudessa.

– Tilanteen ratkomiseksi kaikkien koulutettujen ammattilaisten osaaminen on saatava nykyistä paremmin käyttöön. Työnantajilla pitää olla mahdollisuus hyödyntää lähihoitajien osaamista laajasti. Tästä on hyvänä esimerkkinä rokottaminen, jossa lähihoitajien osaamista pitäisi hyödyntää nykyistä paremmin, sanoo SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg.

Lähihoitajien urapolkuja tulee kehittää esimerkiksi siten, että he voisivat toimia tiimin- tai yksikönvetäjinä nykyistä useammin. Lähihoitajilla tulee myös olla mahdollisuus toimintayksikön, kuten hoivakodin, vastuuhenkilön tehtäviin erikoisammattitutkinnon kautta. Urakehitys lisää työn mielekkyyttä ja sitouttaa henkilöstöä.

– Laaja-alaisten ja vastuullisten tehtävien tarjoaminen on maine- ja vetovoimatekijä yrityksille ja järjestöille. On kaikkien osapuolten etu, että ammattilaisten keskinäinen työnjako on mielekäs ja tarjoaa jokaiselle koulutustaan vastaavia työtehtäviä ja uramahdollisuuksia, HALIn hoivasta ja osaamisesta vastaava johtaja Arja Laitinen sanoo.

Viime hallituskaudella lähihoitajilta otettiin pois oikeus hoidon tarpeen arviointiin muun muassa yksityisen sektorin lääkäriasemilla sekä perusterveydenhuollossa julkisella. HALIn ja SuPerin mielestä lähihoitajien oikeus hoidon tarpeen arviointiin tulee palauttaa.

– Sen sijaan, että työnkuvia ja vastuualueita rajoitetaan, osaaminen pitää ottaa täysimääräisesti käyttöön. Lisäksi on tärkeää jalkauttaa jo olemassa olevia sosiaali- ja terveydenhuollon hyviä käytänteitä. Työnjaon ja tehtävien kehittämisen sekä työkyvyn ja työssä jaksamisen tukemisen tulee olla ensisijaista. Tähän työhön on tartuttava kiireellä, Päivi Inberg toteaa.

HALIn hoivasta ja osaamisesta vastaava johtaja Arja Laitinen, 040 868 0980
SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg, p. 040 705 9115

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry

SuPer on Suomen suurin toisen asteen koulutettujen sote-ammattilaisten ja varhaiskasvatuksen hoitajien ammattiliitto.

SuPer muistuttaa hyvinvointialueita vastuista ja velvollisuuksista, jotka lainsäädäntö asettaa sote-palvelujen tuottamiselle3.10.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Hyvinvointialueiden edustajat ovat laatineet laajoja leikkauslistoja, joilla on merkittäviä vaikutuksia palvelujen saatavuuteen, saavutettavuuteen ja henkilöstön asemaan. – Nopeasti kasatut leikkauslistat eivät paranna sote-sektorin vakavaa henkilöstöpulaa eivätkä nosta alan houkuttelevuutta turvallisena ja hyvänä työpaikkana, SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg sanoo.

Esperi ja SuPer: Hallitusten tuuliviiripolitiikka vaarantaa laadukkaan hoivan ja alan vetovoiman24.9.2024 10:01:26 EEST | Tiedote

Vuonna 2019 koimme valtakunnallisen hoivakriisin, joka paljasti vakavia puutteita ikääntyneiden hoivassa. Tämä johti siihen, että henkilöstön vähimmäismitoitusta korotettiin, ja 0,7 mitoitusta pidettiin tarpeellisena askelena kohti laadukkaampaa hoitoa. Nämä muutokset eivät tulleet helposti, vaan niiden taustalla oli laajaa poliittista keskustelua ja merkittäviä taloudellisia panostuksia.

SuPer asiakas- ja potilasturvallisuuspäivänä 17.9.: Koulutettu ammattilainen on asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistaja17.9.2024 05:00:00 EEST | Tiedote

Tänä vuonna asiakas- ja potilasturvallisuuspäivän teemana on diagnostiikan turvallisuus, joka kiinnittää huomion oikean diagnoosin merkitykseen turvallisuuden takaajana. - Moniammatillinen yhteistyö ja lähihoitajan osaamisen täysimääräinen hyödyntäminen varmistavat turvallista palvelua ja hoitoa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, toteaa SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg.

SuPerin Inberg: Teknologiaa ei saa sisällyttää vanhustenhoidon henkilöstömitoitukseen12.9.2024 14:43:46 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg kritisoi hallituksen esitystä laskea teknologia mukaan vanhusten ympärivuorokautisen hoidon henkilöstömitoitukseen. Esitys ei tue hallituksen tavoitteita nostaa alan veto- ja pitovoimaa. Valmistelu tapahtuu liian kiireisellä aikataululla, ja muutoksen on tarkoitus tulla voimaan jo 1.7.2025. Inberg muistuttaa, että kaikki säästöt vanhustenhoidosta syventävät alan kriisiä. – Eurot jyräävät nyt julmasti ihmisen hallituksen päätöksissä. Lainsäädäntövalmisteluun ei käytetä riittävästi aikaa.