Elokuun loppuun mennessä 121 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta – Jalan, pyörällä ja sähköajoneuvoilla kulkeneita lapsia ja nuoria menehtynyt edellisvuotta enemmän
Tammi‒elokuun välillä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli ennakkotietojen mukaan tutkittavaksi yhteensä 121 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 127 henkilöä. Onnettomuuksien kokonaismäärä on lähes sama kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla. Henkilöauto-onnettomuuksien määrä on jatkanut vähenemistään. Jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden menehtymiseen johtaneita onnettomuuksia tapahtui lähes vastaava määrä kuin edellisvuotena, mutta kuolleiden ikäryhmissä tapahtui muutosta. Vuosi 2024 on tähän mennessä ollut lasten ja nuorten osalta edellistä synkempi.
Tammi–elokuussa 2024 tieliikenneonnettomuuksissa menehtyi 11 jalankulkijaa ja 12 polkupyöräilijää. Lisäksi liikenteessä menehtyi neljä kevyillä sähköajoneuvoilla liikkunutta. Menehtyneistä kolme ajoi sähköpotkulaudalla.
Pyörällä, jalan ja kevyillä sähköajoneuvoilla liikkuneita lapsia ja nuoria menehtyi vuoden 2024 elokuun loppuun mennessä enemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan. Alle 25-vuotiaita pyöräilijöitä menehtyi kolme, jalankulkijoita kuusi ja kevyillä sähköajoneuvoilla liikkuneita kaksi. Viime vuonna samaan aikaan alle 25-vuotiaita pyöräilijöitä menehtyi yksi, jalankulkijoita kaksi ja kevyillä sähköajoneuvoilla liikkuneita ei yhtäkään.
– Jalankulkijoiden, polkupyöräilijöiden ja kevyillä sähköajoneuvoilla liikkuvien liikenneturvallisuustilanteen arvioinnissa on kaiken kaikkiaan hyvä huomata, että valtaosa vammautuneista jää toistaiseksi tilastojen ulkopuolelle. Kuolemien määrä kertoo kokonaistilanteesta vain yhden puolen. Etenkin vakavien vammautumisten tilastoinnin kehittäminen entistä paremmaksi on tärkeää, OTIn erityisasiantuntija Salla Salenius korostaa.
Henkilöauto-onnettomuudet vähenivät hieman
Tammi–elokuussa 2024 tapahtui 93 moottoriajoneuvo-onnettomuutta, joissa menehtyi yhteensä 99 moottoriajoneuvossa ollutta henkilöä. Onnettomuuksia oli kaksi ja menehtyneitä yksi enemmän kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla. Yleisin onnettomuustyyppi oli tieltä suistuminen, suistumisonnettomuuksia tapahtui 48.
Henkilöautoilijoiden aiheuttamia onnettomuuksia tapahtui seitsemän vähemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan. Silti valtaosa moottoriliikenteen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui henkilöautoilla: henkilöauto-onnettomuuksia tapahtui tammi–elokuussa 55. Raskaiden ajoneuvojen ja mopoilijoiden aiheuttamien onnettomuuksien määrä nousi edellisvuoteen nähden. Satunnaisvaihtelun osuus on kuitenkin suuri, kun kyse on tilastollisesti pienistä onnettomuusmääristä: raskaiden ajoneuvojen onnettomuuksia tapahtui kaikkiaan viisi ja mopo-onnettomuuksia kolme.
Onnettomuudet lisääntyivät Varsinais-Suomessa ja vähenivät Kanta-Hämeessä
Kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet lisääntyivät tammi–elokuussa eniten Varsinais-Suomessa, jossa onnettomuuksia tapahtui seitsemän enemmän kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla. Menehtyneitä oli yhdeksän enemmän. Onnettomuudet vähenivät eniten Kanta-Hämeessä, jossa tapahtui viisi onnettomuutta vähemmän kuin viime vuoden tammi–elokuussa.
Mitä tarkoittavat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ennakkotiedot ja -luvut?
Ennakkoluvut ovat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamia ennakkotietoja, joihin ei vielä sisälly tarkempaa tutkintatietoa onnettomuuksien taustoista ja riskitekijöistä. Tammi–elokuun ennakkoluvut ovat tilastollisesti pieniä ja satunnaisvaihtelulla on suuri osuus. Ennakkotietoihin perustuvan OTI-ennakkoraportin on tehnyt Onnettomuustietoinstituutti, joka koordinoi lautakuntien toimintaa ja hallinnoi niiden keräämää tietoa.
Lisätietoja:
OTI-ennakkoraportti 2/2024 (pdf): tammi‒elokuun onnettomuudet sekä liite: alueelliset luvut (pdf)
- Erityisasiantuntija Salla Salenius, puh. 040 922 0804, salla.salenius(at)oti.fi
- Viestintä, puh. 040 450 4700
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Traktorimönkijäonnettomuudet: Kuolemantapauksista yli puolessa kuski päihtynyt, lievemmissä kolareissa alaikäisten kuljettajien määrä nousussa14.11.2024 06:08:00 EET | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on koonnut tietoa traktorimönkijäonnettomuuksista kymmenen vuoden ajalta. Vuosina 2013–2022 tapahtui 4 582 liikennevahinkoa ja 19 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa oli osallisena traktorimönkijä. Kuolemaan johtaneissa tapauksissa kuoli usein päihtynyt työikäinen, kun taas liikennevakuutuksesta korvatuissa vahingoissa suurin ja eniten osuuttaan kasvattanut ikäryhmä olivat 15–17-vuotiaat kuljettajat.
Tutkintatietoa ”nokkakolareista”: Kolmannes tapahtuu liukkailla keleillä, ajoneuvon hallinnan voi menettää kunnollinenkin kuljettaja3.10.2024 07:35:00 EEST | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on tehnyt teemaraportin, jossa on tarkasteltu vuosina 2018–2022 maanteillä tapahtuneita kuolemaan johtaneita kohtaamisonnettomuuksia. Kohtaamisonnettomuuksilla tarkoitetaan vastakkaisista ajosuunnista tulleiden ajoneuvojen törmäyksiä, onnettomuudet ovat tyypillisesti niin sanottuja ”nokkakolareita”. Onnettomuuksista reilu kolmannes tapahtui lumisella tai jäisellä kelillä. Raportin tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin.
Kuolettavista tieltä suistumisista yhdeksän kymmenestä tapahtuu hyvällä ajokelillä, onnettomuudet painottuvat kesään7.6.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutin juuri julkaistussa teemaraportissa on tarkasteltu vuosina 2018–2022 maanteillä tapahtuneita kuolemaan johtaneita suistumisonnettomuuksia. Viiden vuoden aikana tapahtui 180 suistumisonnettomuutta, joissa menehtyi 198 henkilöä. Suistumisia aiheuttivat pääasiassa kuljettajien ajokunnon puutteet, eivät olosuhteet. Raportin tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin.
Yli kolmannes kuolonkolareista ajetaan päihtyneenä, onnettomuustutkijoiden esittämiä keinoja onnettomuuksien vähentämiseksi tulee ottaa käyttöön22.5.2024 06:33:00 EEST | Tiedote
Vuosina 2018–2022 tieliikenteessä tapahtui 271 päihtyneen moottoriajoneuvon kuljettajan aiheuttamaa onnettomuutta, joissa menehtyi 308 henkeä. Määrä vastaa yli kolmannesta kaikista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat vuosien ajan esittäneet lukuisia keinoja päihdeonnettomuuksien vähentämiseksi. Onnettomuustietoinstituutti esittää, että keinot tulee ottaa käyttöön, jotta liikenteen päihdeongelma saadaan ratkaistua.
Kirurgi Tommi Mäntyvaara tutkii Lapin liikenneonnettomuuksia lääkärin näkökulmasta – Työ ja tutkinta täydentävät toisiaan29.4.2024 11:09:08 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu | Tommi Mäntyvaara toimii lääkärijäsenenä Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa. Hän on ollut tutkintatoiminnassa mukana noin viiden vuoden ajan. Siviilityönään hän toimii kirurgina. Mäntyvaaran ura kirurgian parissa on jatkunut jo yli parikymmentä vuotta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme