Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Liikenteen rahoitus valtionomaisuudesta on kestämätön malli

Jaa

Eduskunta käsittelee tänään budjetin lähetekeskustelussa liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalaa. Valiokunnan sd-jäsenet nostavat esiin hallituksen rahoitusmallin kestämättömyyden.

– Ei ole hyvää taloudenhoitoa leikata liikennehankkeiden rahoituksesta kaikki mahdollinen ja pysyvästi puolittaa rahoitus tulevilta hallituksilta samalla, kun hallitus itse rahoittaa omat tarpeensa kertaluontoisesti valtionyhtiöistä. Tämä on vain ongelmien potkimista tulevaisuuteen, sanoo kansanedustaja Seppo Eskelinen.

Anna-Kristiina Mikkonen, Pinja Perholehto, Suna Kymäläinen, Marko Asell, Seppo Eskelinen, Johan Kvarnström.
Anna-Kristiina Mikkonen, Pinja Perholehto, Suna Kymäläinen, Marko Asell, Seppo Eskelinen, Johan Kvarnström. Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

– Hallitus ei edes tiedä, miten miljardipakettinsa valtionyhtiöistä rahoittaa ja tämä näkyy budjettiesityksessäkin. Useille hankkeille esitetään miljoonan euron rahoitusta ensi vuodelle. Käytännössä hallituksen kasvutoimet käynnistyvät vasta vuonna 2026, kertoo kansanedustaja Suna Kymäläinen.

– Säätytalolla aikanaan laadittua investointilistaa on arvioitu uudelleen. On hyvä, että hallitus on ottanut edes sen verran opposition kritiikistä vaarin, että nyt useimmat esitykset ovat myös vaikuttaviksi ja kiireellisiksi arvioituja. Tiukassa taloustilanteessa rahoitus on käytettävä tehokkaasti, toteaa kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen.

– Hallitus on kyllä loistanut yksittäisissä asioissa, mutta kokonaistilanteen hoito on pahasti levällään. Asfaltin tuoksu on hyvä asia, mutta kun samalla korjausvelka vain kasvaa teiden rakenteissa ja rataverkolla, ei tyytyväisyyteen ole vielä aihetta. Suomessa on jo noin 900 huonokuntoista siltaa ja koko siltakannan kunnon on arvioitu laskevan, kertoo kansanedustaja Marko Asell.

– Kustannustason pysyvä nousu alalla haastaa koko valtiontaloutta. Viime syksynä korjausvelan arvioitiin nousseen yli miljardilla parissa vuodessa pelkästään kustannustason vuoksi. Kuoppien määrä teissä ja vaurioiden määrä rakenteissa ei siis kasvanut, vaan korjaamisen hinta. Väylävirasto on arvioi keväällä tarvittavan jopa 600 miljoonaa vuodessa lisää, jotta oltaisiin edes nykytasolla vuonna 2036, muistuttaa kansanedustaja Pinja Perholehto.

 – Tuskin eduskunnasta löytyy erimielisyyttä siitä, etteikö liikenneväyliemme pitäisi olla paremmassa kunnossa kansalaisten ja elinkeinoelämän tarpeisiin samalla, kun pitää pystyä kehittämään joukkoliikennettä koko Suomessa talous- ja ilmastohaasteiden keskellä. Ehkä puheet kumipyörähallituksesta ja koko vastakkainasettelun voisi jo unohtaa. Yhteiset haasteemme odottavat ratkaisuja, päättää kansanedustaja Johan Kvarnström.

Yhteyshenkilöt

Johan KvarnströmKansanedustaja - Riksdagsledamot

Puh:050 514 4080

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

Ympäristövaliokunnan sd-edustajat: Hallitus on käynnistänyt kohtuuhintaisen asumisen alasajon26.9.2024 15:46:20 EEST | Tiedote

– Esitys ARAn lakkauttamisesta itsenäisenä virastona valmisteltiin nopeasti ja ilman vaikutusarvioita. Uusi asumisoikeusasuntojen rakentaminen on jo lopetettu, vaikka sitä selvittävä työryhmä päättää työnsä vasta vuoden vaihteessa. Vapaapudotus on aloitettu ilman, että hallituksella näyttää olevan edes mitään suunnitelmaa, kritisoi ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pinja Perholehto budjettikeskustelun alla.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Liikenneturvallisuuden parantaminen vaatii korvaavia toimia26.9.2024 13:15:25 EEST | Tiedote

Väyläviraston esittämä nopeusrajoitusten lasku noin 1 800 kilometrin tieosuuksilla haudattiin lausuntokierroksella, ja liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne (ps) esitti ratkaisuna, että ajonopeuksien laskemisen sijaan tiet laitetaan kuntoon. – Näiden tieosuuksien laittaminen liikenneturvalliseen kuntoon edellyttää muun muassa teiden leventämistä ja keskikaiteiden rakentamista. Ministeri ei ole vielä kertonut julkisuudessa, mikä näiden toimien hintalappu on ja milloin ne päästään toteuttamaan, huomauttaa liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-ryhmän vastaava, kansanedustaja Seppo Eskelinen.

SDP:n Tuppurainen kirjallisessa kysymyksessä: Hallitus leikkaa sote-järjestöiltä, vaikka laskee hallitusohjelmassaan niiden varaan25.9.2024 12:42:29 EEST | Tiedote

Orpon ja Purran hallitus on omassa hallitusohjelmassaan todennut, että mielenterveys- ja päihdeongelmien ehkäisy ja hyvä hoito ovat tärkeitä sekä kansanterveyden että kansantalouden näkökulmasta. Niin ikään hallitus on linjannut, että se lisää matalan kynnyksen palveluiden ja mielenterveysavun saatavuutta yhteistyössä muun muassa järjestöjen ja seurakuntien kanssa. Sama hallitus kuitenkin osoittaa juuri näiden järjestöjen rahoitukseen kovat leikkaukset ja vaikeuttaa näin niiden tekemää arvokasta työtä. Jälleen kerran hallituksen puheet ja teot eivät kohtaa, sanoo sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye